Jump to content
Annons

scratchning


MusicGene

Recommended Posts

Jag har aldrig scratchat. Jag har aldrig sett någon scratcha förutom på TV. Gör man det (går det bra) på en vanlig LP-skiva på en vanlig skivspelare? Kan jag ta farsans gamla skivspelare och hans skivor och stoppa in i min mixer/dator och sen scratcha så som hiphopare och rappare gör?

Hur snabbt går en skiva sönder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Jag har aldrig scratchat. Jag har aldrig sett någon scratcha förutom på TV. Gör man det (går det bra) på en vanlig LP-skiva på en vanlig skivspelare? Kan jag ta farsans gamla skivspelare och hans skivor och stoppa in i min mixer/dator och sen scratcha så som hiphopare och rappare gör?

Hur snabbt går en skiva sönder?

Rent teoretiskt kan du ta farsans gamla spelare & vilken skiva som helst. Skivorna går aldrig sönder om du tar det försiktigt, DJ skivspelare har specialbyggda nålar & tonarmar för scratching, men en "vanlig" fungerar också. Testa att klipp ut en bit kartong i samma storlek som en lp-skiva & lägg emellan skivtallriken & skivan så att skivan glider bra.

Sen är det bara att köra & hoppas att du inte knäcker nålen.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack.

det känns som att man ska passa sig för att knäcka nålen och att pajjar man den kostar en ny nål lika mycket som en beggad skivspelare typ...

Jag tycker det känns coolt att ha lite mer än bara dator, klaviatur, mixer och mic. Ett scratchtable hade sett fräsigt ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Futuro (oregistrerad)

om du mot förmodan ska testa med pappsens gamla klenod, fäst en 50öring eller dylikt med kladd på pickupen så hoppar inte armen lika lätt. OBS, sliter en del på skivan men för att bara testa lite så kan det underlätta...

Har aldrig lyckats knäcka nån nål på det sättet men däremot nött ut vinylen en del.

Redigerat av Futuro
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är en direktdriven spelare att föredra framför en remdriven väl?

Nu blev jag sugen på att laga upp min SL1210, vore ju kul att kunna fixa lite scratchningar vid behov 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...