Jump to content
Annons

Dell's TV-dator


JJRockford

Recommended Posts

Annons

Om du har tänkt att ha den till att göra musik så är det mesta dåligt. Du skulle behöva mer ram =1000 sjuk mycket pemngar för bara 512 i ram, mer lagrings utrymme också för dyrt om man köper till det genom dell. Kort sagt köp inte dator av del om du skall ha den till musik utan lägg lite extra pengar och köp genom datorbutiken.com eller någon annan stans i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där håller jag inte med. Jag har en nyinköpt Dell med en gib ram och 17tum plattskärm, EMU 1820 ljukort.

Den funkar som en klocka och har riktigt bra prestanda. Stängde bara av det inbyggda ljudkortet i Bios.

Kör SX2 och flertalet resurskrävande prylar.

Dell är apbilliga (jag gav 9000 inkl 1 gig ram och plattskärm) samt att delarna är anpassade för varandra.

/Calle

Link to comment
Dela på andra sajter

Eeh... bra dator för 9000 med platt skärm. Det beror ju på hur man definierar en bra dator. Jag tittade just på en dator med platt skärm från dell och för 9600 så fick man knappast en BRA dator. 40 Gb hd räcker ju inte halvvägs ens. Ingen firewire, inget nätverkskort. Ingenting utöver standard. Dessutom futtiga (i musiksammanhang) 512 mb ram. Bara för att det står Dell på alla kompnenter så innebär det ju inte att den är musikoptimerad. Inte för att jag inte tror på dig att den fungerar bra... men andra datorer med liknande prestanda kan nog fungera precis lika bra.

Jag plockade nyss ihop en dator med 3 Ghz processor, 1500mb ram, 2 X 160 Gb hd och bra komponenter (blandannat bland dom dyrare moderkorten) och knäpptyst chassi samt ett kylsystem utan fläkt för processorn. Och det skulle kosta 10 200kr.

Då var det visserligen ingen skärm med, men en grym musikdator.

Det var dessutom på det första stället som jag kollade upp på internet där man kunde bygga sina egna datorer. Hur vet jag att alla komponenter funkar med musik? jag kollade in på jam och deras musikdator. Sen tog jag alla dom kompnenterna och kollade hos konkurerande ställen vad exakt samma dator skulle kosta. sedan lade jag till lite värre saker av allt så att jag skulle få min (förnärvarande) drömdator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med att köpa en Dell(eller annan märkesdator) behöver inte vara vad som följer med vid inköpet, eller prestandan. Jag hade tidigare en Dell som tuffade på bra, ända tills jag behövde uppgradera...

Då visade det sig att jag skulle behöva byta moderkort för att få någon nämnväde effekt (inget konstigt med det), men när jag sedan kikade runt så insåg jag att jag inte skulle kunna köpa något standardformat på moderkortet, för det skulle inte passa.

Det slutade med att jag iallafall fick sälja Delldatorn och sedan bygga en ny (som jag i framtiden kan uppgradera efter behov).

Det är alltså möjligheterna till uppgradering som jag tycker att du bör undersöka ordentligt.

Inbyggda ljudkort etc, brukar gå fint att stänga av i BIOS, som stenerlov skriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej... jag har inget internet hemma så jag ber om ursäkt för delayet på mitt svar. Nu visade det sig att slutnotan hamnade på 11800kr eftersom alla tilltänkta delar inte fanns på lager, så jag fick blandannat ett moderkort med wlan stöd, utan att jag behöver det. Jag hade dessutom glömt powersupply... skulle bygga ihop den men upptäckte till min förskräckelse att det inte förljde nån nätdel med ATX lådan som jag trodde... hehe.

Men annars köpte jag asus moderkort deluxvariant, och två seriel ata hårddiskar (heter det så?) som är snabbare än ide hårddiskar. processor på 3.0Ghz med ht teknik och 1 mb cash. Jag tog ett 128Mb grafikkort, mest bara för att det skilde så lite mellan 64 Mb som jag egentligen tänkte köpa. En lite tystare fläkt och låda. Köpte även asus cdspelare.

Det var på webhallen. Hade fel på mitt första powersupply och det var inga problem att byta, men annars är väl servicen så där på webhallen. Men dom är billiga och har väldigt snabba leveranser (mest pga att man beställer sakerna på internet och går och hämtar dom i butik dagen efter (om du bor i sthlm dvs). Man ser dessbättre också om sakerna finns i lager direkt. Och har du beställt och det står att sakerna finns i lager så får du dom, även om det kommer in 10 kunder före dig som vill ha samma sorts delar.

Jag köpte också ett EMU 1820M kort och jag är så himla nöjd så att jag inte vill görna nåt annat än musik. Nu är det "bara" powercore kortet som jag vill ha... sen är det iof "bara" en lagom dyr mikrofon... vänta... var det inte nån som sa att det var några nya schyssta dsp kort på G...

Eeeh... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

elgiganten har en medion data för 3500kr tror jag...sen köper du ljudkort, extra hårddisk och minne och stoppar i....tror det slår det mesta i pris.

(skärm ingår ej)...blir lite som en barebone fast xp är med...finns usb portar och nån firewire.....

Du skall ju ändå ha nytt ljudkort och en extra hård-disk?

Redigerat av tryff
Link to comment
Dela på andra sajter

HADOC (oregistrerad)

Anser att dell är lite för oflexibel överhuvudtaget (prova byta nätagg. eller moderkort i en dell får ni se), fungerar säkert bra som musikdator, det har jag inte provat. Men som de flesta sagt att så fort man gör en ändring från grundkonfigurationen så skjuter priset iväg.

Jag har själv konfigurerat min egen dator med enbart tysta, bra och kända komponenter som jag köpte från datorbutiken.se och den har fungerat utan problem. De tog in M-Audio ljudkort också när jag beställde, även om man inte hittar det på hemsidan så är det bara att fråga dem. Ett i moderkortet integrerat ljudkort ställer inte till med några problem, du kan ju använda den med om du vill, eller inaktivera den i biosen 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Plockade ihop min musikmaskin på JME. En serverlåda med 400W nätagg på rea, ett ASUS P4P800deLuxe, en Celeron 2,6, 3 st KingMax 512:or. Stoppade i 2 grafikkort som låg och skräpade (från en 486:a och en Pentium 100MHz) och ett nytt M-Audio 2496 PCI-kort. Stoppade i Win Me (XP ville inte) och klockade eländet till 3.2 i BIOS. Slutsumma 7 papp. Går som en klocka och har aldrig falerat. Skärm,mus och tangentbord hade jag sen tidigare. Visst kan man komma lite billigare undan.

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...