Jump to content
Annons

installation av hårddiskar


DavidW

Recommended Posts

Hallå!

Har en IDE hårddisk och har precis skaffat en SATA2 hårddisk. Ska installera allt ifrån scratch. Processor: Pentium D930.

Ska jag lägga OS på IDE-disken och sen ljudprogram + samplingar på SATA2:an

alt. OS + ljudprogram på IDE samt samplingar på på SATA2??

SATA2-disken är väl bättre på alla sätt och vis så man borde kanske lägga all ljudproduktion där eller tjänar man nåt på att lägga OS och ljudprogram på samma och ska man då partitionera den disken? Puh!

Nån som vet hur jag bör göra? Använder mest samplingar och spelar in bas + guitar.

Tacksam för alla förslag!

//David.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Att installera OS på SATA/2-disk kräver att du har drivrutinerna på floppy/cd förrän du börjar installationen. Kolla upp detta. För att köra SATA/2-disken på rätt ("sata") vis, bör du ha dina AHCI-inställningar korrekt i BIOSen. Detta har behandlats tidigare, sök på "SATA".

https://www.studio.se/index.php?showtopic=29642

https://www.studio.se/index.php?showtopic=31620

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Men då får man installera typ vst-instrument + samplingar å sånt på SATA2 och sen ligger vstplugin mappen hos värdprogrammet (cubase i mitt fall) med dll-filer på IDE disken.

Har fortfarande inte riktigt förstått det där med vst-mappen i värdprogrammet (typ cubase) och själva installationen av pluginprogrammet. Det måste väl vara där man installerar själva plugin-programmet och lägger samplingar som jobbet utförs av instrumentet, om du förstår vad jag menar? Tror jag behöver gå en nybörjarkurs...🙂

//David.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...