Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ok, För att göra en lÄng historia kort: Jag har haft problem mer eller mindre hela tiden med att fÄ mitt ljudkort, min laptop och sist men inte minst Cakewalk Sonar 4 Producer Edition att fungera felfritt tillsammans. Ibland, helt oregelbundet "hackar" filerna till. Det lÄter precis som det nÀr man skakar en gammal bÀrbar CD-freestyle, lÄten hamnar helt i otakt.

Jag har haft datorn ivÀg pÄ service (fÄtt allting utbytt, alla inÀlvor slets ut och ersattes med helt nya grejer), jag har bytt ljudkort (frÄn TerraTec PHASE 24 FW till Edirol FA-66) och följt alla goda rÄd och guider som jag kommit över. StÀngt av allting som inte behöver vara pÄ i Windows XP och har allting pÄ maximal prestanda (följde en guide pÄ SONARŽs huvudforum)

Namn: Fujitsu Siemens LifeBook S7020 Supreme - Pentium M 760 2 GHz - 14.1" TFT

RAM: 2 GB

Plattformsteknik: Intel Centrino

Processor: Intel Pentium M 760 / 2 GHz

Operativsystem: Microsoft Windows XP Professional

Jag anvÀnder datorn live pÄ gigen, och kör dÄ i dagslÀget bara 2 spÄr. Track 1 dÀr ligger bakrunderna och Track 2 Àr ett midispÄr dÀr det ligger programchanges till ljusstyrningen. Problemet har varit att jag drabbas av att lÄtar "hackar" till och hamnar i otakt gentemot den takten som jag spelar mot.

Jag har pillat massor med Mixinglatency och i dagslÀget sÄ fungerar allting helt felfritt, har inte haft nÄgra hack pÄ evigheter, men under Options>Audio..>General> SÄ har jag "Buffers in Playback Queue" pÄ 16, Buffer Size 50,0 msec vilket dÄ ger en "Effective latency at 48khz/stereo 750,0(!!) msec".

Jag har börjat pÄ den lÀgsta latencyn och bara höjt ett steg i taget tills "hacken" försvunnit helt. Och 750,0 msec Àr ju skitsamma om man bara skall spela upp nÄgot, men nu Àr jag tillbaka pÄ ruta 1 igen...

För nu vill jag kunna sjunga via SONAR i realtid för att fÄ anvÀndning av alla effekter + automation. Men dÄ mÄste lacentyn ner till minst 7 msec vilket sabbar allting.. "Hacken" kommer tillbaka direkt pÄ lÄtarna vilket gör det ohÄllbart i ett livesammanhang.

Jag Ă€r helt knĂ€ckt.. Men finns det nĂ„gon dĂ€r ute som vet hur man löser detta, sĂ„ Ă€r det banne mej pĂ„ detta forumet. Är oehört tacksam för all hjĂ€lp jag kan fĂ„!!

Redigerat av Ponderosa
Annons
Postat
  Ponderosa sa:
... men under Options>Audio..>General> SÄ har jag "Buffers in Playback Queue" pÄ 16,

Det dÀr lÄter galet lÄgt (?).

SĂ€tt till 256.

Jag antar att du har de senaste drivisarna. ASIO?

Normalt ska du utan vidare kunna köra med en latency runt 10ms.

Postat
  Vallhagen sa:
  Ponderosa sa:
... men under Options>Audio..>General> SÄ har jag "Buffers in Playback Queue" pÄ 16,

Det dÀr lÄter galet lÄgt (?).

SĂ€tt till 256.

Jag tycker tvÀrtom att 16 lÄter helt lagom.

Och datorspec, ljudkort och program Ă€r ju typ tiptop. 😉

Har tyvÀrr inget rakt svar sÄhÀr pÄ vad som Àr felet, men hade antagligen kunnat felsöka det ifall jag satt framför datorn fysiskt.

Kör du ASIO? Eller WDM?

