Jump to content
Annons

Spela in Reason med Cubase som host


PetterAlexanderson

Recommended Posts

Hej.

Jag har gjort detta inlägg i Cubase-forumet, men jag testar här också och hoppas på bättre lycka.

Jag försöker spela in ett MIDI-spår i Cubase LE, där jag har Cubase som host för Reason via Rewire. Men det går sådär, ärligt talat.

* Jag hittar reason-instrumentet i Cubase på MIDI-in på Midikanal 1.

* Jag får ljud i lurarna från Reason som går i Rewire/Slave-mode.

* Jag trycker på inspelningknappen och spelar sen på min keybard.

Men inget fastnar på Cubasekanalen, typ.

Antar att jag gör värsta nybörjartabben (är nog det också), men får inte rätt på det.

Petter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

OK!

Allt stämmer:

MIDI in = USB-ljudenhet.

MIDI out = Reason NN19.

Jag enablar record i midikanalen, trycker "rec" i "Transport Panel", spelar på min Keyboard (får ljud), och trycker på stop.

Sen är det helt BLANKT. Inget fastnar Cubase midikanal.

Är jag helt fel på det? Hur gör man annars för att spela in MIDI med Cubase som host?

Petter

Link to comment
Dela på andra sajter

MIDI in = USB-ljudenhet.

Det där låter skumt. USB-ljudenhet brukar betecknas för diverse okända audioprylar på USB, men jag har aldrig sett det indikera en klaviatur.

Jag tror inte det här har något med Reason i sig att göra, så det vore nog enklast att slå ihop båda dina trådar i ämnet.

Har du testat att spela in midispår i Cubase med valfri VST-plugg istället? För jag tror nämligen inte att det heller skulle fungera.

Jag skulle med 95% säkerhet säga att problemet hänger på din klaviatur.

Vilken klaviatur är det? M-Audio? Edirol?

Har du verkligen installerat drivrutinerna för klaviaturen?

Är klaviaturen strömförsörjd separat?

Har du kopplat den med USB-kabel direkt till datorn eller går den via USB-hubb?

Är det en laptop eller stationär dator?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Linus,

jag har en M-Audio 02 som jag kör rakt in i en laptop med USB strömförsörjning. Jag trodde att det var lugnt eftersom jag får den att funka med Reason, och att den funkar (dvs ger ljud ifrån sej) med Cubase/Rewire/Reason.

Men så kanske inte är fallet! Jag ska installera om drivarna och se om det funkar bättre. Har du fler tankar så länge så bara skjut!

very grateful,

Petter

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 1 år senare...

Dammar av den här gamla tråden eftersom det är den enda jag kunde hitta som verkar ha att göra med min fråga (och det brukar ju va populärt att söka i äldre trådar innan man skapar en ny).

Jag vill kunna använda min klaviatur till ett reason i slavläge, cubase som host. Måste jag då gå via cubase som beskrivs i tidigare inlägg eller är det möjligt att avaktivera klaviaturen i cubase och istället använda den enbart i reason så att man kan spela in ett midispår i reasons sequenser?

Tack på förhand!

/mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Fullt möjligt att bara spela in i Reason och inte i Cubase. Jag har kört på det viset.

Tyvärr har jag sålt mitt Cubase så jag kan inte hjälpa dig med inställningarna, sorry.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter fint! Man kan väl visserligen exportera midifilen och sen importera den i reason men det skönt att slippa detta. Och att ha midin till ett reasonintrument i cubase skulle göra mig ännu mer vilse...

Någon annan som känner till de där inställningarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte denna traden, speciellt detta fran 2006.

Varfor skulle man vilja kontrollera ett Reason instrument fran Cubase?

Under Rewire sa kor Reason och Cubase parallelt, aven om Cubase har prioritet.

Du kan spela in i din Reason sequencer som vanligt

Du kan spela in i Cubase

Jag spelar in bara audio i Cubase; det enda "problemet" jag hittat med detta ar att kontroll signaler (typ vridande pa rattar och drag i faders) som jag gor i Cubase gar igenom till Reason ocksa. Sa jag skapar en "dummy" kombinator i Reason och laser mina kontroller till den. Pa sa vis "skadas" min Reason melodi inte av mitt fippsande i Cubase.

Som jag forstar det sa skulle detta galla (keyboard) midi signaler ocksa. Signalerna gar till bada programmen, och spelas in i det program dar du trycker ner "record" knappen.

Hur enkelt som helst.

Sven

Link to comment
Dela på andra sajter

Varfor skulle man vilja kontrollera ett Reason instrument fran Cubase?

Under Rewire sa kor Reason och Cubase parallelt, aven om Cubase har prioritet.

Du kan spela in i din Reason sequencer som vanligt

Du kan spela in i Cubase

Aha så det ska fungera så alltså. Det gör det inte hos mig. När jag startar reason som slav står det nåt om att midi-kontrollern inte kan hittas, också funkar den bara i cubase sen. Vad kan detta vara för vajsing då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sa keyboardet funkar med Reason som vanligt? Och nar du kor Cubase single?

Antar att du har lagliga och fullt installerade kopior...

Jag vet att nar jag installerade Cubase LE sa var det vissa grejer man var tvungen att gora for att anvanda Rewire - som beskrevs i min EMU 0404 USB manual. Sa kolla om det ar nagra speciella harvaru relaterade instruktioner du har missat.

Sven

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...