Light Head Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 Jag har jÀtteproblem med att konfigurera E-mu's 1820m... AnvÀnder Cubase SX3 och vill att det skall vara sÄ enkelt som möjligt. 4 syntar in (stereo) 2 VST, syntar stereo out till monitorerna Det kÀnns och blir mÀrkligt hela tiden, allt frÄn rundgÄng till att nivÄerna inte stÀmmer med det som hörs i monitorerna jÀmnfört med inspelningsnivÄerna. Eller sÄ fÄr jag signal till monitorerna men inte in i cubase... Har du en konfig-fil som exempel att skicka mig sÄ Àr jag vÀldigt tacksam! En kombination av lathet och bristande tÄlamod ligger vÀl till grund för att jag inte lÀst manualen tillrÀckligt noga och fattat hur jag skall göra.
Light Head Postat 29 november 2006 TrÄdstartare Postat 29 november 2006 Verkar vara fler Àn jag som inte vet,,,, ???
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 Ska du ha en konfigurationsfil till Kubisen eller till ditt ljudkort dÄ? Jag förstÄr inte riktigt.
ynot Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 LIte roddit i cubase har svettats mÄnga timmar har tyvÀrr inga config filer.. med kunde kanske bidraga om du skickar en eller tvÄ skÀrm dumpar....tonytopp@spray.se ynot
Light Head Postat 29 november 2006 TrÄdstartare Postat 29 november 2006 Ska du ha en konfigurationsfil till Kubisen eller till ditt ljudkort dÄ? Jag förstÄr inte riktigt. Konfig till ljudkortet Àr det som Àr problemet...
Zyan Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 Hur vet du dÄ att din Cubase setup Àr korrekt dÄ?
Light Head Postat 29 november 2006 TrÄdstartare Postat 29 november 2006 (redigerat) Hehe,, nej det vet jag ju inte, men jag har anvÀnt andra ljudkort tidigare och har antagit att det Àr samma som gÀller för dem som för 1820... Inte samma setup utan samma princip. SÄ det Àr ljudkortets setup jag Àr ute efter. HjÀlpen mottages tacksamt! Zyan, har du anvÀnt 1820m? Jag lÀste lite pÄ nÀtet och hittade en del information, men kÀnner mig fortfarande vÀldigt korkad eftersom jag inte hajjat, Ànnu... En rad saxad frÄn ett forum. "Dont bother to understand how it works!" Redigerat 29 november 2006 av Light Head
Zyan Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 Zyan, har du anvÀnt 1820m? Jag kör med 0404 sÄ har PatchMix Dsp och mitt funkar med Cubase SX efter instÀllningar i Cubase, och pÄ mixen. Jag försöker med lite hjÀlp hÀr, jag Àr inte sÀker. I patchmixen har jag en asio send pÄ bÄde ingÄngarna, har ju bara 2. Starta Cubase efter du har lagt in dessa sends. I cubase har jag pillat i device setup, kommer inte ihÄg vad men fick bort den otroliga delayn. Och valt input ( de send som finns i patchmixen ) (tryck F4 i cubase) Hoppas detta kan bidra till nÄgon hjÀlp.
Light Head Postat 29 november 2006 TrÄdstartare Postat 29 november 2006 Jo, det kÀnns som om det Àr sÄ det skall vara, men det blir titt som tÀtt rundgÄng... NÀr du satt upp det pÄ det sÀttet sÄ mute'ar du nÄgot spÄr oxo? Kan du lyssna pÄ CD'n, eller mediaspelaren utan att mixtra med setupen?
Zyan Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 Jo, det kÀnns som om det Àr sÄ det skall vara, men det blir titt som tÀtt rundgÄng... NÀr du satt upp det pÄ det sÀttet sÄ mute'ar du nÄgot spÄr oxo? Kan du lyssna pÄ CD'n, eller mediaspelaren utan att mixtra med setupen? Mutar alla ingÄngar. Trycker pÄ monitor i Cubase om jag vill höra. SÄ nÀr cubase Àr avstÀngt sÄ funkar allt ljud felfritt, har en annan setup nÀr jag ska prata i tele med datorn. Det Àr det enda jag Àndrar i patchmix. Har jag mick pÄ framför monitorerna, Àr det sjÀlvklart inget ljud till dem.
