DirtyD (oregistrerad) Postat 29 september 2006 Postat 29 september 2006 (redigerat) Hej! Jag har använder mig av en Mindprint Di-Port preamp tillsammans med ett RME Digi96/8 ljudkort som jag köpte i ett och samma paket för 4 år sedan. Den här kombinationen har fungerat helt perfekt tillsammans med Cubase tills för några dagar sedan. När jag kolla device setup > vst inputs/outputs är det nu 8 enskilda mono-kanaler som visas när det tidigare har visats 4 emulerade stereo-kanaler. Detta medför att det jag spelar in endast hörs i antingen vänster öra eller höger öra. Jag antar att det har med drivaren att göra eftersom det står i manualen att den kan växla mellan interleave och multi-device operation som kan förklaras av ett utdrag från manualen: "DIGI96/8 comes with two different driver methods in one driver. Using channel interleave there is only one device, the software in use divides the channels into 8 mono tracks. Because this easy to handle 'Windows native' method is not widely used the DIGI96/8 also supports Multi-Device operation. The driver routes the 8 tracks in 4 stereo devices. These 4 stereo devices can be used by nearly any software to record or playback more than 2 channels simultaneously, making DIGI96/8 compatible to a wide range of already existing software." Jag kan inte komma på att jag har ändrat nåt speciellt och jag har avinstallerat drivaren och sedan installerat den enligt readme.txt som följde med. Försökt kolla upp diverse inställningar i Cubase men inte hittat nåt lämpligt. Det som är konstigt är att det har fungerat bra hur länge som helst och då gjorde jag inget särsklit. Tacksam för all hjälp jag kan få, vill gärna kunna sjunga igen 😲! PS: I Kontrollpanelen > Ljud så kan jag hitta "Digi96/8 In (1+2)(1)" så som det borde vara och som det har varit i Cubase en gång i tiden. Det funkar alltså perfekt med stereo in och uppspelning i ljudinspelaren men i cubase (och även sound forge) är det monokanaler som gäller 😛 Redigerat 29 september 2006 av DirtyD
Claes Holmerup Postat 29 september 2006 Postat 29 september 2006 Det är väl egentligen bara att skapa ett nytt monospår i Cubase och sedan panorerar du det till mitten i Cubase-mixern...
DirtyD (oregistrerad) Postat 29 september 2006 Postat 29 september 2006 Det är väl egentligen bara att skapa ett nytt monospår i Cubase och sedan panorerar du det till mitten i Cubase-mixern... Jag skapade ett spår med left-mono in och stereo out och det låter ju likadant som om jag hade spelat in med en enmulerad stereo in och utgång. Är det bara att köra på det då? Frågan är ju hur jag i flera år har lyckats se emulerade in och utgångar i cubase och spelat in i stereo direkt :S? Windows hittar emuleringen men cubase vägrar erkänna att den finns. Förr stod det alltid "Digi96 in (1+2)(1)" och "Digi96 out (1+2)(1)" d.v.s. att första och andra in/utgången simulerade en stereokanal. Men om man själv kan simulera det hela via Cubase kanske det inte spelar någon roll? Är bara så konstigt att jag inte kan få till ljudkortets simulering.
Lundin Postat 1 oktober 2006 Postat 1 oktober 2006 Använder du inte RME's egen kontrollmjukvara där du kan ställa in diverse saker? Jag har ett RME 96/8 pro och kontrollpanelen som lägger sig i systemtray när den är aktiverad.. iofs var man väl tvungen att ladda ner den separat..men iallafall.. Känns lite lustigt att du får emulerade portar? RME gör väl mycket bra specifika ASIO drivisar?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.