Jump to content
Annons

Bygga egna absorbenter


krissman

Recommended Posts

Har sökt runt hela natten, men jag hittar inte riktigt all information jag vill ha. TÀnkte försöka bygga ihop ett par absorbenter (av den hÀr typen http://gearslutz.com/board/attachment.php?...=1&d=1159620567) men jag har inte riktigt hittat svar pÄ hur djupa jag bör göra dem, och vad för sorts tyg jag bör anvÀnda. Har förstÄtt att jag bör anvÀnda stenull iallafall.

Tycker att det Àr dags att fixa iordning ljudet en hel del i kontrollrummet i studion.

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Hejhopp! Kan inte hur du "ska" göra. Men jag kan berÀtta hur det gick till dÄ jag och min kÀre basist snickrade lite förra helgen.

Vi byggde tvÄ stycken absorbenter och en stycke basfÀlla. MÄtten var 98x76 cm. Reglarna (ramarna) Àr 9x4,5cm. Som baksida hade vi 3mm spÄnskiva och som framsida hade vi jeanstyg!!! (man tager vad man haver...) pÄ basfÀllan hade vi dock en 6mm spÄnskiva pÄ ena sidan och en 3mm pÄ andra (nÄn som vet vad som ska vara fram och bak?). Vi la in 2 lager gullfiber i absorbenterna och 4 i basfÀllan.

Spontana kommerntarer pÄ vÄrat bygge mottages gÀrna. Vad Àr rÀtt vad Àr fel? osv...

Bygget var helt ett man tar vad man har bygge. Vi köpte ingenting utan letade upp vad vi hade pÄ vinden och byggde efter de förutsÀttningarna.

Bilder:

http://photogenicband.com/livebilder/Absorbent%20(1).JPG

http://photogenicband.com/livebilder/Absorbent%20(5).JPG

Redigerat av browno
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har sökt runt hela natten, men jag hittar inte riktigt all information jag vill ha. TÀnkte försöka bygga ihop ett par absorbenter (av den hÀr typen http://gearslutz.com/board/attachment.php?...=1&d=1159620567) men jag har inte riktigt hittat svar pÄ hur djupa jag bör göra dem, och vad för sorts tyg jag bör anvÀnda. Har förstÄtt att jag bör anvÀnda stenull iallafall.

Tycker att det Àr dags att fixa iordning ljudet en hel del i kontrollrummet i studion.

Tacksam för svar.

Du kan ju kolla in mitt bygge ocksÄ.

Gammal trÄd

Jag har byggt fyra smÄ ocksÄ som sitter pÄ vardera sida om dom stora.

Skall fota dom med senare.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Mergel Kratzer (oregistrerad)
Hejhopp! Kan inte hur du "ska" göra. Men jag kan berÀtta hur det gick till dÄ jag och min kÀre basist snickrade lite förra helgen.

Vi byggde tvÄ stycken absorbenter och en stycke basfÀlla. MÄtten var 98x76 cm. Reglarna (ramarna) Àr 9x4,5cm. Som baksida hade vi 3mm spÄnskiva och som framsida hade vi jeanstyg!!! (man tager vad man haver...) pÄ basfÀllan hade vi dock en 6mm spÄnskiva pÄ ena sidan och en 3mm pÄ andra (nÄn som vet vad som ska vara fram och bak?). Vi la in 2 lager gullfiber i absorbenterna och 4 i basfÀllan.

Spontana kommerntarer pÄ vÄrat bygge mottages gÀrna. Vad Àr rÀtt vad Àr fel? osv...

Bygget var helt ett man tar vad man har bygge. Vi köpte ingenting utan letade upp vad vi hade pÄ vinden och byggde efter de förutsÀttningarna.

Hm ska man ha spÄnskiva oxÄ? Vilken funktion fyller den? Eller Àr den kanske bara till för att stadga upp konstruktionen?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hejhopp! Kan inte hur du "ska" göra. Men jag kan berÀtta hur det gick till dÄ jag och min kÀre basist snickrade lite förra helgen.