Är ditt Sonar-projekt helt rent frĂ„n plugins? Eller har du DirectX-effekter eller VST-plugin i wrapper inladdade?

Postat
  Citat
Jag antar att du har de senaste drivisarna. ASIO?

Jag kör WDM, men jag har Àven provat med ASIO, Och det Àr samma problem dÀr. NÀr man spelar nÄgonting i tex Winamp sÄ flyter allting pÄ helt utan problem, sÄ felet mÄste ligga nÄgonstans i SONAR?

Jag har inte uppdaterat nÄgra drivrutiner till varken ASIO eller WDM/KS och. PÄ min stationÀra dator kör jag med Cubase och dÀr har jag aldrig behövt Àndra nÄgonting eller laddat hem nya drivrutiner till ASIO/WDM för dÀr flyter det pÄ utan problem.

Citat
Jag tycker tvÀrtom att 16 lÄter helt lagom.

AlltsÄ "Buffers in Playback Queue: 16" Àr inte bra om jag fattat allting rÀtt. Det gör att jag inte kan köra "Buffersizen" lÀngre ner Àn till "10 Msec", och i ren effektiv latency blir det hela "150 Msec" vilket Àr helt ohÄllbart om man skall sjunga via SONAR i realtid.

Citat
Är ditt Sonar-projekt helt rent frĂ„n plugins? Eller har du DirectX-effekter eller VST-plugin i wrapper inladdade?

Japp, som jag kör projekten nu Àr dom helt rena frÄn DirectX-effekter och VST-pluggar men om jag fÄr allting till att fungera kommer sÄngen ligga med pÄ ett spÄr med masssa pluggar och effekter som skall anvÀnads i realtid.

Jag mÀrker nu att om jag trycker pÄ "Input Echo:Off/on" nÀr lÄten rullar sÄ blir det ett liknande hack som dom oregelbunda hacken jag nÀmde innan, HÀnder det samma sak för er?

Postat

Du har alltsÄ inte kollat om det finns nyare drivrutiner till ditt ljudkort? Det borde iofs inte alls vara bara det, men det kan ju alltid vara en början...

Kan ditt ljudkort ha egna instÀllningar som Àr med och spökar, tro? Kolla vad "buffer size" stÄr instÀllt pÄ. Det kan kanske va sÄ att det Àr instÀllt alldeles för lÄgt? Gissar att det Àr det som Vallhagen tÀnker pÄ nÀr han sÀger att det ska va pÄ 256.

"Buffers in playback queue" brukar jag köra med 2 (eller ibland 3), och kan utan problem vara nere i 2ms latency, om det inte Àr ett för stort projekt.

Och, jo, jag tror att det brukar hacka till nÀr man klickar pÄ "Input Echo:Off/on".

Postat (redigerat)

Ang Drivrutinerna till mitt ljudkort sÄ kollade jag innan om det fanns nÄgra nya, men versionen som fanns var "v 1.0.0" sÄ jag misstÀnker att det Àr samma som "standard" rutinerna som medföljer i installationsprogrammet.

Mitt ljudkort Edirol FA-66 har en "egen" buffer. Den pĂ„verkar Latencyn en aning för man mĂ€rker skillnad nĂ€r man har den pĂ„ "Min" respektive "Max". Dock Ă€r jag vĂ€ldigt osĂ€ker om det har nĂ„gon betydelse var den stĂ„r men eftersom det funkar felfritt nu sĂ„ stĂ„r den jĂ€mt pĂ„ Max. Problemet Ă€r Ă„terigen att jag vill kunna sjunga, och spela keyboard i realtid via SONAR respektive V-stack vilket gör att vill ha bort sĂ„ mycket latency som möjligt 😆

edirol.jpg

Ok, sÄhÀr ser instÀllningarna ut i SONAR under Options>Audio..

