Jump to content
Annons

Trasig mixer


Lakeshore

Recommended Posts

Jag har ett jättegammalt mixerbord med inbyggt slutsteg av märket Audiopro 12/16.

Men den har endel defekter. Reglar som knastrar, kanaler som inte funkar och säkerligen endel glapp.

Jag hade inte tänk lämna in den på dyr service, utan undrar om man kan åtgärda dessa problem själv? Genom att göra rent bordet?

Jag har hört talas om nån spray som används till gammal elektronik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har sysslat med service i drygt 11 år och kan inte rekomendera någon spray, efersom alla spray lämnar spår, det kan vara fett eler liknande. Jag har sett olika skador efter spray användning tex. WD40, grafit spray osv.

Att rekomendera är byte eller att plocka isär och tvätta med ren sprit (96%) samtidigt smörja glidytor.

Kontakta mig om du vill veta mer.

MVH

Mirrza

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett jättegammalt mixerbord med inbyggt slutsteg av märket Audiopro 12/16.

Men den har endel defekter. Reglar som knastrar, kanaler som inte funkar och säkerligen endel glapp.

Jag hade inte tänk lämna in den på dyr service, utan undrar om man kan åtgärda dessa problem själv? Genom att göra rent bordet?

Jag har hört talas om nån spray som används till gammal elektronik.

Spraya INTE!

Att spraya till exempel potentiometrar/reglar med "kontaktspray" av vilken sort det är vara månde är ett absolut 100-procentigt sätt att förstöra dem. Du kan få en kortsiktig förbättring, kanske några dagar, men sedan är de slut. 😄

Försök först att förbättra genom att upprepade gånger dra potentiometern fram och tillbaka, försiktigt, från ändläge till ändläge. Det kan ev slipa bort litet oxid.

Sedan finns det två vägar att gå:

1. Försök att göra rent potentiometrarna med någon form av rengöringsmedel som inte lämnar några som helst rester efter sig. Ofta måste du då plocka isär dem, inte helt utan "risker" om du inte jobbat med liknande projekt tidigare... 😏

Isopropylalkohol är ett medel som brukar kunna vara användbart, finns på apoteket och det jag skulle rekommendera i första hand.

Om jag nu inte har lyckats övertyga dig vad gäller sprayen, så köp i alla fall då en spray som BARA innehåller något lösningsmedel (som just isopropylalkohol eller liknande) som inte lämnar några rester.

Jag har några gamla flaskor som inte finns i handeln längre - den äldsta köpte jag någon gång på 60-talet när jag började jobba med elektronik så då förstår du hur sparsamt den används, enbart som kortsiktig nödlösning för att få fart på något tillfälligt när en potentiometer ändå skall bytas - jag TROR att en motsvarande typ av kemi är:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...=0&dok=4115.htm

I alla fall ska den enligt uppgift inte lämna några rester.

Använd i vilket fall som helst med försiktighet eftersom kemin kan lösa upp kontaktbanor etc om du har otur...

2. Byt ut potentiometrarna mot nya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...