Jump to content
Annons

midi-krångel


TCIM

Recommended Posts

Hej

Har ett midistudio-2 USB-klaviatur med anslagskänsliga tangenter.

Detta har fram tills nu funkat utmärkt och spelat upp alla vst-instrumenten utan krångel. Men nu verkar det som om klaviaturen hängt sig. Tonerna jag trycker in släpper inte när jag ska byta ackord.

Cubase reagerar fint på insignalen utan latency..

Har någon varit med om samma sak?

Vänligast

Victor

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kopplat in någon sustainpedal?

Den kan ha omvänd polaritet. Koppla ur den och problemet löser sig.

(Vild chansning)

Nope.. Inga pedaler tyvärr. Men den låter exakt som om det var en sustainpedal som satt i faktiskt..

Andra förslag? please 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

"för att spela hårdrock krävs en sverigedemokrat"

Hold-knapp finner jag ingen varken på cubase eller på klaviaturen.

Det är mycket märkligt och tusan så störande.

Det krävs väl minst 6 sverigedemokrater för att över huvud taget ta ett ackord? Minst..

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen effekt från typ ljudkortets mixer eller nåt?

En del ljudkort har ju en egen mixer med en massa tillhörande effekter.

Det hände mig en gång att jag råkade knäppa på ett reverb som hörde till ljudkortet. Tog ett tag att komma på 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen effekt från typ ljudkortets mixer eller nåt?

En del ljudkort har ju en egen mixer med en massa tillhörande effekter.

Det hände mig en gång att jag råkade knäppa på ett reverb som hörde till ljudkortet. Tog ett tag att komma på 🙁

Tyvärr kan jag utesluta även detta då jag har en mbox1 externt ljudkort utan några effekter.. 🙁

Det måste vara ngn slags inställning jag kommit åt.. Finns det några speciella inställningar som lämpar sig extra bra till just ett USBdrivet klaviatur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla så att ditt klaviatur inte sänder nån skum ControlChange till cubase. Kolla i "list edit" och försök spåra vad det kan vara. Om det är sustain borde du ha en control change med värde 64. Du kan även kolla i "Key edit" och välja att visa sustain i det nedre fönstret. Du borde även ha möjlighet att stänga av sustainen i ditt klaviatur. Kan oxå vara nåt att testa. Felsökning i steg för steg är det enda som hjälper med såna här problem. Lycka till!

//Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...