Jump to content
Annons

söker brådskande hjälp med slutmix av en låt


Retur

Recommended Posts

Hej!

Jag har en grupp, vi sysslar med hiphop och jag har ett stort mixningsproblem här. Hela låten är inspelad och klar, sitter nu och slutmixar skiten...

Jag inser att det antagligen är mitt ljudkort som gör mixen basig och inte alls sådär vass och snygg som jag vill ha den. Jag ber nu verkligen om hjälp av någon här som verkligen har öra för sånt här, helt enkelt ta min låt härifrån och komprimera om den så att den helt enkelt låter "cleanare".

Om nån kan tänka sej att göra detta för mej så är jag skyldig dej en tjänst som fan. kontakta på

retur_@hotmail.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag tror inte det är ljudkortet som gör att det låter illa..nu har jag ingen aning om hur mycket som är inspelat med mick i eran inspelning..jag antar att rösterna är givna..men resten kanske är tillverkat i något musik programm typ fruity loops,cubase eller liknande,eller midistyrda instrument...

men hursomhelst...du får väll sänka basen på mixen,och höja diskanten om du vill ha den vassare..

och kanske lite kompressor för att göra den punchigare...

lycka till

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

jajjemen, det stämmer bra, all musik är gjord i cubase med midistyrda instrument. Är det inte så att ljudkortet trots allt har en liten inverkan på ljudet vid exporteringen till wav?

Jaja, hur som helst så börjar jag närma mej ett vettigare resultat här med min eq. Tackar

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att ljudkortet trots allt har en liten inverkan på ljudet vid exporteringen till wav?

nä det tror jag inte..det är ju bara data..dvs ettor och nollor...jag tror att det blir samma ettor och nollor oavsett vilket ljudkort man har..

kul att det börjar arta sig ivilketfall

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du PM mig en länk till låten eller skickar den till min Mail

kan jag se vad jag kan fixa till med lite Mastering på er låt.

Mixning har jag inte tid med så jag hoppas att den är relativt ok.

Ifall det fortfarande är aktuellt vill säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har en grupp, vi sysslar med hiphop och jag har ett stort mixningsproblem här. Hela låten är inspelad och klar, sitter nu och slutmixar skiten...

Jag inser att det antagligen är mitt ljudkort som gör mixen basig och inte alls sådär vass och snygg som jag vill ha den. Jag ber nu verkligen om hjälp av någon här som verkligen har öra för sånt här, helt enkelt ta min låt härifrån och komprimera om den så att den helt enkelt låter "cleanare".

Om nån kan tänka sej att göra detta för mej så är jag skyldig dej en tjänst som fan. kontakta på

retur_@hotmail.com

vilket ljudkort har du som skulle göra er mix mer basig???

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har PM.

Min version är klar.

vilket ljudkort har du som skulle göra er mix mer basig???

Det var mer en fråga ommixning än ljudkort då lågbasen var extremt hög i volym och sången var lite lågt mixad men det gick å få till en någorlunda variant med lite pill.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

När du mixar i programmet påverkar ljudkortet inte mixen alls. Min tro är att det är rummet ni är i som ställer till det. Låga frekvenser i ett rum som inte har ordentliga basfällor låter skräp, och då försöker man fixa det i basen. Effekten är bara att det låter illa i andra system.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...