spaceman Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Såg en intressant artikel i Dagens skiva om hur hitlistan ska byggas på i framtiden.. Singellistan dör men liket rör på sig
Linus Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Jag har slutat att kolla på försäljningslistor, just för att singlar säljer så dåligt och statistiken blir fel. Trackslistan är pålitligare när det gäller att visa vilka låtar som svenska öron gillar just nu.
Demomannen Postat 12 oktober 2006 Postat 12 oktober 2006 Bra att download + singlar slås ihop i nya Hitlistan, borde skett redan förra året. Sen kan man ju diskutera om svensk downloadstatistik är representativ för vad svenskar verkligen köper på nätet, och om det eventuellt säljs singlar utanför GLFs nät som skulle kunnat gå upp på listan... En sak är säker och det är att försäljningslistan aldrig kommer bli lika tydlig som förr, precis som Linus tittar jag mer på Tracks och radions spellistor för att få en klar bild av vad som är stort ute i landet.
MrPhil (oregistrerad) Postat 12 oktober 2006 Postat 12 oktober 2006 Demomannen sa: precis som Linus tittar jag mer på Tracks och radions spellistor för att få en klar bild av vad som är stort ute i landet. Radions spellistor är ju bara lydiga resultat av skivbolagens direktiv. Hur GLF beräknar sina listor är oxå lite osäkert. En del hävdar bestämt att det bara är försäljning i de siffrorna, en del säger att det fortafarnde är en del distribution ut till buktik...
Demomannen Postat 12 oktober 2006 Postat 12 oktober 2006 MrPhil sa: Demomannen sa: precis som Linus tittar jag mer på Tracks och radions spellistor för att få en klar bild av vad som är stort ute i landet. Radions spellistor är ju bara lydiga resultat av skivbolagens direktiv. Det kanske gällde på sextiotalet, idag stämmer det inte alls. P3s musikredaktörer till exempel är kända internationellt för sin lyhördhet och plockar upp små akter på små bolag titt som tätt. Att den spellistan skulle vara resultatet av nån slags lobbyverksamhet från skivbolagen är en riktigt seglivad och tråkig myt och verkar bottna i nån sorts allmän bitterhet bland mindre framgångsrika musiker. Jag ger dig rätt i att musiken som spelas är utgiven av skivbolag, det är inte glada hemmapulare som ligger på a-listan. Men det kanske inte är så konstigt? 😄 Den kommersiella radion följer i princip bara P3 och försäljningslistorna, man breakar nästan aldrig nya artister.
MrPhil (oregistrerad) Postat 12 oktober 2006 Postat 12 oktober 2006 (redigerat) Demomannen sa: MrPhil sa: Demomannen sa: precis som Linus tittar jag mer på Tracks och radions spellistor för att få en klar bild av vad som är stort ute i landet. Radions spellistor är ju bara lydiga resultat av skivbolagens direktiv. Det kanske gällde på sextiotalet, idag stämmer det inte alls. P3s musikredaktörer till exempel är kända internationellt för sin lyhördhet och plockar upp små akter på små bolag titt som tätt. Att den spellistan skulle vara resultatet av nån slags lobbyverksamhet från skivbolagen är en riktigt seglivad och tråkig myt och verkar bottna i nån sorts allmän bitterhet bland mindre framgångsrika musiker. Jag ger dig rätt i att musiken som spelas är utgiven av skivbolag, det är inte glada hemmapulare som ligger på a-listan. Men det kanske inte är så konstigt? Den kommersiella radion följer i princip bara P3 och försäljningslistorna, man breakar nästan aldrig nya artister. P3 tar ut svängarna mer, helt klart. Tyvärr är de ju inte så framgångsrika lyssnarmässigt som de förtjänar. Tänkte faktiskt mer på de kommersiella stationerna, som inte följer P3, utan det de får sig påprackat av bolagen. Har varit i den svängen sen det började runt 93 o hört ur hästens mun hur det går till. Bonnier har ju ägarintressen i både reklamradio och skivbolag t ex. Glada hemmapulare hör OFTAST inte hemma i radion ändå, så det är inget problem. Snarare tvärtom IMO när ett sånt avskräde som Boten Anna kan få dyka upp. Men det finns gott om UTGIVEN musik som aldrig når etern, speciellt inte den kommersiella. edit: artikel Redigerat 12 oktober 2006 av MrPhil
Linus Postat 12 oktober 2006 Postat 12 oktober 2006 Allt går att sälja med mördande reklam, som det heter. Spela in din singel. Välj den kommersiella kanals vars musikutbud och lyssnarmålgrupp passar bäst. Köp en kampanj med reklamspotar för singeln och placera under radiokanalens morgonprogram i en hel vecka. Dyrt? Absolut. Men promotion är inte en utgift, men en investering. Kommer du att få lyssnarna intresserade genom reklamen? Japp. Skulle kanalen sända ut massvis med reklam för en artist och inte spela låten själva? Nej, lyssnarna är ju intresserade nu. Snabbt har din låt blivit upplockad i spellistorna och har du dessutom en jättebra låt är radiohiten ett faktum.
Demomannen Postat 12 oktober 2006 Postat 12 oktober 2006 Linus sa: Allt går att sälja med mördande reklam, som det heter. Spela in din singel. Välj den kommersiella kanals vars musikutbud och lyssnarmålgrupp passar bäst. Köp en kampanj med reklamspotar för singeln och placera under radiokanalens morgonprogram i en hel vecka. Dyrt? Absolut. Men promotion är inte en utgift, men en investering. Kommer du att få lyssnarna intresserade genom reklamen? Japp. Skulle kanalen sända ut massvis med reklam för en artist och inte spela låten själva? Nej, lyssnarna är ju intresserade nu. Snabbt har din låt blivit upplockad i spellistorna och har du dessutom en jättebra låt är radiohiten ett faktum. Blir nog en förlustaffär, om du inte heter Madonna eller så.
MrPhil (oregistrerad) Postat 12 oktober 2006 Postat 12 oktober 2006 Linus sa: Allt går att sälja med mördande reklam, som det heter. Spela in din singel. Välj den kommersiella kanals vars musikutbud och lyssnarmålgrupp passar bäst. Köp en kampanj med reklamspotar för singeln och placera under radiokanalens morgonprogram i en hel vecka. Dyrt? Absolut. Men promotion är inte en utgift, men en investering. Kommer du att få lyssnarna intresserade genom reklamen? Japp. Skulle kanalen sända ut massvis med reklam för en artist och inte spela låten själva? Nej, lyssnarna är ju intresserade nu. Snabbt har din låt blivit upplockad i spellistorna och har du dessutom en jättebra låt är radiohiten ett faktum. Precis detta som Bert inte tyckte lönade sig.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.