Jump to content
Annons

FM sändare


sparven (oregistrerad)

Recommended Posts

sparven (oregistrerad)

tjena...kom på en sak idag när vi repade...jag e ju trummis och har mickat mitt set, bas o sång och gitarrer mickade in en liten mixer som jag lyssnar genom....jag hör allt asbra och är asnöjd..med ljudbilden....

Men de vore kul om de andra kunde få höra lika bra som jag gör.....så till min tanke....går det att koppla i en FM sändare från mixern...så kan de andra lyssna genom sina Ipodar ???? eller blir det nån konstig fördröjning....

Nån som testat fm sändarna ??

rock on

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ja, ang fm-sändarna på iPod, har jag inga ljusa erfarenheter av... Om man är i större stad, så är snudd på alla fm-band redan upptagna... eller så blir det hyfsade störningar... Är det inte då lika enkelt att köra med en (varä-nu-heter) "hörlurs-splitter" (?), och lite förlängningskabel till hörlurarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

varför inte köra med trådlösa lurar istället som kopplas till hörlursutgången på mixern!??

då slipper ni allt jobbigt med att köra på ett visst frekvensband, där oftast ligger ngt skti i bakgrunde.. 🥰

dessutom kan säkert andra folk snappa upp er frekvens o lyssna på repet.. o det vore väl inte skoj.. 😄

edit: det låter som om jag dissar er, men jag menar typ att man vill hålla musiken lite "hemlig" när man repar, o sen köra på ordentligt live.. 😄

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

iPod har väl inte fm-radio? 😄

dessutom kan säkert andra folk snappa upp er frekvens o lyssna på repet.. o det vore väl inte skoj..😉

det hade ju varit askul om man kunde skicka ut sina repningar på radio, så kan folk få vara "med i skapandet" så att säga! då hade ju folk kunnat lära sig lite av de nya låtarna inför spelningarna, så folk inte ser ut som de sett spöke när ni langar iväg en ny rökare.

man skulle också kunna skicka ut alla spelningar på en radiofrekvens, så ifall ni tex spelar på nåt ställe där det är drogfritt så kan alla som står utanför och dricker folköl också få lyssna. det hade ju varit hur kul som helst!

tyvärr så har väl såna där små sändare jättekort räckvidd, typ bara några få meter?

Link to comment
Dela på andra sajter

iPod har väl inte fm-radio? 😏
dessutom kan säkert andra folk snappa upp er frekvens o lyssna på repet.. o det vore väl inte skoj..😉

det hade ju varit askul om man kunde skicka ut sina repningar på radio, så kan folk få vara "med i skapandet" så att säga! då hade ju folk kunnat lära sig lite av de nya låtarna inför spelningarna, så folk inte ser ut som de sett spöke när ni langar iväg en ny rökare.

man skulle också kunna skicka ut alla spelningar på en radiofrekvens, så ifall ni tex spelar på nåt ställe där det är drogfritt så kan alla som står utanför och dricker folköl också få lyssna. det hade ju varit hur kul som helst!

tyvärr så har väl såna där små sändare jättekort räckvidd, typ bara några få meter?

först: visst funkar det med radio i iPoden.. 😉

på ett sett jo.. men inte alla rep... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

sparven (oregistrerad)

hmm...men de är lite a en ekonomisk grejj också.. är det inte billigare med, med FM sändareän att köpa 5 trådlösa lurar....

vi repar i ett betong skyddsrumm så jag tror inte nån kan snappa upp de vi gör ändå....

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm...men de är lite a en ekonomisk grejj också.. är det inte billigare med, med FM sändareän att köpa 5 trådlösa lurar....

vi repar i ett betong skyddsrumm så jag tror inte nån kan snappa upp de vi gör ändå....

jag tror tvärtom att det blir dyrare med FM-sändare o det än att skaffa lurar..!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är dessutom olagligt med FM-sändare som avänder radions frekvenser vilket jag antar att ni menade då ni nämnde iPod. Om man nu ska vara petnoga. Jag tvivlar starkt på att man skulle fällas för dom där små skitsändarna man ska ha i bilen om man inte provocerar allt man kan, typ campar utanför PTS med ett stort PA kopplat till en kapad bilradio. Att köra ut FM-radio i en situation som bodyslam beskriver skulle nog kunna dra till sig oönskad uppmärksamhet däremot.

Trådlösa lurar lär vara både enklare och billigare och lagligare. =]

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är dessutom olagligt med FM-sändare som avänder radions frekvenser vilket jag antar att ni menade då ni nämnde iPod. Om man nu ska vara petnoga. Jag tvivlar starkt på att man skulle fällas för dom där små skitsändarna man ska ha i bilen om man inte provocerar allt man kan, typ campar utanför PTS med ett stort PA kopplat till en kapad bilradio. Att köra ut FM-radio i en situation som bodyslam beskriver skulle nog kunna dra till sig oönskad uppmärksamhet däremot.

Trådlösa lurar lär vara både enklare och billigare och lagligare. =]

jag funderade faktiskt på det inatt.. skoj att du skrev det.. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Så pass? På PTS hemsida hittade jag inget annat än att amatörradio(som inte ska finnas på 88-108 MHz) är undantaget tillståndsreglerna sedan 1:e okt 2004.. vad nu det betyder. Sen stod det lite om att privatradion på 27 Mhz, GSM och NMT är tillåtet. Har du någon länk eller liknande? Detta är ju en potentiellt intressant utveckling.

Link to comment
Dela på andra sajter

sparven (oregistrerad)

Det vore konstigt om de skulle vara olagliga...när både teknikmagasinet oc claes ohlsson säljer dem, i flera olika modeller desstom. ligger runt 199-399 :-

Men var kan man få tag i ett billiga trådlösa lurar då ?, vi vill gärna ha snäckor eller pluggar i o m att vi repar så satans högt.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...