Jump to content
Annons

Köp av monitorer


guitarfreak

Recommended Posts

Har varit och lyssnat på lite monitorer idag och just nu står det mellan genelec 8020a eller yamaha hs80. Det är ju en avsevärd storleks skillnad på dessa och det är ju nästa så det behövs en subbas till 8020:orna. Men bara nästan...oväntat nog vad det rätt bra me tryck i dom med tanke på storleken. Båda lät bra i mina öron. Dock har jag inte råd med nån subbas just nu, så kanske hs80:orna är ett bättre val? Ska inte mixa nån elektronisk musik med kraftig djupbas. Är det värt att vänta och spara ihop till en subbas? Kanske finns det nåt annat alternativ i 5000-7000 kr klassen?

Tacksam för snabba genomtänkte svar 😳

/Samuel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Köp Genelec nu, så har du ju en klar plan för hur du kan uppgradera din lyssning senare. Du köper en begagnad Gene-sub senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Jag var inne på 8020 eller 8030 eller så först. Sen blev det ett par ADAM A7. Låter snorbra, och har bra tryck i botten, framför allt med tanke på 6,5" woofern.

Tack för det 😄

Har kollat runt i monitordjungeln ganska länge nu och har tillslut bestämt mig för ett par ADAM A7. Alltid skönt att se andra som uppskattar produkterna som man själv ska köpa 🥰

Kör du dem helt neutrala eller har du gjort några inställningar med de olika filtren? Vad körde du med för monitorer tidigare?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag var inne på 8020 eller 8030 eller så först. Sen blev det ett par ADAM A7. Låter snorbra, och har bra tryck i botten, framför allt med tanke på 6,5" woofern.

6995:- nya i Sverige var gott mos!

Vart köpte du dom? Är själv på jakt efter ett par monitorer & är ganska sugen på Adam A7.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var inne på 8020 eller 8030 eller så först. Sen blev det ett par ADAM A7. Låter snorbra, och har bra tryck i botten, framför allt med tanke på 6,5" woofern.

6995:- nya i Sverige var gott mos!

Ja, var köper man dem för det priset? Jag har lagt beställning hos Thomann. Där får man betala 7800:- för ett par A7or. Har ännu inte fått dem, så jag kan ju fortfarande avbeställa dem och vore därför tacksam för svar så snabbt som möjligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var inne på 8020 eller 8030 eller så först. Sen blev det ett par ADAM A7. Låter snorbra, och har bra tryck i botten, framför allt med tanke på 6,5" woofern.

6995:- nya i Sverige var gott mos!

Ja, var köper man dem för det priset? Jag har lagt beställning hos Thomann. Där får man betala 7800:- för ett par A7or. Har ännu inte fått dem, så jag kan ju fortfarande avbeställa dem och vore därför tacksam för svar så snabbt som möjligt!

Jag har för mig att det var någon (kommer dock inte ihåg vem) som körde ett introduktionspris på några få A7:or...

Listpriset i Sverige är 8990:-, men listpriser är ju listpriser - så det känns nog lite grand som att gå över ån efter vatten om man beställer ADAM från Tyskland... 😲 Visst sparar man kanske ett par hundringar, men är det egentligen värt det när konsumentskyddet är bättre i Sverige...? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köpt mycket från Thomann och det har fungerat bra hittills. Jag är rädd om mina prylar och allting har fungerat som det ska, därför har jag inte behövt skicka tillbaka något. Ännu... 😄 Men om du har ett fint prisförslag på A7or får du gärna maila mig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köpt mycket från Thomann och det har fungerat bra hittills. Jag är rädd om mina prylar och allting har fungerat som det ska, därför har jag inte behövt skicka tillbaka något. Ännu... 😄 Men om du har ett fint prisförslag på A7or får du gärna maila mig 😄

Thomann verkar i och för sig vara bra att ha att göra med - men om man kan få nästan samma pris på hemmaplan, så tycker jag att det är bättre att hålla affärerna inom landet. Annars blir det till slut som i Finland, där alla musikhandlare har tvingats lägga ner på grund av den omfattande Internet-handeln, så att alla i Finland numera måste beställa på postorder från utlandet... 🙁

Jag skickar ett PM... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Annars blir det till slut som i Finland, där alla musikhandlare har tvingats lägga ner på grund av den omfattande Internet-handeln, så att alla i Finland numera måste beställa på postorder från utlandet.