general.jpg

Problemet hÀr Àr att jag mÄste ha "Buffers In Playback Queue: 16" vilket gör att "Effective latency" blir hela 750 msec. Det kÀnns helt sjukt att jag skall behöva ha sÄn fördröjning med prestandan pÄ datorn och ljudkortet. Men har jag instÀllningarna sÄhÀr sÄ funkar det att spela upp utan att det hackar alls. Men som sagt, sjunga via ljudkortet i realtid Àr omöjligt.

advanced.jpg

HÀr Àr jag vÀldigt osÀker pÄ vad som verkligen spelar roll. I manualen till FA-66 stod det att om man anvÀnder SONAR skall man köra WDM/KS med 48khz/24 bit upplösning pÄ lÄtarna. Men jag har provat ASIO ocksÄ utan att mÀrka nÄgon direkt skillnad, dvs nÀr det hackar, hackar det oavsett vilken "Driver Mode" jag valt. LikasÄ om det inte hackar.

drivers.jpg

NÄgot som Àr fel hÀr?

driversprofile.jpg

Har aldrig rört nÄgot i denna fliken, behöver jag det?

Hoppas denna information kan ge er mer att gÄ pÄ.

Redigerat av Ponderosa
Postat
  android sa:
Kolla vad "buffer size" stÄr instÀllt pÄ. Det kan kanske va sÄ att det Àr instÀllt alldeles för lÄgt? Gissar att det Àr det som Vallhagen tÀnker pÄ nÀr han sÀger att det ska va pÄ 256.

Helt riktigt.

Jag yrade i mitt förra inlÀgg. Jag ser att Ponderosa satt till 512 vilket fsts oxÄ ska vara ok.

Postat (redigerat)

Nu gissar jag bara, men jag har för mig att det Àr nÄt med "read caching" och "write caching"...... Kommer inte ihÄg, men har du testat om det gör nÄn skillnad om du klickar ur dem? Kolla i hjÀlpen vad som stÄr angÄende det?

Annars ser jag inget konstigt alls.

Redigerat av android
Postat
  Citat
Nu gissar jag bara, men jag har för mig att det Àr nÄt med "read caching" och "write caching"

Jo det stĂ€mmer 😆 , sĂ„hĂ€r stĂ„r det i hjĂ€lpen till SONAR. "SONAR will usually perform best with all caching disabled". Jag bockade ur dom boxarna och testade att köra igen med lĂ€gsta möjliga latency, dvs "buffers in playback queue: 2" och "buffersize: 10 msec" (Är inte 10 msec rĂ€tt högt för att vara lĂ€gst möjliga??). Allting flöt pĂ„ helt felfritt i Ca 20 min sen bara dog det.. Jag kollade pĂ„ skĂ€rmen och dĂ„ hade lĂ„ten stannat och det stod "DROPOUT" med stora bokstĂ€ver. Ok det va sĂ„ lĂ„ngt...

LĂ„t mej gissa, Ă€nda sĂ€ttet att undvika Dropouts Ă€r att höja latencyn eller? đŸ„°

Postat

Fast vad lÀgsta latency blir beror Àven pÄ vad "buffer size" Àr instÀllt pÄ. Drar du ned den till 256, sÄ borde latencyn halveras... Men om det inte funkar nu, lÀr det inte nog funka dÄ heller, om nu inte ljudkortet trivs bÀttre med 256 av nÄn skum anledning. :rolleyes:

Fast, hmm, nu slog mig en annan sak... Hur stĂ„r det till med din hĂ„rddisk? Det skulle ju Ă€ven kanske kunna vara den som inte hinner med, och orsakar dropoutsen, kanske...??? 😉

VÄr gamla dator fick dropouts lite dÄ och dÄ pga att vi hade en knökfull och fragmenterad hÄrddisk...