Vi byggde tvÄ stycken absorbenter och en stycke basfÀlla. MÄtten var 98x76 cm. Reglarna (ramarna) Àr 9x4,5cm. Som baksida hade vi 3mm spÄnskiva och som framsida hade vi jeanstyg!!! (man tager vad man haver...) pÄ basfÀllan hade vi dock en 6mm spÄnskiva pÄ ena sidan och en 3mm pÄ andra (nÄn som vet vad som ska vara fram och bak?). Vi la in 2 lager gullfiber i absorbenterna och 4 i basfÀllan.

Spontana kommerntarer pÄ vÄrat bygge mottages gÀrna. Vad Àr rÀtt vad Àr fel? osv...

Bygget var helt ett man tar vad man har bygge. Vi köpte ingenting utan letade upp vad vi hade pÄ vinden och byggde efter de förutsÀttningarna.

Hm ska man ha spÄnskiva oxÄ? Vilken funktion fyller den? Eller Àr den kanske bara till för att stadga upp konstruktionen?

Jeff Strong sa det till mig! Jeffs hemsida Jag funderade inte sÄ mycket över varför, vi hade mer skivor Àn tyg, sÄ det passade bra. Men jag kan vÀl tÀnka mig att det kanske dÀmpar lite lÀgre frekvenser, vilket vi gÀrna ville.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

enklast Àr det nog att bygga trÀramar, som DrHans har gjort, och fylla med iso, sen klÀ in i tyg..sen kan du ju sÀtta ngt slags vinkeljÀrn innuti sjÀlva ramen, för att stadga den lite!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du tÀnkt montera dom pÄ vÀggen rÀcker det med att klÀ i tyg och sedan skruva fast. Om man fÀster dem en bit ut frÄn vÀggen fÄr du bÀttre absorption i de lÀgre registren.

Leta efter glasull med en densitet kring 35-45 kg/m3 eller stenull kring 65 kg/m3. Tumregeln Àr att ju tjockare desto bÀttre absorptionsvÀrden i de lÀgre registren. 5 cm rÀcker gott Ät mellanregister och diskant. 10 cm kan fungera som bredbandsabsorbenter.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om man fÀster dem en bit ut frÄn vÀggen fÄr du bÀttre absorption i de lÀgre registren.

Har ocksÄ funderat Ät det hÄllet. Men det förutsÀtter vÀl att det bara Àr en ram fylld med isolering och tyg utanpÄ, ingen skiva pÄ ramen vare sig fram eller bak?

Samuel

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om man fÀster dem en bit ut frÄn vÀggen fÄr du bÀttre absorption i de lÀgre registren.

Har ocksÄ funderat Ät det hÄllet. Men det förutsÀtter vÀl att det bara Àr en ram fylld med isolering och tyg utanpÄ, ingen skiva pÄ ramen vare sig fram eller bak?

Samuel

sÀtter du en skiva pÄ ramen, kommer du inte Ät de höga registrena, utan de studsasr helt enkelt..

om du ska montera en bit frÄn vÀggen:

bygg en ram

sÀtt i ios:n

klÀ in med tyg

sĂ€tt fast ramen pĂ„ distanser pĂ„ vĂ€ggen.. du kan bygga egna distanser.. eller nbygga var vĂ€l lite vĂ€l överskattat.. 🙂 (eller ne, nu blev det fel ordval.. hmm) du tar helt enkelt spillbitar el. dylikt pĂ„ 10-20 cm o skruvar fast i vĂ€ggen o sen i ramen, pĂ„ högkant..

eller sÄ sÀtter du en regel pÄ vÀggen o sedan absorbenten pÄ den!!

gör som du sjÀlv vill.. o tÀnk gÀrna en gÄng extra nÀr du bygger...!!!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Inressant trÄd.

Om du tÀnkt montera dom pÄ vÀggen rÀcker det med att klÀ i tyg och sedan skruva fast. Om man fÀster dem en bit ut frÄn vÀggen fÄr du bÀttre absorption i de lÀgre registren.

Leta efter glasull med en densitet kring 35-45 kg/m3 eller stenull kring 65 kg/m3. Tumregeln Àr att ju tjockare desto bÀttre absorptionsvÀrden i de lÀgre registren. 5 cm rÀcker gott Ät mellanregister och diskant. 10 cm kan fungera som bredbandsabsorbenter.

