Jump to content
Annons

andie

Recommended Posts

lacka min gitarr, är det något man kan göra själv?

jag har en billig burnout jag tänkte fräscha upp med nya mickar och elektronik.

jag gillar inte riktigt den orginalet ( mörkt trä.)

jag undrar om det är något jag kan göra, eller är det något jag absolut inte ska göra?

Ps. jag ska bara lacka den en färgad Ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jadå. det går..

Jag lackade/sprayde om min första elgura till svart.. (den var lila).

Var ju inte så kräsen då (var 14 år), så jag blev klart nöjd efteråt.

Funderar på att måla om en av mina Gibson Les Pauls, då har man lite högre krav än sist.. 😆

Biltema allroundfärg på burk funkar nog aldeles utmärkt. FInns allt från marmor till neonfärger.

Frågan är bara om man ska slipa ner den gamla lacken eller spackla o måla över rakt av!???..

Du kan även kolla på http://www.paintyourownguitar.com

Link to comment
Dela på andra sajter

DexiL (oregistrerad)
lacka min gitarr, är det något man kan göra själv?

jag har en billig burnout jag tänkte fräscha upp med nya mickar och elektronik.

jag gillar inte riktigt den orginalet ( mörkt trä.)

jag undrar om det är något jag kan göra, eller är det något jag absolut inte ska göra?

Ps. jag ska bara lacka den en färgad Ds.

Jag har själv lackat två gitarrer, båda med bra resultat. Första lacken var en ganska basic matt lila lack, den andra var lite mer avancerad med flames.

Det finns dock lite saker att tänka på innan man ger sig på det: Det kommer ta mer tid än du förväntade tid och det kommer nog bli dyrare än du förväntade dig.

Kan försöka ge mig på att skriva en liten mini-faq angående hur du ska gå till väga :rolleyes:

Inköpslista

* En bra lack i den färg du vill ha, håll dig dock undan från Biltemas lacker.

* En primer, rekommenderar PP sprutspackel

* Klarlack

* Maskeringstejp

* Våtsslippapper, 1000 eller finare

* Våtslippapper i olika utföranden. (Kanske ej behövs)

* Tvåkomponentsspackel (Kanske ej behövs)

Börja med att rensa ur all elektronik och skruva av halsen (om det nu går). De saker som du ej kan ta bort eller vill lacka får du täcka med maskeringstejpen.

Finns det några skador, dvs repor eller jack, du vill reparera? Fyll i dessa med spackel och låt härda. När härdningen är klar så börjar du slipa med ett ganska grovt sandpapper (160 kanske), sen går finare och finare. Känn hela tiden med fingret efter ojämnheter, gärna efter du tagit bort slipdammet. Du ska inte kunna märka med fingret vart det är spacklat. Kolla även så det inte syns några repor i spacklet, dessa kommer även synas vid lackning.

När de stegen är klara så blir det till att våtslipa hela gitarren med ett fint sandpapper, helst runt 1000 eller högre. Detta för att få lacken att fästa ordentligt. Var väldigt noga med slipningen, varje lite repa eller liknande kommer synas även när lacken väl är pålagt.

När du är klar med detta är dax för primern. Plastic paddings sprutspackel är väldigt bra att använda, den fyller i alla minirepor från sandpappret. Försök att hänga gitarren upp så du kan lacka hela saken samtidigt, både fram och baksida. Jag löste detta genom att trä in långa metallstänger genom hålen där halsen en gång var fastskruvad, sen hänga metallstängerna med snören i taket. Funkade utmärk. ☺️

Lägg på tunna tunna lager av primern och ta det väldigt försiktigt så det inte börjar rinna. Om det gör det så får du vänta tills lacken härdar, slipa ner och börja om.

Allting ska ha en och samma färg och grundlacken får inte lysa igenom på något ställe. Lägg på ett tunt lager, vänta tills den är dammtorr, lägg på ett nytt och upprepa..

När allting är riktigt torrt och härdat så är det dax för den riktiga lacken. Jag använder mig enbart av Autoherbas lack, tycker den fungerar helt perfekt och du kan få den tillblandad precis som du vill ha den. Det är samma princip här som med primerna, tunna och många lager istället för ett tjockt. Om det nu skulle börja rinna så får du börja om med primern igen. Våtslipa gärna lite emellan lagrerna, lacken fäster bättre då.

När den lacken väl är härdad (vänta något dygn eller mer så den är genomhärdad ordentligt) så är det dax för klarlacken. Detta är ingen man bör snåla med när man köper eftersom det är den lack som kommer få ta emot lite smällar och plektrumdrag. Samma sak här, Autoherba gör en väldigt bra klarlack. Jag valde en klarlack med extra mycket härdare för att få en hårdare yta än normalt. Klarlacken ska läggas på med tunna lager och våtslipas emellan. Antal lager kan du välja själv, men ju mer lager, ju mer skydd och ju mer djup blir i lacken. Man kan aldrig lägga på för mycket lager, bara för lite. Vill du ha en väldigt skyddande lack så kan du satsa på 10 lager eller mer. Och om det börjar rinna så är det tillbaka till primerstadiet som gäller.

