Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag köpte senaste numret av Studio och blev intresserad av att skaffa Cubase 4 Studio, men är lite osäker upp programmet uppfyller mina krav. Alternativet skulle kunna vara Logic Express till Mac. Min utrustning idag består av en Amiga 1200 som kör Bars & Pipes och synthmodulerna Korg 05R/W, Roland JV2080 och Yamaha QY70. Jag har också ett M-Audio midi-keyboard. Jag har en ny MacBook Pro och en PC som jag skulle kunna installera Cubase på.

Vad vill jag kunna göra då? I Bars & Pipes har man verktyg längs med en pipeline som gör en massa saker med midi-signalen. Man har en pipeline för varje midi-kanal. Ett verktyg kan t.ex. splitta midi-signalen så att midi-signalen fortsätter på t.ex. både kanal ett och två. På så sätt kan man spela två olika instrument samtidigt med sin högerhand. Ett annat verktyg delar tangentbordet, så att höger sida fortsätter på kanal 1 och 2, och vänster sidan går till kanal 3. Utöver det finns ytterligare verktyg som till exempel arpeggiatorer, midi-splitters som känner av hur hårt jag trycker, midi-echo, midi-compressor, osv. En pipeline kan i princip bli hur lång som helst. Följande konfiguration blir alltså fullt möjlig:

Med vänster hand spelar jag tre instrument, där två av dem är två olika slags stråkljud med olika arpeggiatorer, och det tredje instrumentet är ett körljud. På det ena stråkljudet har jag lagt på ett midi-echo. Med höger hand spelar jag sex olika instrument, beroende på anslaget mot tangentbordet. Slår jag inte så hårt hör jag ett stråkinstrument och en panflöjt. Slår jag lite hårdare så hör jag två andra stråkinstrument. Slår jag hårt hör jag en trumpet och en trombon. Med midi-compressor kan jag sedan utjämna velocity så att alla instrument hörs ungefär lika tydligt, obereonde anslagshastighet. Totalt tar de upp 3+6=9 midikanaler, och jag styr dem från midi-tangentbordet i realtid utan att ens spela in något.

Allt detta gör att Bars & Pipes är mycket trevligt att arbeta med, men tyvärr saknar den bra editeringsmöjligheter och det gör att jag har blivit less och vill skaffa mig ett modernt program. Går det att göra något liknande det jag just beskrivit i Cubase? Det är kanske en självklar fråga, men jag har alltså inte rört ett musikprogram från detta årtusende. 🙁

En annan sak jag undrar över är skillnaden mellan Cubase 4 och Cubase 4 Studio. Jag tittade lite i manualen som man kan ladda ner från nätet, och det verkar som att sysex meddelanden inte stöds i Cubase 4 Studio. Det verkar inte heller stödjas i Cubase SL3. Stämmer det, eller är det bara så att man inte kan konfigurera/skapa såna lika lätt? Jag vill gärna kunna klistra in sysex meddelanden i midi-filerna för att t.ex. editera patcharna på syntharna. Därför undrar jag: Givet att man har en massa hårdvarusynthar, kan Cubase 4 Studio rekommenderas eller kräver det egentligen Cubase 4?

Annons
Postat

Tjena, bars & pipes... jag vet inte hur länge sedan det är jag titta på det progremmet :rolleyes: Tror det var då jag sålde min förra amiga 1200 runt 95 (har en lika dan idag sedan ett par år tillbaka, av nostalgiska skäl...)

Skillnaden idag, är att de flesta gör allt du vill göra, (dvs bl.a splitta keyboard) internt i datorn. Dvs du har dina ljud mjukvarumässigt och spelar via en sampler i datorn och sätter där upp dina keysplits. Jag har inte läst manualen för C Studio men äeven den borde klara sysex om du vill fortsätta med externa syntar. om inte annat så borde Cubase LE göra det (som du får med då du köper vissa ljudkort)

Om du vill komma undan billigare så kan du handla en Atari på vendolin för en billig peng och köra eb tidig variant av cubase på den 😆

- - -

PS: För den som inte är så insatt så var Bars & Pipes Amigans motsvarighet till då tidens cubase(runt 91 - 93). På Amiga 500 körde man Dr T, jag har en polare som koda Goa Trance i den back in time (otroligt att han fick ut något alls ur det) 😉

Fridens!

Postat
...jag har alltså inte rört ett musikprogram från detta årtusende. 😄

Gott att höra 😠 ... Själv var jag i den sitsen för två år sen, och jag bär fortfarande en mobiltelefon från 1900-talet.

Ett råd kan vara att kolla runt bland de program som finns idag. Är du synth- och midimupp hela vägen, så kan Reason eller Project5 vara kreativa alternativ.

Sonar är rätt likt Cubase och några spänn billigare (finns oxå i "studio"-version), men funkar bara på PC.

Demoversioner finns på nätet.

tjing

Bengan

Postat

En anledning varför jag använder A1200:n som sequencer är just av nostalgiskäl. 😄 Reason verkar nice, men har inte stöd för midi-ut. Förutom synth- och midimupp är jag också Macmupp, så jag vill gärna ha ett program för Macen och då är inte Cakewalk ett alternativ. Däremot kan jag tänka mig Logic Express. Eftersom jag har både PC och Mac hemma är dock Cubase ett trevligt alternativ. Då kan jag köra Cubase på båda datorerna.

Dessutom hade jag tänkt köpa Cubase System|4, för då får jag med ett ljudkort med fyra monoingångar.

Jag har läst lite i Cubase manualer nu och det verkar dels som att sysex stöds i Cubase 4 Studio, dels som att Cubase kan hantera det jag är ute efter. Så nu ska jag köpa Cubase System|4 och sedan uppgradera till Cubase 4 Studio (vilket faktiskt blir billigare än att köpa Cubase 4 Studio direkt, plus att jag får med ett ljudkort på köpet). 😄

Postat
Macmupp

Nåt för mcDonalds 😄

En liten varningsflagga för ljudkort baserat på USB. En del får det att funka, många (t.ex. jag) ledsnar pga strulet, ger upp och byter upp...

tjing igen

Bengan

Postat (redigerat)

Tycker faktiskt det kan vara värt att titta på Sequitur för din del. Det har visserligen inte uppdaterats på 4 år, men jag tycker det är riktigt kompetent. Ganska lätt att skriva egna filter till också.

Det enda kruxet (som egentligen är en fördel) är att det är till BeOS så se till att ha hårdvara som stödjer det. Annars är det ju gratis så det kan vara värt att testa.

Om inte annat får du komma i kontakt med ett av världshistoriens mest underskattade operativsystem 😮

Redigerat av rainydays
Postat

Varför ha musikprogram på båda datorerna?

Hur är det förövrigt med Garageband? Stödjer inte det MIDI ut? Det är en gratissequencer med mängder av bra ljud som faktiskt är gratis. Testa det! Gillar du så skaffa Logic express.

Bars & Pipes använde jag också för lääängesedan innan jag fick fatt i en Atari med Notator. Otroligt omständigt program om man jämför med hur det funkar nu förtiden. Alla moderna sequencers är otroligt mer lättanvända och har ofantligt kraftfullare funktioner. Om du envisas med att jobba med komplex midihantering är nog Logic det bästa alternativet.

• 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.