Jump to content
Annons

Vad skall jag välja? EXTERNT LJUDKORT- Prisvärt?

Recommended Posts

nonackord (oregistrerad)
Postat

HEJ alla musikanter

Har nyss köpt bärbart och behöver ett bra externt ljudkort med MIDI

Är det någon som har koll på vad som JUST NU är prisvärt ?

(marknaden förändras ju ganska fort)

Har läst de trådar som finns MEN utbudet ändras så fort att det är svårt att veta vad som idagsläget är ett bra köp.

Jag önskar inte ett förslag på ett ljudkort i "proffsklass eller semiproffsklass"

(dvs inte ett kort som kostar 5-15.000:- )

UTAN

Ett bra, och prisvärt ljudkort med stabil konstruktion både i vad gäller data/signal- kommunikation och själva konstruktionen med kontaktdon, för normalanvändarens behov. Pris: ca 2-4.000:-

Behöver

x minst 2 mik in med fantommatning (+48V)

x midi in / ut

x line in / ut

x anna smått o gott vad gäller anslutningar in/ ut

bra latencyvärde

Är USB eller firewire att föredra (har fått för mig att firewire är bättre=stabilare)???

Har tittat på trådar på forumet och även letat själv på nätet

FÖLJANDE syns ofta:

1) Terratec Face X24

2) ESI Ouatr. Fire

3) Edirol FA 66

4) Presonus Firebox

5) Focusrite firewire 6in /8 ut

MEN HUR VET MAN SOM FÖRSTAGÅNGSKÖPARE VILKET AV DESSA SOM ÄR ETT BRA KÖP?

Är det några specefika värden som avgör ?

Mic pramparnas kvalitet svåra att avgöra genom siffror.....eller

Tacksam om någon som har erfarenhet av dessa kort vill dela med sig av både ris och ros angående dessa.

Vilka är bra köp och vilka man skall akta sig för?

Mycket glad om ngn kan ge mig lite god råd 😉

Hälsn

Nonackordet

Annons
Postat

Mycket bollande blev det. Fram och tillbaks. Den ena eller den andra. Men till slut blev det Focusrite Saffire (storebror, den vita) för 3600kr (ord. ca5300). Och jag är faktiskt nöjd. Fokusrite preamparna är helt klart värda de pengarna. Dessutom får man inbyggd DSP.

Detta är alltså mitt tips: Focusrite Saffire (vit) med inbyggd DSP. kampanj fram till jul (enligt säljarna) 3600kr. (ord. ca5300).

Tycker du att denna inte låter som nåt för dig, så finns en annan.

TC Electronics "Konnekt" med inbyggd DSP. Deras modell som normalt kostar 5400kr, finns även den på kampanj. tror det var 3700kr. Dock så har jag inte testat den själv. Så jag kan inte direkt rekommendera den, men den kan man kolla på också. Det som talar för Konnekt, är att det följer med TC Electronics reverb och channel strip från deras Powercore som kostar runt 13.000kr.

Focusrite är å andra sidan kända för sina mic-preamps. Och där får man också med en del pluggar. Jag valde Focusrite. Och trivs med den.

Lycka till

🥰 PRODUCERA MERA 🥰

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.