Postat

HÀng med hÀr nu, för detta kan bli lite rörigt. Vi mÄste först reda ut vilken buffer size det Àr vi pratar om. Det finns 3 stycken:

1) Latencyn Buffer Size 2) I/O Buffer size 3) Ljudkortets Buffer size

NÀr jag sa att jag hade en "buffer size: 10 msec" sÄ menar jag nr 1, sjÀlva latency regeln, se bilden nedan:

general1.jpg

Den andra buffer sizen jag pratar om Àr nr 2, "I/O Buffer Size" den som ligger under "advanced" fliken. se bilden nedan:

advanced1.jpg

Denna har ingenting att göra med sjÀlva latencyn, bara storleken pÄ "bufferten" som skickas mellan ljudkortet och datorn. DÀremot om jag Àndrar buffer sizen pÄ ljudkortet (nr 3) pÄverkar det hur lÄgt jag kan sÀtta latencyn pÄ nr 1. Se bilden nedan:

edirol.jpg

Vad jag gjort nu Àr följande:

1) StÀllt Ljudkorts bufferten pÄ 80%

2) StÀllt Latency Buffer Sizen i SONAR pÄ nÀst lÀgsta: 8 msec

3) StÀllt I/O buffer size pÄ max: 2048 kB/sec

NÄgonstans bland dessa 3 grejerna mÄste felet ligga. Jag misstÀnker att varför det "hackat till" innan beror pÄ att I/O buffer size varit för lÄg och dÀrför har jag tvingats höja den rena latencyn för att kompensera detta. Nu har jag gjort tvÀrtom, höjt I/O buffer size till max och istÀllet sÀnkt den rena latencyn. Jag skall prova att spela nu ett tag, Hoppas det fungerar nu..

Postat

En annan tanke som slog mej nu var att det mÄste finnas fler dÀr ute som kör med exakt samma uppsÀttning, dvs "SONAR 4" + "Edirol FA-66". Dessa har ju sÄlts som paket har jag sett. Hur har ni era instÀllningar?

Postat

1. Varför kör du med 48 kHz? Jobbar du mot film? Eller DAT-bandare?

Annars, gÄ ner pÄ 44 kHz för "normal" musikproduktion som ska ut pÄ CD.

2. Du har kryssat bort "Enable Read Caching" och "Enable Write Caching" sedan du tog skÀrmdumparna alltsÄ?

3. Hur mÄnga audiospÄr och pluggar kör du?

4. Ligger projektet pÄ laptopens interna hÄrddisk? IsÄfall, vet du hur snabb den Àr?

5. Ligger projektet pĂ„ Firewire-hĂ„rddisk? Är den kopplad pĂ„ samma port som ditt ljudkort?

Postat

Oj, fanns det 3 olika... 😳 Jag menade ljudkortets buffer size (pĂ„ mitt ljudkort har Ă€ven det siffror).

Jag har svÄrt att se att du ska behöva ha det pÄ MAX, eller ens 80% av max. Jag har oftast mitt pÄ 256, och det Àr om jag minns rÀtt det nÀst eller nÀstnÀst lÀgsta vÀrdet...

Postat
  Citat
Oj, fanns det 3 olika... 😼 Jag menade ljudkortets buffer size (pĂ„ mitt ljudkort har Ă€ven det siffror).

Jag har svÄrt att se att du ska behöva ha det pÄ MAX, eller ens 80% av max. Jag har oftast mitt pÄ 256, och det Àr om jag minns rÀtt det nÀst eller nÀstnÀst lÀgsta vÀrdet...

Ah ok, dĂ„ Ă€r jag med pĂ„ vad du menar. Jag har spelat nu hela eftermiddagen och det har flytit pĂ„ felfritt, Ă€nda fram tills nu, dĂ„ kom en dropout.. 😳 Jag skall prova det du sĂ€ger android. Jag sĂ€nker bufferten pĂ„ ljudkortet och höjer istĂ€llet latencyn lite till i SONAR. Funkar det inte nu sĂ„ vetti fan vad som Ă€r fel...Jag defragmentarade datorn innan med, och det finns ca 70 gig kvar sĂ„ den Ă€r inte fylld pĂ„ lĂ„nga vĂ€gar.