Light Head Postat 29 november 2006 TrÄdstartare Postat 29 november 2006 SÄ det finns ingte nÄgon lösning som funkar till allt?? Inte utan att man mÄste Àndra pÄ instÀllningarna?? Det som skall funka Àr vÀl ungefÀr: Cubase Winamp CD Utan att pilla pÄ instÀllningar..
Zyan Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 Vilket program av Cubase, Winamp och cd-spelare pratar du i tele med? đ Om jag bara byter nĂ€r jag ska göra det, nĂ€r behöver du byta?
Light Head Postat 29 november 2006 TrÄdstartare Postat 29 november 2006 Oki,, Windows XP Startar Cubase SX3... spelar in en lÄt och exporterar till mp3. Minskar fönstret och öppnar Winamp för att lyssna... det lÄter ba och jag brÀnner en CD vilken jag provlyssnar sÄ fort den Àr klar.
Zyan Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 Oki,, Windows XP Startar Cubase SX3... spelar in en lÄt och exporterar till mp3. Minskar fönstret och öppnar Winamp för att lyssna... det lÄter ba och jag brÀnner en CD vilken jag provlyssnar sÄ fort den Àr klar. Jupp..sÄ gör jag. Det enda jag gör Àr att dra ner monitorerna manuellt nÀr jag har en mick pÄ i samma rum. Beror hur du spelar in, om jag linar pÄdden sÄ rör jag inget. SÄ patchmix setup Àr oförÀndrad.
Majken Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 Jag antar att E-Mu mixern krĂ€ver lite analogt tĂ€nkande med bussande fram och tillbaka av olika signaler. Ganska logiskt om man ger manualen en kvart men helt klart lite bökigare Ă€n de flesta andra ljudkort. Allrajt, hĂ€r gĂ„r det undan.. hĂ€ng med! đ Dra ner alla ingĂ„ngskanaler i E-Mu mixern. Skapa send-bussar frĂ„n ingĂ„ngarna som gĂ„r till ASIO-ingĂ„ngarna. Nu gĂ„r ljudet frĂ„n ingĂ„ngen i ljudkortet till inspelningsprogrammet, men signalerna hörs inte förrĂ€n du slĂ„r pĂ„ monitorfunktionen vilket innebĂ€r att du lyssnar genom programmet. Kanon! Ingen rundgĂ„ng hĂ€r inte. Skapa de utgĂ„ngar du behöver anvĂ€nda i E-Mu mixern och skapa send bussar pĂ„ dem som Ă€r adresserade till ljudkortets fysiska utgĂ„ngar. Dra sedan ner nivĂ„n pĂ„ kanalerna. Nu skickas signalen frĂ„n Cubase till mixern och vidare ut till rĂ€tt utgĂ„ng, men spelas inte upp i dina monitorer. Precis som det ska vara alltsĂ„. Slutligen ser du till sĂ„ att Wave In ligger som Aux1 pĂ„ i E-Mu mixern. Vill du köra Skype, MSN ljudsamtal eller dylikt sĂ„ kopplar du in en mikrofon pĂ„ nĂ„gon av ingĂ„ngarna och drar upp send-nivĂ„n till aux-bussen. Det kan ocksĂ„ vara en bra idĂ© att aktivera Wave Out 3/4 och 5/6 om du kör Quicktime. Aktivera dĂ„ surroundlyssning och panorera 5 och 6 till mitten sĂ„ nedmixar ljudkortet signalerna till stereo. Försöker du att spela upp Quicktime filmer med stereoljud sĂ„ kommer datorn annars att hacka och spotta eftersom nya Quicktime inte trivs ihop med E-Mu. /Majken
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.