Jump to content
Annons

Vad skulle ni välja att göra?

Recommended Posts

thrinithan (oregistrerad)
Postat

Har för närvarande ett Tascam FW-1082 med denna uppsättning:

Analog

8 in

2 ut

Digital

2 in

2 ut

1 hörlursutgång

Är hur nöjd som helst med ljudkortet men börjar känna mig lite begränsad med 2 stycken analoga utgångar. Om jag tex vill tappa ut ljud ur datorn till en extern effekt eller rullbandare eller vad som helst så kommer jag måste använda de digitala utgångarna (och då måste mottagande apparat ha digital in) eftersom jag självklart använder de 2 analoga till mina monitorer.

Börjar fundera i dom banorna att jag kanske helt enkelt köper en riktigt ordentlig D/A omvandlare och börjar köra såhär Digital ut ---> D/A omvandlare ----> Monitorer och får på så vis de analoga utgångarna till övers för vad jag nu än ska göra för galenskap. För övrigt är galenskap lite enklare att utföra om man har en analog signal (i alla fall för mig) att arbeta med.

Kanske jag skulle vinna lite ljudkvalitet till mina monitorer också om jag investerade i en ordentlig D/A omvandlare?

Vad säger ni?

Annons
Postat

Håller med.

MEN, det är dock lite av en avvägning där, vill du ha bästa möjliga D/A konvertering ut i högtalarna eller bästa möjliga D/A konvertering ut till dina analoga grejer..

Varje gång ljudet konverteras "händer" ju nånting.

Du kanske kan leva med den medhörning du är van vid idag för att försäkra dig om att du har bästa möjliga konvertering ut till analogvärlden?

Eller så köper du ett RME multiface 2 och slipper tänka mer på saken! 😳

Postat

hmm... vad säger ni om en RME ADI 2????

Borde inte den funka ypperligt i mitt syfte eller finns det annat som ger mig mer för pengarna... Apogee och Benchmark kostar ju trots allt ca 10 000:-... hur mycket skiljer mellan dom och denna RME ADI 2 till exempel??

Går det förresten att använda flera av in och utgångarna på ADI 2 simultant?

Tack för alla kanonsvar!!

Postat

Apogee känns ju som att dom borde kunna leverare mer men det är inget jag kan uttala mig om. Har å andra sidan inte hört någon vara besviken över RME's ADI-serie.

Dom går att använda simultant.

Postat (redigerat)

fan vad fint... kanske blir att investera i en ADI 2... då får man ju plötsligt väldigt mycket möjligheter 😳

Kan ju koppla in den med mitt ljudkort via digital in och ut... och har ju då en mindre patchbay för lite allt möjligt 😳

Men en fråga bara... om jag kör såhär ljudkort--->RME--->effekt--->RME--->ljudkort....då borde jag ju få dubbelt ljud in i ljudkortet? Dvs både rena signalen från ljudkortet och sen också den färgade från effekten. Eller...

Redigerat av thrinithan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.