Jump to content
Annons

Circuitbending


baztin

Recommended Posts

Finns här någon som har erfarenhet av denna ädla konst, som faktiskt sträcker sig så långt tillbaka som till slutet av 60-talet (tror jag)? 🙁

Har ni ingen aning om vad det är jag svamlar om så finns denna länk till förfogande:

anit-theory

det gå i stort sätt ut på att kortsluta kretskortet på elektroniska ljudmanicker, med fördel begagnade elektroniska leksaker eftersom dessa kan införskaffas billigt, är lätta att modifiera och oftast har rolig design. det går att använda på gamla keyboards från typ åttiotalet också, men risken finns att man pajjar hela saken. 😆

ska själv försöka få tag på några gamla leksaker, på loppis eller liknande, köpa lite potentiometrar, rattar, strömbrytare, switchar m.m. och skulle vara vädigt glad för lite tips och råd 🙂

peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...
  • 1 år senare...

Reed Ghazala (circuit-bendingens fader) har nyss skrivit en bok som går igenom exakt allt som man kan tänkas behöva veta om circuit-bending. För 174 kr får du ca 400 sidor inom ämnet på Wiley.

Ett sjukt bra köp om du vill komma igång. På Anti Theory hittar du en snabb genomgång av circuit-bendingens grunder. Har du kollat igenom den?

Länkar till hemsidor om circuit-bending: Länkar från Burnkit2600 och länkar från Cementerimental.

Diskussionsforum: Benders på Yahoo, Benders Anonymous på Yahoo, EM 411 och Machine Noise.

Ett annat forum om musikstilen noise, som tar upp bl.a. circuit-bending är Harsh Noise.

Du hittar bl.a. lödningstips och andra elektroniktexter på Kjellfakta (Kjell & Company). Sedan finns det ju något som heter Google! 😱

Hoppas jag varit till hjälp nu. Du borde hitta all info om denna fantastiska värld inom elektronik du vill ha på ovanstående hemsidor.

Hare göttans! 😠

PS. wollibolli: Nej, de allra flesta leksaker går på batteri. Att circuit-benda i 220 Volts vägguttag vore självmord!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...