Jump to content
Annons

De-mastering program ?


Mats Orbation (oregistrerad)

Recommended Posts

Mats Orbation (oregistrerad)

Finns det något program överhuvudtaget som kan rensa färdigmastrat material

ifrån komprimering?

Så att man kan återställa naturligt dynamik, och peakar och ta bort den dist som sker när man "pressar" för hårt? Jag hade älskat det. De flesta CDs idag kan inte spelas högt får då hör man hur "kasst" mastrade de är. Man hör alla s.k. bieffekter och "artifacts" som följer med.

Det har med det här loudness-racet som finns inom musikbranschen idag. När man rippar en låt och tar in den i en Wav-editor ser den ut som en enda stor fyrkantig box. Jag hade velat efterlysa ett program som kan - någorlunda - ta tillbaks ursprunglig dynamik och ta bort klippningar och dylikt med reverse engineering eller nått sånt.

En slags DE-MASTERING i brist på bättre ord ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan inte återskapa det som är borta, men en expander kanske delvis kan hjälpa dig. Den kommer förmodligen att skapa ännu fler artefakter eller förstärka de som finns, men ändå... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)

Ok tack, en expander kanske kan hjälpa lite grann då. Men jag tänkte att, finns det sådana program som tar bort sång och t o m reverb på en total mix, så kanske det fanns program som kan fixa till detta också - men ack vad jag bedrog mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tack, en expander kanske kan hjälpa lite grann då. Men jag tänkte att, finns det sådana program som tar bort sång och t o m reverb på en total mix, så kanske det fanns program som kan fixa till detta också - men ack vad jag bedrog mig.

Det finns inga program som tar bort sång eller reverb heller. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)
Ok tack, en expander kanske kan hjälpa lite grann då. Men jag tänkte att, finns det sådana program som tar bort sång och t o m reverb på en total mix, så kanske det fanns program som kan fixa till detta också - men ack vad jag bedrog mig.

Det finns inga program som tar bort sång eller reverb heller. 😉

Men plugins då?

Jag vet att det finns vocal eliminators i all fall, och i tidningen Computer Music hade dom en artikel en gång om en billig plug som "removade" reverb, eller i alla fall "reducerade" den, om det var för mycket. De visade hur man kan göra sånt manuellt också med sådana där spatiala filter och allt mög. Det har väl med stereobild och fas att göra antar jag.

Detta var dessutom rätt längesedan, kring år 2000 och det är längesedan i sådan här sammanghang.

I "vår" egen tidning Studio, stod det senast om pluggar som lade till transienter och tog bort fasfel, så de så.

Naturligtvis är alla dessa inte utan sina bieffekter eller artefakter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej man kan inte ta bort något som redan är där ( inspelat, typ Wav-format och liknande) däremot vad dessa pluggar gör är de försöker finna de frekvenser som t ex sången/instrumentet ligger i och minimerar dem så mycket det går, problemet är att de kommer att influera instrumet/ljud som ligger inom samma frekvensområde.

En Expander i detta fall kommer då att medföra att den också lyfter upp brus och andra saker som kommer att uppträda i resultatet vilket inte kommer att låta så roligt men å andra sidan så är det ju upp till användaren vad han/hon tycker att det är värt.

Många masteringtekniker påpekar också i dessa sammmanhang vikten att få material som inte är t ex komprimerat i slutmixen vilket försvårar deras arbete att få fram en bra mastering vilket (nästan) kräver att det finns både "headroom" och bra dynamik att jobba med annars blir det oftast ingen bra mastering i slutändan.

Jag har stött på många som komprimerat sin slutmix, pressat upp den till 0db och sedan vill att man ska kunna göra mirakel med den vilket har varit omöjligt och sedan tycker de att man är dålig som inte kan få den att låta som sin favoritartists skiva och när man sedan förklarar för dem hur det ligger till så visar det sig att de inte har flerspårs mixen kvar så man hade kunna mixa om det och sedan göra saker åt det.

Ja det blev lite off-topic i detta men det är vad det handlar om med redan komprimerat/effekterat material.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)
Nej man kan inte ta bort något som redan är där ( inspelat, typ Wav-format och liknande) däremot vad dessa pluggar gör är de försöker finna de frekvenser som t ex sången/instrumentet ligger i och minimerar dem så mycket det går, problemet är att de kommer att influera instrumet/ljud som ligger inom samma frekvensområde.

Jag har stött på många som komprimerat sin slutmix, pressat upp den till 0db och sedan vill att man ska kunna göra mirakel med den vilket har varit omöjligt och sedan tycker de att man är dålig som inte kan få den att låta som sin favoritartists skiva och när man sedan förklarar för dem hur det ligger till så visar det sig att de inte har flerspårs mixen kvar så man hade kunna mixa om det och sedan göra saker åt det.

Ja det blev lite off-topic i detta men det är vad det handlar om med redan komprimerat/effekterat material.

Ja inte så off topic ändå tycker jag, men visst hade det varit kul med ett program som åtminstone bara friserade till klippningarna och komprimeringen i toppparna. Gjorde om dem från "platåer" till "bergstoppar" igen.

Naturligtvis kan man på enskilda kanaler inte göra något. Är de limiterade och komprimerade där så är det inget att göra. Elgitarrer och sånt kanske ändå är körda genom en kompressor ifrån början.

Vad jag vet blir det mycket artificiell dist i de här senaste mastring-hystering att köra allting upp till 0 db. Moderna plattor låte inte bra om man spelar dem högt, för då hör man allt "skit".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle faktiskt vara fullt möjligt att göra en plugin som rensar bort digital clipping något sånär. Pluginen analyserar vågformen, de partier som är platta och ligger högst i mixen reagerar den på. D.v.s. alla samples som är återföljande och är 0dB. Sedan analyserar den närliggande topp före och efter och använder dem som en mall när den nya toppen ritas ut. Allting sker i 32Bit och sedan sänks nivån för att normalisera så att högsta toppen är 0dB. Resultatet skulle inte bli helt bra, men klart bättre.

För övrigt kan man ju själv rensa bort clipping om det endast handlar om några fåtal tillfällen där signalen skjutit över nollnivå. Sänk volymen på ljudfilen, skissa & gissa i en waveeditor som klarar sample precis redigering med ett pennverktyg 🙂

Hursomhelst hade det varit en trevlig plugin att ha då den kan användas för att rädda en bra tagning där signalen tyvärr slagit över på några ställen.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...