Jump to content
Annons

logic 5.5 tröga tangeter plug-ins


uberflash

Recommended Posts

Hej! Har nu äntligen fått tag på logic 5.5 som är den sista versionen till PC vad jag förstår (använde Micro Logic förut ->gammalt som gatan).

Problemen börjar med en gång! Midi-funktionen fungerar utmärkt men när man ska spela på Logics egna ljudbanker/plug-ins (givetvis det jag främst vill göra) blir en oerhörd fördröjning mellan nedtryckning av tangent och då ljudet kommer. Möjligtvis kan jag spela Sigur Ros-liknande stycken men det är inte min vison :-)

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har aldrig använt Logic 5.5 men det där låter ju som om du behöver ställa in lite inställningar på ljudkortet eller i Logic. Jag har inte sån stor koll på vad man ska ha för inställningar. Men kolla in buffersizen, ändra den och se om det blir bättre.

Jag har haft mycket strul med latency på pc, men sedan jag bytte till mac har jag aldrig behövt göra någon inställning alls. Flöt på direkt 🙂 Men som sagt kolla upp inställningar på ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Grattis till fyndet har letat efter ett jag oxå, har 5.2 och 4.8 men vill ha den sista PC versionen 5.5.2 oxå. Finns på Ebay ibland men oftast i USA och ibland så vill dom inte skicka över hela världen och ibland så blir det orimligt dyrt.

Nåväl till frågan, det är nog ljudkortets latency som spökar du måste nog ha ett ganska bra för att det ska funka ok. Själv har jag ett Delta 1010 och det funkar klanderfritt med tanke på latency. Det finns ju ganska billiga Maudio kort och givetvis även begagnade så det kan nog vara idé att kolla upp ljudkortsfronten om det är det som spökar. Tror inte det blir nån större skillnad hur du än ställer in i logic, iofs. så sa nån nåt här nån gång om winini inställningar men det har jag glömt dessvärre.

Software monitoring på (men det har du ju redan på annars skulle det ju inget höras), testa sen med en signal från en mick istället och lägg på lite reverb. Får du då samma fördröjning men ingen när du slår av software monitoring så har du nog ljudkortsstrul. Lycka till

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett M Audio Delta-ljudkort så det borde den väl fixa? Testade och ändrade buffersizen och det slutade med att ingenting fungerade! :-( Tom midi-funktionen är borta. Försökte återställa men icke. Vad är det för inställningar på ljudkortet man bör kika på? Om det har att göra med "latency samples" har jag 256...

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Verkar ju jäkla konstigt för ditt ljudkort ska ju funka utan problem med tanke på latency så vitt jag förstår. Har du valt Maudio-asio på flik två i audiopreferences i logic? Själv så använder jag bara midi till mitt digitaltrumset så jag är inte så hemma på Midi och där var det var bara att stoppa in sladden och köra. Jag kollade nyss och det verkar inte finnas så mycket inställningar för midi i logic. Har musikdatorn i källaren så det blir ett jäkla springande upp och ner så PM:a så får du telenumret det är lättare live. Lovar inte att jag kan hjälpa dig är som sagt inte nån hejare på midi. Att sladdar och sånt sitter rätt det förmodar jag att du har kollat ett par gånger redan.

Manualen både logics, ljudkortets, Syntens/keyboardet och logics hjälp i menyn kan ju vara ett tips oxå. Ett annat tips det kan vara att ställa frågan utan att säga att det är till PC 😳 , folk verkar vara lite trötta på oss PC galningar som envisas med den versionen av Logic 😆. Lycka till

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Över en natt kan mycket hända:

Hmm, jag avmarkerade PC AV i Audio Hardware & Drivers och då försvann trögheten! Är glad för det! Har ingen aning om varför trögheten försvann genom denna operation det är nog säkert logic :-)

Fast jag är inte hellnöjd; midifunktionen fungerar fortfarande inte (eller den la av igår efter jag ändrade buffersizen) jag får nu in signaler men inget ljud hörs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Senaste Maudio Asio drivrutinen (audio flik 2 i hardware & drivers) ska du nog köra på, avmarkera alla andra som PC AV osv. se sen till att du har software monitoring markerad för Maudio Asio oxå så borde det funka. Är det sen ett multichannel audioinstrument som du ska lira så vet i hundan om jag kan ge nåt råd då kanske det är läge att kolla i manualen hur du sätter upp det. Kanske är det som man gör med en plugg som EZ drummer med aux kanaler men?

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste vara glapp i kablarna, ljudet kommer och går...men just nu är allt som det ska...tror jag! Får nog köpa nya kablar (iofs inte längesen jag gjorde det men, det kanske är ett mångagsexemplar?)

Tack för supporten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...