Jump to content
Annons

Korg padKONTROL?


Serious

Recommended Posts

Tja!

Jag har gått ett bra tag nu och funderat på att köpa en Korg padKONTROL, eftersom jag inte har några pads på min CME Klaviatur. Är det någon som kan säga några ord om den, är det bra känsla (kvalité) i kontrollen och funkar den bra med programmen (Jag kör med Reason & Cubase LE)?

Jag har även sneglat lite på M-Audio Trigger Finger men det känns som man får mer för pengarna om man köper korg, har jag fel? Är det verkligen bara dom 2 modellerna som finns ute på marknaden eller har jag missat nån kontroll?

Tack på förhand!

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 4 veckor senare...
simo (oregistrerad)

Hej!

Jag köpte nyligen en korg padkontrol och har lite problem med installationen att få igång den. Är inte så insatt i detta, Är det någon som har några råd? Måste man ha tex cubase el liknande (jag har fl studio) eller räcker det med den mjukvara som medföljer när man har köpt den. Det som kom med var DFH. räcker det för att komma igång?

MVH/

Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Jag har en padkontrol och är nöjd, MEN det finns som jag vet två grejer som kan vara lite störiga.

1. Om du tänkt använda en triggpedal via pedalingången kan denna endast ha en fast velocity, dvs. anslagskänslighet funkar inte.

2. PadKontrol skickar ut sina midinoter med mitten C som C-4 istället för standard C-3 (eller om det var tvärtom). Detta innebär att man får antingen ändra vad ditt inspelningsprogram skall tolka som mitten C för att passa PadKontrol eller ställa in padsen en oktav högt/lågt i själva padkontrollen för att det ska funka som man tänkt sig. Jag har gjort det sista. Finns säkert nån bättre lösning på detta dock. Det finns iaf ingen oktav upp/ner funktion på den..

Nu lät ju detta sjukligt negativt i slutänden, men som sagt. Jag är jävligt nöjd. Den är lättspelad och det låter kanon. Jag ångrar definitivt INTE att jag köpte den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Jag köpte en padkontrol några dagar efter att jag skrev denna topic och är än så länge lite halvt nöjd, jag använder som sagt reason och cubase, kör jag rewire så funkar paden som den ska, men än så länge har jag inte fått igång den på rätt sätt när jag bara kör reason. Jag har inte haft tid att läsa hela instruktionsboken och hoppas att det står nåt om det. Annars får gärna nån droppa några rader om hur man kickar igång den i reason.

Simma lugnt!/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

simo (oregistrerad)

Hej!

Jag har testat att använda padkontrollen i fl-studio, det funkade bra men, när jag trycker på padsen så kommer ljudet ut något senare än när jagtrycker vilket är lite jobbigt.. kollade om man kunde rätta till detta men hittade inget.

Hur ändrar man detta? Några Råd?

😲

//Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

kartan

ok får checka i den.

simo

Jag har inte jobbat med fl-studio så jag vet inte exakt vart du ändrar latency, men det låter som du har en hög latency (fördröjning). Hur låg fördröjning du kan köra med utan att det blir problem beror på hur kraftfull dator du har, men pröva med 10 och blir det problem så är det bara att höja buffer nivån.

Du kan säkert hitta vart i fl studio du ändrar latency om du söker lite här i forumet.

Lycka till!

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...