Jump to content
Annons

Monitorer eller vanliga högtalare


Nussen

Recommended Posts

Jag tänker bygga en hobby-hemmastudio med min Roland Synth RS9, och dator. Tänkte köpa Cubase och ett nytt ljudkort och trycka in i datorn. Min fråga är nu: måste man verkligen ha studiomonitorer?? Går det inte lika bra med vanilga justa stereohögtalare inkopplade via stereoförstärkaren?

Tänker mest göra elektronisk musik och inte starta band. På sin höjd kanske polaren kommer hit och lägger på lite gitarr. Men han får koppla in sig på kortet bara.

/Nussen

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag tänker bygga en hobby-hemmastudio med min Roland Synth RS9, och dator. Tänkte köpa Cubase och ett nytt ljudkort och trycka in i datorn. Min fråga är nu: måste man verkligen ha studiomonitorer?? Går det inte lika bra med vanilga justa stereohögtalare inkopplade via stereoförstärkaren?

Tänker mest göra elektronisk musik och inte starta band. På sin höjd kanske polaren kommer hit och lägger på lite gitarr. Men han får koppla in sig på kortet bara.

/Nussen

Nej, det måste man naturligtvis inte ha så länge man bara sitter och gör lite enklare projekt. Vill du däremot börja mixa lite mer seriöst är det ett nästintill oumbärligt hjälpmedel (men fortfarande inte ett "måste") att ha studiomonitorer.

Jag skulle inte avråda dig från att inte skaffa studiomonitorer det första du gör. Jag satt själv och mixade i sunkiga Logitech-högtalare i något år, innan jag kände att intresset verkligen tilltog. Då köpte jag monitorer. Visst är det en jäkla skillnad mot vad jag hade innan. Men för mig gick själva inspelningen i första hand. Jag tyckte det roliga låg i att spela in slingor, lägga stämmor, spela mot sig själv, trixa med gitarrljud osv. För mig kom alltså själva mixningen i andra hand. Jag antar att det är något liknande för dig?

Kör på dina stereohögtalare tillsvidare, och uppgradera dig efter behov. Om ditt intresse växer, och dina behov ökar, köp upp dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sökfunktionen är ett hett tips...där kommer du få reda på att det är naturligare och mer ofärgat med monitorer.

Jag håller med ang. sökfunktionen, denna typ av frågor har förekommit i MASSOR av trådar här tidigare...rätt uttjatat vid det här laget emn OK, jag skall säga dig ett par sanningens ord:

s.k. studiomonitorer i budgetklassen (3-6000:-)som folk brukar referera till här på forumet är INTE på något sätt mindre färgade än bra Hi-fi högtalare, snarare tvärtom skulle jag vilja säga...som han sa med logitech-burkarna som ju är rent sunk men ändå så går det att få till bra mixar om man lär sig hur det låter i andra system etc etc, jag skulle inte jobba så men vet flera som bemästrar tekniken med små medel vilket är att betrakta som lätt häpnadsväckande men ändå normalt---det är dina öron som bestämmer och tolkar läget, om du hajar läget!

Det går mycket hype i detta med studiomonitorer och annat blaj dom lurar på er kan jag lova dig, enbart försäljningsknep och masspsykosberoendeframkallande scheisse!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok!

Tack för edra synpunkter.. Slutsatsen blir att jag börjar med vanliga högtalare. Menar, man måste ju börja någon stans. Kommer ju att göra av med pengar i alla fall, och då vill man ju satsa där de gör mest nytta..

/Nussen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sökfunktionen är ett hett tips...där kommer du få reda på att det är naturligare och mer ofärgat med monitorer.

Jag håller med ang. sökfunktionen, denna typ av frågor har förekommit i MASSOR av trådar här tidigare...rätt uttjatat vid det här laget emn OK, jag skall säga dig ett par sanningens ord:

s.k. studiomonitorer i budgetklassen (3-6000:-)som folk brukar referera till här på forumet är INTE på något sätt mindre färgade än bra Hi-fi högtalare, snarare tvärtom skulle jag vilja säga...som han sa med logitech-burkarna som ju är rent sunk men ändå så går det att få till bra mixar om man lär sig hur det låter i andra system etc etc, jag skulle inte jobba så men vet flera som bemästrar tekniken med små medel vilket är att betrakta som lätt häpnadsväckande men ändå normalt---det är dina öron som bestämmer och tolkar läget, om du hajar läget!

Det går mycket hype i detta med studiomonitorer och annat blaj dom lurar på er kan jag lova dig, enbart försäljningsknep och masspsykosberoendeframkallande scheisse!

😄

Mkt bra inlägg...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sökfunktionen är ett hett tips...där kommer du få reda på att det är naturligare och mer ofärgat med monitorer.