Citat
  1. Varför kör du med 48 kHz? Jobbar du mot film? Eller DAT-bandare?

Annars, gÄ ner pÄ 44 kHz för "normal" musikproduktion som ska ut pÄ CD.

2. Du har kryssat bort "Enable Read Caching" och "Enable Write Caching" sedan du tog skÀrmdumparna alltsÄ?

3. Hur mÄnga audiospÄr och pluggar kör du?

4. Ligger projektet pÄ laptopens interna hÄrddisk? IsÄfall, vet du hur snabb den Àr?

5. Ligger projektet pĂ„ Firewire-hĂ„rddisk? Är den kopplad pĂ„ samma port som ditt ljudkort?

1) Det stod i manualen till FA-66 (ljudkortet) att om man körde SONAR sÄ skulle instÀllningarna vara pÄ vissa vis. Bla rekomenderade dom att audiospÄren skulle ha upplösningen 48 khz/24mbit, Varför vet jag inte. Datorn anvÀnds enbart som uppspelare live, ingenting alls som inspelningsenhet i studio.

2) Ja, BÄda dom tvÄ Àr nu urbockade.

3) För tillfÀllet bara ett enda audiospÄr, och ett midispÄr till att sköta ljuset.

4) Allting ligger pÄ laptopens hÄrddisk, och den har följande spec: 80 GB - Serial ATA-150 - 5400 rpm

5) Nej, allting ligger som sagt pÄ datorn. Bara ljudkortet Àr externt och kopplat via firewire

Postat
  Ponderosa sa:
3) För tillfÀllet bara ett enda audiospÄr, och ett midispÄr till att sköta ljuset.

😳

Och din 2GHz dator fĂ„r en dropout av det lilla? Det hĂ€r luktar skumt. 😉

Postat
  Linus sa:
😳

Och din 2GHz dator fĂ„r en dropout av det lilla? Det hĂ€r luktar skumt.  😛

Ja det Àr nÄgonting som inte stÀmmer helt klart, Datorn jobbar knappt och Ànda fÄr jag dropouts. CPUn Àr pÄ 5% och DISK 0% nu nÀr lÄten rullar..

Postat

Ok, nu provade jag följande: SÀnkte buffer sizen pÄ Ljudkortet till 20%, men genast sÄ kommer "hacken" tillbaka. Det Àr samma latency i SONAR dvs 8 msec, Àr det nÄgonting som Àr galet med buffringen till ljudkortet tro? Ska kolla igen om det finns nÄgra nya drivrutiner till det... Suck.. elÀndet tar aldrig slut...

Postat

Var inne och kollade pÄ Cakewalks officella forum och kom över vÀldigt vÀrdeful information. Jag vet inte om detta berör alla, men för min del Àr det i alla fall sÄhÀr att nÀr jag körde WDM sÄ hade jag "dubbla" buffersize. AlltsÄ mitt ljudkorts buffersize och SONARS buffersize mÄste dÀrför ha krockat. Vilket sÀger sig sjÀlv inte kan vara sÀrskilt lyckat.

Jag har nu dÀrför bytt till ASIO, och laddat hem drivrutiner frÄn ASIO4ALL. Med ASIO sÄ Àr buffersizen bara en, och det Àr ljudkortets.

Jag ville ocksÄ veta varför jag drabbades av Dropouts sökte vidare pÄ det. En kille rekomenderade en annan att köra DPC Latency Checker dÀr man kunde se om det Àr nÄgot pÄ datorn som kan orsaka en dropout. Och tro det eller ej, jag hittade ett stort fel, Jag hade inte inaktiverat nÀtverksanslutningen och nÀr jag sen gjorde det flöt testet pÄ helt utan nÄgra som helst problem.

Jag skall prova vidare nu med ASIO. Testade att köra med minimal latency innan (1,3 msec) men dĂ„ hackade det till en gĂ„ng. SĂ„ jag höjde till 5,3 msec och Ă€n sĂ„ lĂ€nge har det inte varit nĂ„gra hack, sĂ„ vi fĂ„r vĂ€l se hur lĂ€nge det funkar nu 😕 .

