Jump to content
Annons

Steffe

Recommended Posts

Ja...vi ska lira på en krog här imorgon och vi har fått med en gentleman på sax, vet ej om vi behöver micka upp honom, och isåfall hur?

Duger det med en vanlig sm58, och hur långt ifrån osv, ja, hur gör man???

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du behöver förstärka saxen kommer sm58:an funkar bra. Placera miken sådar 10-15 cm från klockan. Jag har upplevt att jag behövt skruva bort lite mellanregister för att få till ett bra sound, men det låter jag vara osagt. (Kan ju va min mik, eller mixern eller vad som helst...)

Lycka till på giget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, vet inte så mycket om saxofoner som du förstår. Men var tutet kommer förstår jag nu... det heter klocka alltså?

Tack för hjälpen

Så lite så...

Jag vet inte heller så mycket, mer än att saxofonisten i bandet brukar bli nöjd om jag drar ner mellanregistret lite. 🙂

Sov gott.

/ Steffo

Link to comment
Dela på andra sajter

Är han rutinerad? I så fall sköter han det själv. Det är som med sångare, dom förhåller sig till mikrofonen när dom spelar beroende på hur dom vill att det ska låta.

edit: hur du ska skruva EQ är helt omöjligt att säga. En del saxofonister låter per automatik bra, en del får man tokskruva. Är han förjäkla nasal (alt-saxofonister brukar ha det problemet) så byt ut SM57 mot SM58 om du har någon över..

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Både rätt och fel!

Visst, det kommer ljud ur klockan, men det är inte som på en trumpet att ALLT ljud kommer ur klockan. Eftersom saxen har en massa hål läcker det ljud överallt.

Detta gör att du kan ha flera olika mik-placeringar beroende vad du vill ha för sound.

För stärkning live på scen kan det dock iofs vara en lämplig placering som föreslagits.

(Själv spelade jag mycket sax live med en Ramsa-mygga klämd i klockstycket. Det var 25 år sedan... Ojojoj, vad gammal jag plötsligt kände mig!) 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...