Jump to content
Annons

Total nybörjare, var börjar jag?


tobias

Recommended Posts

Ytterligare en nybörjartråd...

Efter att ha lyssnat på elektronik musik i några år har jag de sista åren blivit mer och mer sugen på att börja göra egen musik. Tänker försöka göra synthpop, EBM och även lite instrumentala grejer.

Nåväl, jag har skaffat mig två leksaker, en Yamaha AN200 och en microKORG och har nu börjat fundera på nästa steg i processen.

Mina tankar är:

-Jag gillar fysiska maskiner och lockas inte alls av mjukvarusynthar.

-Jag har ett behov att kunna spela in sång.

-Jag har begränsad möjlighet att avvara ett helt rum för en studio, utan kommer att ha ganska trångt.

-Jag tänker nog bygga en ny musikdator, men under tiden vill jag kunna använda min laptop (P4 2.0, 40 Gb, 512 Mb RAM).

-Jag lockas av att köra med porta, eftersom den inte kommer att strula lika mycket som en dator...

-Jag har aldrig tidigare arbetat med datorer eller inspelning i musiksammanhang. Total nybörjare alltså! Jag kan skapa bra ljud med mina synthar, that's it!

-Ekonomin är begränsad och jag har inget tålamod, så jag handlar mina saker på avbetalning, vill därför inte skaffa mer än en pryl i taget.

Hur ska jag gå vidare? Vad behöver jag ha? Hur svårt är det att lära sig något sådant här på helt egen hand? Finns det någon som helst form av litteratur/guider?

Hoppas att någon vill hjälpa en stackars nybörjare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ah, jag förstår. OK, ett firewire-ljudkort alltså, det hade jag väl nästan anat. Kikat som hastigast och känner väl att ett M-AUDIO FWAudiophile nog ligger mest i min prisklass (2595 kronor). Någon som har något annat ljudkort att tipsa om?

Vad behöver jag mer? Mixer? MIDI-interface? Programvara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker du koppla ett klaviatur till datorn (så du kan spela dina VSTi med keyboarden) behöver du ett MIDI-interface. På vissa ljudkort finns det från början, andra har det inte. Vet inte hur det är med det du tänker köpa, men på Audiophile 2496 finns det en midi in och en midi ut.

Det finns en hel uppsjö med olika program. Själv använder jag Logic, men det görs inte längre för PC. Tror det finns billiga varianter av Cubase du kan kolla in. Vet dock inte mycket om dessa program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, han säger ju att han inte gillar

mjukvaruprylar.

Det du ska göra är att skaffa ett "Hyfsat" ljudkort.

Lägg mer pengar på hårdvara. För om du ska köra

Midi till Syntharna behövs inga superprogram som

Cubase SX och så. En beg HDporta kostar idag

runt 5-6000 för en pryl med lite audio funktioner.

En billig mic typ TSM MT87s för en 800:-.

Och ett normalbra MIDI program ex Cubasis eller

ett beg Cubase VST eller liknande kan man få för

runt 1000 lappen. (Original alltså).

Lycka till 😆

EDIT: om du fastnar i någe programproblem

så har vi ju ett Helfett forum med massor,

extremt mycket kunskap.

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, han säger ju att han inte gillar

mjukvaruprylar.

Det du ska göra är att skaffa ett "Hyfsat" ljudkort.

Lägg mer pengar på hårdvara. För om du ska köra

Midi till Syntharna behövs inga superprogram som

Cubase SX och så. En beg HDporta kostar idag

runt 5-6000 för en pryl med lite audio funktioner.

En billig mic typ TSM MT87s för en 800:-.

Och ett normalbra MIDI program ex Cubasis eller

ett beg Cubase VST eller liknande kan man få för

runt 1000 lappen. (Original alltså).

Lycka till 🙂

EDIT: om du fastnar i någe programproblem

så har vi ju ett Helfett forum med massor,

extremt mycket kunskap.

oj, trodde förmodligen att jag var i en annan tråd på nåt skumt vis...

Tycker du (Tobias alltså) ska gå till en musikaffär och be dom dema lite olika alternativ för dig. Själv skulle jag aldrig nånsin skaffa mig en porta om jag har en väl fungerande laptop, men givetvis är detta en smaksak. Med en vettig datorbaserad sequencer har du mycket större mixningsmöjligheter än med en porta, och köper du ett bra ljudkort och läser igenom manualen till mjukvaran så strular det generellt inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...