Jump to content
Annons

Gäst

Recommended Posts

Hej

Har läst ett antal trådar om problemet med låg utvolym på mixar i Cubase. De flesta är överens om att "komersiell" voly når man inte beroende på att proffsen mastrar grymt.

Några trådar nämner funktionen normalisera i Cubase.

Mina frågor:

För att kunna normalisera, måste jag först exportera projektet som wave-fil och sedan importera det igen?

Vad gör normaliseringsfunktionen? Jag vill ju inte ha en "ommixning" eftersom jag redan lagt nivåer och effekter som jag vill hadet. Jag vill bara ha upp volymen.

Olalj

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har inte använt just Cubase men du behöver knappast exportera en fil för att kunna normalisera, det kan jag inte tänka mig. De flesta liknande musikprogram klarar det och Cubase är ju ett av de tuffaste... 😄

Well. Vad normalisering gör är följande: Höjer upp volymen på aktuell fil så att allra högsta toppen ligger på 0. I en del program kan man ställa ner det till exempelvis -0,3 om man vill ha lite marginal till effekter tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Om du skall göra mastering, alternativ skicka filen till mastering så behöver du inte bry dig om normalisering. En helt onödig DSP-algoritm att kasta på sitt material. I masteringfasen kör man ändå en limiter där thresholden och autogainen ställs så att det eliminerar behovet av normalisering.

Så säger också Bob. Och andra.

http://www.prosoundweb.com/recording/sw/mastering.php

http://www.johnvestman.com/digital_myth2.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, kanske missförstod lite där... Om det är den färdiga mixen som ska normaliseras tror jag att man måste exportera för att det ska bli en enda fil av alla spår i Cubase. Då brukar jag bara använda en wav-editor sen. Men tsmalmbe har en god poäng i sitt inlägg. Jag normaliserar sällan mixen utan anpassar regalrna vid mixning så att nivån ligger snyggt. Sedan använder jag limiter och andra mastringsprylar för att få hela plattan jag jobbar med att låta som en helhet med samma volym. Då får man ju upp nivåerna också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om jag fattat allt rätt, som höjer man också brusnivån när man normaliserar.

"Majken" rekomenderade att vara "sparsam" med normaliseringe av den anledningen.

I masteringfasen kör man ändå en limiter där thresholden och autogainen ställs så att det eliminerar behovet av normalisering.

Men det kanske beror på vad man syssla med. Ingen regel utan undantad! 😏

Med vänlig hälsning

Kalle i Kalmar och hans pappa

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda som händer när man normaliserar en fil, är att man höjer volymen så högt det går utan att det "går över" nånstans i filen. Samma sak som att höja masterregeln alltså. Dvs man höjer musiken lika mycket som evt brus 😳

Om man är ute efter upplevd volym jämförbart med kommersiella CD så kommer man ingen vart med normalisering (=helt onödigt extra steg som bara innebär ännu en volymjustering) utan då behövs komprimering och limitering.

Antingen gör man detta direkt på masterbussen, så det låter färdigt och klart redan när man exporterar en mix från projektet. Eller så exporterar man omastrat till t ex 24 bit wav och sen mastrar man i ett annat program eller så.

Då kan man lättar mastra om utan att behöva öppna hela projektet igen.

/Lasse

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Men det kanske beror på vad man syssla med. Ingen regel utan undantad!

Regeln är att man använder limiter vid mastering. Så har det varit ett "antal år". Untantagen är lätträknade. Hur man använder limitern är en annan sak, men jag antar att du vill mena att man inte t.ex squashar skiten ur klassisk musik? Nej det är sant, det gör man inte. Men inte normaliserar man den heller som en del av mastering-fasen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...