När allting väl är härdat så kommer du nog märka att ytan är lite småknottrig. Detta går att polera bort som tur är. 😉

Puh, tror jag inte glömde något. Du får räkna med runt 1,000 kr i matrialkostnad.

Är det något du undrar över så är det bara att skriva, ska försöka besvara så gott som möjligt. Förresten, är det en "vanlig" lack du ska ha, eller ska du köra på en matt lack? Finns ju även candylacker, flake osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på med samma arbete själv med en gammal postordergura från 60-talet. Tacksam för tråden således.

Dexi, du nämner på slutet att småknottrorna går att polera bort. Med vad och hur?

Olalj

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Dexi, du nämner på slutet att småknottrorna går att polera bort. Med vad och hur?

Vax med slipande partiklar i? Typ sånt som man restaurerar äldre bilars målytor med, autoglyms ljusröda burk?

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

DexiL (oregistrerad)
Håller på med samma arbete själv med en gammal postordergura från 60-talet. Tacksam för tråden således.

Dexi, du nämner på slutet att småknottrorna går att polera bort. Med vad och hur?

Olalj

Finns bra poleringsmedel på OKQ8, Mekonomen, Biltema etc. Kan dock inte komma på något speciellt märke just nu, men vanlig bilpoleringsmedel fungerar utmärkt. Om du är lat kan du även köpa en poleringsmaskin för en billig slant på Biltema, går betydligt fortare än för hand.

Dock så ska man inte slösa på poleringsmedlet utan alltid köra poleringsmaskinen med mycket poleringsmedel. Annars finns risken att det uppstår friktion emellan kuddarna och lacken vilket kan ge trevliga brännmärken i lacken. :/ Kanske nog är bäst att handpolera ändå. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på med samma arbete själv med en gammal postordergura från 60-talet. Tacksam för tråden således.

Dexi, du nämner på slutet att småknottrorna går att polera bort. Med vad och hur?

Olalj

Finns bra poleringsmedel på OKQ8, Mekonomen, Biltema etc. Kan dock inte komma på något speciellt märke just nu, men vanlig bilpoleringsmedel fungerar utmärkt. Om du är lat kan du även köpa en poleringsmaskin för en billig slant på Biltema, går betydligt fortare än för hand.

Dock så ska man inte slösa på poleringsmedlet utan alltid köra poleringsmaskinen med mycket poleringsmedel. Annars finns risken att det uppstår friktion emellan kuddarna och lacken vilket kan ge trevliga brännmärken i lacken. :/ Kanske nog är bäst att handpolera ändå. 😳

Jag fick en hel flaska med högkvalitativ bilpolermedel från en kille på MrCap en gång för läängesen. Han påstod att det skulle fungara utmärkt även på gitarrer (har inte provat ännu).

Han föreslog då att man skulle ta en flanellskjorta för att polera med.. Detta var på 90-talet, då var jag en grungare... så flanellskjortor hade jag gott om:)

Frågan är: var fan får man tag på en sån skjorta nuförtiden? eller ännu bättre, Kan man använda ngt annat material? Kanske går bra med bilpolerdukar från tex biltema??

Några idéer?

En annan fråga:

jag har en del repor i en gitarr. Vill inte lackera om hela gitarren, kan jag komma undan med att bara spackla, slipa och lackera över?

(under frutsättning att jag låter färghandlaren blanda exakt rätt färg åt mig).

Liiite nyasskillnader kan jag leva med.

Link to comment
Dela på andra sajter

DexiL (oregistrerad)
...

...

Jag fick en hel flaska med högkvalitativ bilpolermedel från en kille på MrCap en gång för läängesen. Han påstod att det skulle fungara utmärkt även på gitarrer (har inte provat ännu).

Han föreslog då att man skulle ta en flanellskjorta för att polera med.. Detta var på 90-talet, då var jag en grungare... så flanellskjortor hade jag gott om:)

Frågan är: var fan får man tag på en sån skjorta nuförtiden? eller ännu bättre, Kan man använda ngt annat material? Kanske går bra med bilpolerdukar från tex biltema??

Några idéer?

En annan fråga:

jag har en del repor i en gitarr. Vill inte lackera om hela gitarren, kan jag komma undan med att bara spackla, slipa och lackera över?

(under frutsättning att jag låter färghandlaren blanda exakt rätt färg åt mig).

Liiite nyasskillnader kan jag leva med.

Det finns speciellt poleringspapper att köpa, är ungefär som hushållspapper fast lite tjockare och styvare. Fungerar kanon. 🙁 Inte få farligt dyrt eller och räcker länge. Brukade polera metall med såna.

Självklart kan du fylla i repor och reparera. Kan dock vara svårt om man inte vet färgkoden. Iofs kan du nog få färgkoden av tillverkaren av gitarren. Tror det vettigaste sättet är att fylla i skadan med spackel, slipa som en tok (gärna ett större område än själva repan) och lägga på lack. Efter det så får du lägga på klarlack och sedan polera gitarren. Risken finns att man kan se att det har blivit omlackerat just där om man kollar riktigt noga, men tror poleringen kommer att dölja det mesta.

Redigerat av DexiL
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...