Nog finns det affärer i H:fors kan jag säga. Så situationen är inte riktigt så illa som du beskriver. Utanför huvudstadsregionen vet jag inte, men det kan vara att där inte fanns några affärer från början heller 😄.

Nåja, din poäng är helt rätt. Vissa saker beställer man från T-butiken av naturliga skäl (man sparar 30% eller man vet exakt vad man vill ha). Andra saker, där man inte sparar in ordentligt eller det är viktigare att få t.ex öppekt köp, testperiod, kunna röra saker - då skall man anlita lokala handlare, iställer för att använda T-butiken, och sen göda på postgubbarnas plånbok när man skickar tillbaka sin gitarr...

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annars blir det till slut som i Finland, där alla musikhandlare har tvingats lägga ner på grund av den omfattande Internet-handeln, så att alla i Finland numera måste beställa på postorder från utlandet.

Nog finns det affärer i H:fors kan jag säga. Så situationen är inte riktigt så illa som du beskriver. Utanför huvudstadsregionen vet jag inte, men det kan vara att där inte fanns några affärer från början heller 😱.

OK - då har jag fått fel uppgifter. Jag har hört att det inte finns kvar några butiker alls, utan att de fick slå igen när Internethandeln kom igång på allvar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köpt mycket från Thomann och det har fungerat bra hittills. Jag är rädd om mina prylar och allting har fungerat som det ska, därför har jag inte behövt skicka tillbaka något. Ännu... 😄 Men om du har ett fint prisförslag på A7or får du gärna maila mig 😕

Thomann verkar i och för sig vara bra att ha att göra med - men om man kan få nästan samma pris på hemmaplan, så tycker jag att det är bättre att hålla affärerna inom landet. Annars blir det till slut som i Finland, där alla musikhandlare har tvingats lägga ner på grund av den omfattande Internet-handeln, så att alla i Finland numera måste beställa på postorder från utlandet... 🙁

Jag skickar ett PM... 😄

Jag skulle gärna köpa ifrån svenska musikhandlare, men det skiljer oftast för mycket i pris. Nuförtiden är det också så smidigt att handla inom EU då man slipper att betala tullavgift och moms. Och nu när dollarn är nere under 7 kronor kan man verkligen fynda i USA. Om man som jag är egenföretagare får man ju också tillbaka momsen som läggs på i Sverige.

Dock är jag villig att köpa från Sverige om det bara skulle skilja någon hundring i pris, skiljer det mer måste man ju tänka på plånboken... Det känns bra att stötta de "lokala" och jag gillar den service och kunskap man får, det kan vara värt några extra slantar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Jag var inne på 8020 eller 8030 eller så först. Sen blev det ett par ADAM A7. Låter snorbra, och har bra tryck i botten, framför allt med tanke på 6,5" woofern.

6995:- nya i Sverige var gott mos!

6995 :- nya i Sverige?

Var då ? 🙂 Snälla, var ... 😛

- Ok - läste resten av tråden nu - 😄

- J

Redigerat av phobia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Recordista.com har haft ADAM A7 för 6995:- paret men det priset existerar inte längre, och inte firman heller. Det gällde endast 3 par A7, och var en specialdeal som kom till genom att leverantören hade gjort en fuckup. Priset kom till som en kompensation från leverantören och istället för att roffa åt sig mellanskillnaden så erbjöds slutkunderna detta kraftigt rabatterade pris.

Redigerat av Strange Leaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...