Jag håller med ang. sökfunktionen, denna typ av frågor har förekommit i MASSOR av trådar här tidigare...rätt uttjatat vid det här laget emn OK, jag skall säga dig ett par sanningens ord:

s.k. studiomonitorer i budgetklassen (3-6000:-)som folk brukar referera till här på forumet är INTE på något sätt mindre färgade än bra Hi-fi högtalare, snarare tvärtom skulle jag vilja säga...som han sa med logitech-burkarna som ju är rent sunk men ändå så går det att få till bra mixar om man lär sig hur det låter i andra system etc etc, jag skulle inte jobba så men vet flera som bemästrar tekniken med små medel vilket är att betrakta som lätt häpnadsväckande men ändå normalt---det är dina öron som bestämmer och tolkar läget, om du hajar läget!

Det går mycket hype i detta med studiomonitorer och annat blaj dom lurar på er kan jag lova dig, enbart försäljningsknep och masspsykosberoendeframkallande scheisse!

😄

Mkt bra inlägg...

Instämmer!

Link to comment
Dela på andra sajter

s.k. studiomonitorer i budgetklassen (3-6000:-)som folk brukar referera till här på forumet är INTE på något sätt mindre färgade än bra Hi-fi högtalare, snarare tvärtom skulle jag vilja säga...

Väldigt bra inglägg! 🙂

Jag tycker det är lite synd att den vanliga uppfattningen verkar vara att studiomonitorer färgar mindre än hifi-högtalare. Jag har testat åtskilliga högtalare genom årens lopp och vad som egentligen är viktigt är att man lär sig de högtalare man använder, oavsett om det är frågan om studiomonitorer eller hifihögtalare. De flesta av dagens monitorer är konstruerade för att fungera bra i lyssnarens närfält medan många hifi-högtalare oftast är konstruerade för ett större avstånd. Skillnaden ligger således i hur de används och inte hur mycket eller lite de färgar. De flesta högtalare, oavsett om de är avsedda för studiobruk eller hifi, borde vara konstruerade för minsta möjliga färgning av ljudet. Annars är det helt enkelt ingen bra högtalare!

Redigerat av neriks
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går mycket hype i detta med studiomonitorer och annat blaj dom lurar på er kan jag lova dig, enbart försäljningsknep och masspsykosberoendeframkallande scheisse!

Fan vad skönt att höra sånt här. Jag kör på med mina Experthögtalare från 70-talet ett tag till. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har byggt ett par egna av bilhögtalare, som jag upptäckt genom lyssing i olika soters bilar med egen mixade alster är betydligt mer avslöjande än vad vanliga hifi högtaslare är.

Bra är om man på något sätt kan kartlägga sina högtalare och ser hur pass jämn frekvensåtergivning de har.

Elementen jag skaffade till mina var ett riktigt fynd. De har en jämnare återgivning i mellan registret än vad vanligtvis högtalare för bil/hifi-anläggning har. De köptes på Harald Nyborg, ännu en fin överraskning...

Dom kan säkert inte tävla med proffsgrejor men dom kan ialla fall tävla med de buget grejor som finns i musikhandeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har byggt ett par egna av bilhögtalare, som jag upptäckt genom lyssing i olika soters bilar med egen mixade alster är betydligt mer avslöjande än vad vanliga hifi högtaslare är.

I bilen? Kollar du dina mixar i bilen? Min erfarenhet är att allt låter bra i alla bilstereor. Om jag vill höja mitt producentsjälvförtroende bränner jag en cd och går ut i bilen och lyssnar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har byggt ett par egna av bilhögtalare, som jag upptäckt genom lyssing i olika soters bilar med egen mixade alster är betydligt mer avslöjande än vad vanliga hifi högtaslare är.

I bilen? Kollar du dina mixar i bilen? Min erfarenhet är att allt låter bra i alla bilstereor. Om jag vill höja mitt producentsjälvförtroende bränner jag en cd och går ut i bilen och lyssnar..

Ah, samma här. allt låter grymt i bilen..

EDIT: f.ö. tror jag man har mera att tjäna på lite akustikbehandling än högtalarbyte om man har redan har någorlunda högtalare.

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan det här med sökfunktionen; frågan är levande så länge den dras upp på nytt, och åsikter och teknik varierar med tiden som vi alla känner till.. Dessutom är det tråkigt att plöjja massor av gamla trådar med vilseledande rubriker innan man hittar det sökta..

Det verkar ju inte vara några problem att få svar ändå, även fast frågan dryftats "hundratals gånger". Forumet kryllar av experter som verkar hänga här jämt och älskar att få briljera med matnyttigheter. Det är ju perfekt för novisen. Men jag kan förstå att de experter som inte hinner svara först på det självklara därför lätt blir uttråkade av att behöva läsa samma fråga om och om igen. Men det är ett sekundärt problem.

Tack för edra synpunkter som sagt.

/Nussen

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det fungerar lika bra med bra hifi högtalare.

Mina B&W hifi högtalare låter bra mycket mer verklighetstroget

än mina Esi monitorer.Men det som jag tycker är fördelen

med monitorer är ju att dom oftast är aktiva. så slipper

man ha en stärkare som står och tar plats i hemstudion.

Förresten så använder ju tex KRK monitorerna samma element

som Jm lab hifi burkar,nämligen Focal element.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...