borbas (oregistrerad) Postat 14 november 2006 Postat 14 november 2006 Vad jag har förstått så finns det inte många PCIe-ljudkort ute på marknaden. Hur kommer det sig? Är det en dyr tillverkning? Är det "overkill"? Skulle snabbare helt plötsligt vara sämre? Anser de inte att hemmapillaren har användning för expressbussen? Eller ligger problemet i att utvecklarna helt enkelt inte vågar ge sig på PCIe? Varför? /boren
Majken Postat 14 november 2006 Postat 14 november 2006 Jag skulle tro att det helt enkelt inte speciellt intressant. PCI eller FireWire bussen räcker till gott och väl för att skicka ett rejält gäng kanaler med högt bitdjup, hög samplingsfrekvens och låg fördröjning. Att man utvecklat PCI-Express har ju främst med grafikkort att göra där man har användning för den extra bandbredden. Ska man spekulera vilt så tror jag att PCI-ljudkort kommer att bli ovanliga framöver och att man istället går över till FireWire. Detsamma tror jag i stor utsträckning även kommer att gälla extra hårddiskar. Det är mer praktiskt med tanke på att de fungerar ihop med både bärbara och stationära. Dessutom är de enklare att installera för hemanvändaren. /Majken
Claes Holmerup Postat 14 november 2006 Postat 14 november 2006 Det kommer säkert - men PCI är fortfarande en större marknad, så det är det de koncentrerar sig på. Det är ju inte gratis att utveckla nytt och börja producera...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 14 november 2006 Postat 14 november 2006 Dom vill ha pengarna bort från sin PCI-produktutveckling. Ett flertal gånger. Enda orsaken. Ochj först kommer ju PCIe-korten att kosta en himla mängd ekorrskin, helt omotiverat förstås.
andynista Postat 14 november 2006 Postat 14 november 2006 (redigerat) De nya bärbara Frost har bara PCIe-kortplats och ingen PCMCIA-plats. Tydligen tycker de att PCMCIA saggar ner datorn. Men samtidigt tycker jag det är synd att man blir helt hänvisad till externa kort innan det kommer ett PCIe-kort. Köper man en bärbar dator är det onekligen en viss poäng att den ska vara just bärbar... EDIT: korrfel Redigerat 14 november 2006 av andynista
borbas (oregistrerad) Postat 14 november 2006 Postat 14 november 2006 (redigerat) Hade nästan fått för mig att firewire var en smidig lösning för resande folk (de som inte orkar bära med sig sin stationära). Firewire är inte heller speciellt ung. Men jag ser fördelarna. Från enhet till enhet utan stök med kontrollenhet. Fast å andra sidan så har väl usb nyligen fått "on the go"(enhet till enhet). Så PCI eller FW spelar ingen större roll? Allt beror på vad man har för tillgänglighet när det gäller utbyggnation av hårdvaran? FW400/800: 50-100mb/s - PCI: 133mb/s - PCIe: 8gb/s (250mb/s per lane. Dubblas med full duplex) - har jag förstått det rätt? För i så fall spelar det ju roll! >< Redigerat 14 november 2006 av borbas
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.