Jump to content
Annons

Låtkritik på "Kraften inom oss"


Svarling

Recommended Posts

Hej folket!

LÅTNAMN: Kraften inom oss

ARTIST/GRUPP: Elin

GENRE: Pop

LÅTLÄNGD: 3.25

KOMPOSITÖR: Svarling

PRODUCENT: Svarling

EV. MEDVERKANDE: Elin, Svarling

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 4 Mb

STATUS: 95% färdig. Ändrar efter eventuell kritik =)

LÅTLÄNK: Elin - Kraften inom oss

Tänkte höra om lite allmän kritik på senaste låten jag knåpat ihop.

Det började med att nätkompis ville ge sin svårt sjuka pappa en låt på fars dag och hade skrivit en text som jag skulle arrangera musik till.

Det intressanta med projektet var att hon inte kunde sjunga rent, utan det fick bli många tagningar och en del jobb med melodyne. Helt otroligt program!

Testade även att använda melodyne för att tajta ihop de olika gitarrtagningarna (2 vänsterpannade akustiska, två högerpannade samt 2 distguror). Blev en otrolig skillnad just när man få anslagen att träffa helt i synk.

Varsågod att klandra fritt!

Min hemsida med övriga låtar

www.svarling.com

Redigerat av Svarling
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det jag mest reagerar på är den stora skillnaden mellan de finstämda och det i mitt tycke överdrivna nu-skall-vi-ta-i-i-refrängen. Rösten och budkapet dränks i högt porlande piano, distgitarrer där allt gitarrljud är utsuddat och kvar är några ilskna getingar samt höga trummor. Sänk för fan. Det var väl till hennes far? Låt henne då höras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag mest reagerar på är den stora skillnaden mellan de finstämda och det i mitt tycke överdrivna nu-skall-vi-ta-i-i-refrängen. Rösten och budkapet dränks i högt porlande piano, distgitarrer där allt gitarrljud är utsuddat och kvar är några ilskna getingar samt höga trummor. Sänk för fan. Det var väl till hennes far? Låt henne då höras.

Du har helt rätt! =)

Det blev väldigt själviskt helt enkelt, eftersom jag spelar piano i första hand och på nåt sätt lyfter fram det mest... vilket är helt fel 🙂

Tack för kritik!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är en jättefin låt!

Snyggt pianospel också men men men du måste hia dig!

Fundera på vad som är viktigt att förmedla, det är väl ändå huvudstämman som jag antar sången skall vara i detta fallet? Fast man blir ju lite osäker 😄 . Såsom jag ser det så skall arret framhäva och stödja ledstämman. Här tävlar för mycket om uppmärksamheten.

Sången -varför ligger den inte centrerad? Man blir ju lite osäker från vilket håll sjunger hon nu 😉, ibland är ju nästan körer mer centralt. Jag skulle ta bort lite av allt reverbet och få rösten mer naken och sårbar nu känns den verkligen polerad.

Plocka bort mycket av plocket när hon sjunger behåll där hon pausar för att leda fram till nästa sångparti.

Men som sagt det är riktigt kompetent spelat och låten kan bli kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Första versen är skitsnygg, fast centrera sången. Sen håller jag med det som tidigare sagts om att sången försvinner när övriga instrument kommer in och pianot krämar i lite mer.

Tycker dock inte det är fel med den låtuppbyggnaden. Fixa till nivåerna bara, så blir det bra.

Det jag tycker är fel är val av baskagge. Den av dom som låter elektriskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, som sagt, släpp fram rösten mer. I denna låt är det ju texten och rösten som är viktigast.

Tjejen har ju inte heller en stämma som kan slå igenom ett arrangemang som detta.

Schysst av dig i alla fall att hjälpa tjejen att fixa rösten eftersom hon ju har ett budskap som ska fram på ett bra sätt. Försök att behålla känslan från början av låten där texten når fram och musiken blir ett stöd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...