Det tackar vi för Joakim. Dr Hans bildtipps ser snyggt ut och det gĂ„r kanske att bara "hĂ€nga dom" i taket. Snyggt er det ut ocksĂ„. (bonus) 😉

VÀnliga hÀlsningar

Kalle i Kalmar och hans pappa

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DrHans riktigt snyggt blev det.. 😕

hur pass bra funkar absorbenterna?

Jag har ju satsat en hel del för att bli av med bas dÄ rummet var vÀldigt basigt. BÄde med hembyggda absorbenter och med basstrapps jag köpt av Claes.

Det kÀnns mycket bÀttre nu.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DrHans riktigt snyggt blev det.. 😕

hur pass bra funkar absorbenterna?

Jag har ju satsat en hel del för att bli av med bas dÄ rummet var vÀldigt basigt. BÄde med hembyggda absorbenter och med basstrapps jag köpt av Claes.

Det kÀnns mycket bÀttre nu.

naajs.. det Ă€r alltid skoj nĂ€r man fĂ„r kontroll över sitt rum, coh man kan börja jobba med musik pĂ„ ett seriösare plan, o mixa ordentligt! 😳

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej igen.

Jag har sjÀlv tÀnkt ordna till akustiken och jagat lite bland trÄdarna. Akustiariklarna vi fick i Studio var bra. Men det ska omsÀttas i praktiken ocksÄ. Kalle och jag var inne pÄ att sÀnka hela taket 30 cm och ha 9 cm miniralul. Men funkar det med att hÀnga fylda ramar i taket vore det att föredra. DÄ skulle vi bara sÀtta upp sÄ mÄnga absorbenter som vi tycker behövs.

Om vi förstÄtt det hela riktigt Àr avstÄndet till taket som bestÀmmer frekvensen. Tjockleken pÄ isoleringen absortionsförmÄgan. Densiten pÄ tex glasull borde kunna öka om man trycker ihop den.

Men ska inte asorbenterna monteras "dik" mot taket? 😏

Hur funkade brownc:s absobers?? 😳

HÀlsar vÀnligt

Kalle i Kalmar och hans pappa

Redigerat av Kalle i Kalmar
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du frĂ„gar om tyget.. AnvĂ€nd sĂ€ckvĂ€v.. Funkar i alla lĂ€gen ju.. 😄

SĂ€ckvĂ€v ja... Vet nĂ„n var man kan fĂ„ tag pĂ„ det? Visst finns det vanlig brun att tillgĂ„ pĂ„ Blomsterlandet, men i ett forum (nĂ„gonstans) sĂ„ hade de skaffat fĂ€rgad sĂ€ckvĂ€v. Är det nĂ„gon som hittat det? HemmafĂ€rgning i tvĂ€ttmaskin skulle bara trasa sönder tyget. (Å hej vad jag helt plötsligt blev bra pĂ„ syslöjd!)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du frĂ„gar om tyget.. AnvĂ€nd sĂ€ckvĂ€v.. Funkar i alla lĂ€gen ju.. 😄

Ett annat tips Àr att gÄ till IKEA och köpa ett grovt tyg för 59 kr/m. ligger 120 cm bredd.

Samuel

det finns för 19:-/m me.. 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du frĂ„gar om tyget.. AnvĂ€nd sĂ€ckvĂ€v.. Funkar i alla lĂ€gen ju.. 😄

Ett annat tips Àr att gÄ till IKEA och köpa ett grovt tyg för 59 kr/m. ligger 120 cm bredd.

Samuel

det finns för 19:-/m me.. 🙂

eller 19:-\per 64meter som de blev för mig... tror inte killen i kassan hade riktigt full kontroll pĂ„ kassamaskinen... 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du frĂ„gar om tyget.. AnvĂ€nd sĂ€ckvĂ€v.. Funkar i alla lĂ€gen ju.. 😄

Ett annat tips Àr att gÄ till IKEA och köpa ett grovt tyg för 59 kr/m. ligger 120 cm bredd.

