Jump to content
Annons

Uppgradera dator. Hjälp!


Bzzz

Recommended Posts

Hej!

Jag har sen 3 år tillbaka använt en pentium 4 1,9 Ghz med 768 i ram. Har 2 HD, en 40 och en 130 och har ett voodoo 3 (16 mb) som grafikkort och ett M-audio midiman 24/96 som ljudkort. Datorn är väldigt seg när jag kör sonar 5 pe, kan typ högst ha en effekt eller 2 syntar igång allt som allt. Hade 256 i minne innan men uppgraderingen med 512 gjorde inte så stor skillnad så jag är lite skeptisk om verkligen mer minne kommer hjälpa.

Kan det att grafikkortet är så dåligt påverka? Skulle skillnaden bli stor om jag skaffade 2 gig minne eller är processorn så långsam att det inte skulle bli bättre ändå?

Tacksam för hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

Jag spelar in på en 1,3ghzare och kan ha 20 effekter utan problem.

Vad har du för latencyinställningar på ljudkortet? Har du mycket grejjer som körs i bakgrunden? Som antivirus & grejjer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde definitivt gå att köra mer. Jag gjorde ett test med min gamla P3 450MHz, med RME Hammerfall9652. Redan på den tiden kunde jag köra över 20 stereospår samtidigt, med den inbyggda kompressorn i Cubase igång på samtliga - och diverse Insert-pluggar på ungefär hälften av spåren innan det började bli märkbart jobbigt med skärmuppdateringar o dyl, men fortfarande inga problem med uppspelningen... Har för mig att jag bara hade 512MB RAM på den tiden.

Kolla i Enhetshanteraren, så att du inte har några IRQ-konflikter. Grafikkort borde inte påverka annat än skärmuppdateringen - om det inte är ett PCI-kort där grafikaccellerationen är igång, men det kan nog knappast sitta ett PCI-kort i en 3 år gammal dator... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...