Jump to content
Annons

Kassettband?


bogii (oregistrerad)

Recommended Posts

bogii (oregistrerad)

:rolleyes: Är det någon som fortfarande tycker det är kul å spela in på kassettporta eller?

Köpte mig nyligen en tascam 424m3, å eftersom jag är lite old-schoolnerd så har jag blivit tokkär i den....

anyway, vart fan köper hög kvalitets kasseter nu förtiden?

Har googlat runt å det verkar helt omöjligt å få tag på kassetter av typ 2 high bias 60 min!

Detta är vad som rekomenderas i min tascam manual...

är det nån som vet vad type 2 står för egentligen? är alla type 2 chromeband?

En vän påstår att chrome å metalband ska slita på huvut på kassettspelaren snabbare än vanliga?

...vanliga? vadär dom gjorda av då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

StigNils, Karrins och Wictoréns (som ingår i Euronics-kedjan) har kromband. Även Onoff har kassettband och förmodligen krom och inte bara normalband.

Annars är det ju så att "fina butiken" på "fina gatan" har kassetter av bästa kvalitet. I Gbg heter den Ågrens HiFi.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

😳 Är det någon som fortfarande tycker det är kul å spela in på kassettporta eller?

Köpte mig nyligen en tascam 424m3, å eftersom jag är lite old-schoolnerd så har jag blivit tokkär i den....

anyway, vart fan köper hög kvalitets kasseter nu förtiden?

Har googlat runt å det verkar helt omöjligt å få tag på kassetter av typ 2 high bias 60 min!

Detta är vad som rekomenderas i min tascam manual...

är det nån som vet vad type 2 står för egentligen? är alla type 2 chromeband?

En vän påstår att chrome å metalband ska slita på huvut på kassettspelaren snabbare än vanliga?

...vanliga? vadär dom gjorda av då?

Type 2 är kromband - och om det rekommenderas sådana, så ska du använda sådana, eftersom burken troligen är intrimmad för kromband.

"Vanliga" är ferrit.

Krombanden sliter inte mer än vanliga - men metallband sliter hårdare - om inte huvudena i spelaren är gjorda för metallband.

Ferritbanden skräpar ner mer än de andra också - så man får tvätta av huvudena oftare med sådana...

Link to comment
Dela på andra sajter

bogii (oregistrerad)

StigNils, Karrins och Wictoréns 😳

aldrig hört talas om... Hitta inge chromband på onoff, de hade bara en modell:/

åhgrens verkar inte ha nå postorder, å jag bor lååångt ifrån göteborg:/

tackar försvaren, vet jag lite mer iaf:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Expert kanske?

Jag hittade ett sånt här band där en gång i tiden (edit: ett par år sen). Var bara tvungen att köpa, även fast jag i princip aldrig använder min bandspelare.. 😏

Sony_Metal_Master_Super_Audio_Cassette_Tape_web1.jpg

Iofs ett metalband. Det väger blytungt.. 😕

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

bogii (oregistrerad)

ska checka in expert, tack för tipset!

är det stor skillnad i ljudetkvalitét föresten mellan banden? ferrit, chrome, metal?

fattar inte riktigt hur de har märkt thomann banden, c10, c20, c30, c40?

Ban brukar väll vara 45, 60, 90, 120 i längd? så vad menas med de där siffrorna?

föresten hur vet man om de är high bias? och vad betyder high bias, normal bias?

Åsså brukar vissa kassetter vara märkte med nått "normal position", "high position" 😉

"det är mycket med det där"

Link to comment
Dela på andra sajter

ska checka in expert, tack för tipset!

är det stor skillnad i ljudetkvalitét föresten mellan banden? ferrit, chrome, metal?

fattar inte riktigt hur de har märkt thomann banden, c10, c20, c30, c40?

Ban brukar väll vara 45, 60, 90, 120 i längd? så vad menas med de där siffrorna?

föresten hur vet man om de är high bias? och vad betyder high bias, normal bias?

Åsså brukar vissa kassetter vara märkte med nått "normal position", "high position" 😉

"det är mycket med det där"

Thomann-banden är alltså väldigt korta. Perfekt i portan. En låt per kassett!

Link to comment
Dela på andra sajter

bogii (oregistrerad)

ahhaa, det är så alltså!

det är alltså den sammanlagda tiden? (bägge sidorna?)

då blire ju lite kort med 10 kanske eftersom jag spelar in i dubbelhastighet på min porta å man bara spelar in på "ena sidan" med den...

10/4 = 2,5 min

mjaa mjaa mjaa får nog bli 40 banden då!

nån som vet omde e är olika tjocklekar på thomanns band? (beroende på längd)

Vet att 120 band är på tok för tunna, å att man helst ska ha 60 min eller mindre.

å vad menas med . "Bulk-Version with case and label" ????

it doesent make sense to me? trodde bulk var just utan sånt som låda å labels?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Köp 40-band från Thomann, om du nu måste köpa därifrån... Då får du ut 10 minuter av bandet med portan på dubbel hastighet.

Normal bias är det som normalbanden använder. High bias är de övriga.

Du ska ha kromband och INGENTING ANNAT!

Euronics-kedjan kanske finns där du bor. Det är fristående butiker med ett visst gemensamt sortiment. De tre jag nämnda finns i Gbg-trakten...

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...