Samuel

det finns för 19:-/m me.. 😉

eller 19:-\per 64meter som de blev för mig... tror inte killen i kassan hade riktigt full kontroll pĂ„ kassamaskinen... 😄

:rolleyes:😳

fan va bÀst..

😄😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej

HÀr i den lilla staden Kalmar har vi en tjej som sÀljer tyger. Hon vet att nÀr en kille kliver in i hennes affÀr Àr det för att köpa "hötalartyg".

Vad tyget kostar "har jag ingen aning om" (som Hasse Alfredsson sa) men en skaplig sybehörsaffĂ€r finns det mesta vi behöver. 😛

Min fru sa att "kalkylpriset" bör ligga pĂ„ ca: 25 kr/m. 🙂

MEd vÀnlig hÀlsning

Kalle i Kalmar och hans pappa

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

pÄ basfÀllan hade vi dock en 6mm spÄnskiva pÄ ena sidan och en 3mm pÄ andra (nÄn som vet vad som ska vara fram och bak?).  Vi la in 2 lager gullfiber i absorbenterna och 4 i basfÀllan.

Bilder:

http://photogenicband.com/livebilder/Absorbent%20(1).JPG

http://photogenicband.com/livebilder/Absorbent%20(5).JPG

FrÄga: blev det överhuvudtaget en basfÀlla eller kommer ljudet bara att studsa? Vore det bÀttre med tyg pÄ ena sidan?

Redigerat av browno
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej

HÀr i den lilla staden Kalmar har vi en tjej som sÀljer tyger. Hon vet att nÀr en kille kliver in i hennes affÀr Àr det för att köpa "hötalartyg".

Vad tyget kostar "har jag ingen aning om" (som Hasse Alfredsson sa) men en skaplig sybehörsaffĂ€r finns det mesta vi behöver. â˜ș

Min fru sa att "kalkylpriset" bör ligga pĂ„ ca: 25 kr/m. 😛

MEd vÀnlig hÀlsning

Kalle i Kalmar och hans pappa

ta bussen till IKEA.. dĂ€r hittar du mkt mer Ă€n den lilla tygaffĂ€ren som ligger i stan.. min fd. flickvĂ€n köpte balklĂ€nningstyg dĂ€r.. blöev skitdyrt.. đŸ˜±

men som sagt.. IKEA finns hos er!!!!

jag kommer ner om ngra veckor o bygger kontrollrum utanför kalmar.. â˜ș

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej

QUOTE (browno @ 8 October 2006, 15:22)

pÄ basfÀllan hade vi dock en 6mm spÄnskiva pÄ ena sidan och en 3mm pÄ andra (nÄn som vet vad som ska vara fram och bak?).  Vi la in 2 lager gullfiber i absorbenterna och 4 i basfÀllan.

FrÄga: blev det överhuvudtaget en basfÀlla eller kommer ljudet bara att studsa? Vore det bÀttre med tyg pÄ ena sidan?

FrÄga: blev det överhuvudtaget en basfÀlla eller kommer ljudet bara att studsa? Vore det bÀttre med tyg pÄ ena sidan?

Om jag förstÄtt fysikens lagar rÀtt sÄ Àr det avsÄndet mellan isoleringen och botten som avgör hur lÄg frekvens som dÀmpas. I detta fallet anvÀnds en regel pÄ 0,095 meter, det skulle medföra en lÀgsta frekvens pÄ ca: 890 Hz om man rÀkar att minsta vÄglÀngd Àr en kvart vÄglÀngd.

Om man dÀrimot tog bort bakstycket och lÀt ljudvÄgen gÄ igemon isoleringen, stuttsa i taket och tillbaka igen genom isoleringen bilr det avsÄndet mellan isoleringen och taket som besÀmer lÀgsta frekvens.

Men men i brownos fall "man tager vad man haver" och det funkar som han tĂ€nk Ă€r det en "fiffig" variant. â˜ș

Med vÀnlig hÀlsning

Kalle i Kalmar och hans pappa

PS SĂ€ckvĂ€ven naturfĂ€gat kan köpas pĂ„ http://www.jofotex.se/. Prisuppgifter saknas pĂ„ deras hemsida men ett mail sĂ„ fixar det sig. DS đŸ˜±

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...