Postat

Om det Àr ett Edirol FA-66 du har sÄ bör du köra pÄ ljudkortets egna ASIO-drivrutiner snarare Àn ASIO4ALL. Det Àr enbart med enkla ljudkort i bÀrbara eller pÄ moderkort som ASIO4ALL Àr intressant att köra.

/Majken

Postat (redigerat)

Mm.. Inte ASIO 4 all till Edirol inte.. AnvÀnd Rolands egna ASIO drivis som Majken sÀger.. Sen funderar jag.. 48 Khz Àr lite overkill?? 44,1Khz/24 bit Àr nog ett bÀttre alternativ.. Tar inte lika hög bandbredd frÄn din hÄrddisk.. sÀrskillt om du kör allt frÄn en och samma hÄrddisk..

EDIT: sen ser jag en sak.. LĂ€ngst ner pĂ„ bilden.. Du kör med den första skarpa drivisen för det ljudkortet.. Ver 1.0.0 đŸ˜± Den Ă€r sĂ€kert uppgraderad numera.. 😉

edirol.jpg

Fast samtidigt ser jag att det inte finns nĂ„n nyare version HÄR 🙁

Redigerat av hegobald
Postat

Case closed.

Ponderosa skrev i en annan trÄd att den felande lÀnken hittats.

Ponderosa sa:
DPC Latency Checker Àr ett fantastiskt program som hjÀlpte mej hitta felet till mina dropouts. Det visade sig vara min nÀtverksanslutning som spökade. Prova det, du kommer inte Ängra dej
Postat (redigerat)
  Citat
Om det Àr ett Edirol FA-66 du har sÄ bör du köra pÄ ljudkortets egna ASIO-drivrutiner snarare Àn ASIO4ALL. Det Àr enbart med enkla ljudkort i bÀrbara eller pÄ moderkort som ASIO4ALL Àr intressant att köra.

/Majken

Ok, men det flyter pÄ helt felfritt nu. ASIO4ALL har en bredare skala av latencys att vÀlja mellan och man behöver inte slÄ pÄ/av ljudkortet och starta om datorn varje gÄng man bytt latency. Men sÀger du att det gamla Àr bÀttre sÄ Àr det vÀl sÄ.

En annan sak jag mĂ€rkte nu nĂ€r jag bytte frĂ„n WDM till ASIO var att "hacken" visst finns kvar OM jag har en för hög I/O Buffersize. SĂ„ jag stĂ€llde den pĂ„ det nĂ€st minsta nu istĂ€llet (2 KB) och nu flyter det som sagt pĂ„ helt utan problem, inte ett hack sĂ„ lĂ„ngt örat kan nĂ„. Och inte en enda DropOut heller 😄.. Vet inte om det Ă€r allmĂ€nt accepterad bland SONAR folk att göra sĂ„?, jag tar pĂ„ mej NinjadrĂ€kten och gömmer mej i sĂ„na fall 😛

Redigerat av Ponderosa
Postat

Finfint att allt löst sig.. Visst Ă€r det lustigt.. Bara genom att fĂ„ tala ut om problemet med nĂ„n sĂ„ brukar man tillslut finna lösningen sjĂ€lv.. 😛

Men den dĂ€r DPC Latency Testet.. Det fattar jag inte.. Har testat det nu och det ser bara ut sĂ„ hĂ€r đŸ˜Č

post-66-1163542756.jpg

Postat

Hego, om det hÀr Àr bra vÀrden...

dpclat1.gif

...och det hÀr Àr dÄliga vÀrden med röda latency-spikar...

dpclat2.gif

...sĂ„ borde din prestanda vara lysande. Dina mĂ€tare Ă€r inte bara konstant gröna, utan ligger konstant pĂ„ botten ocksĂ„. 🙁

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.