Jump to content
Annons

_Jocke_

Recommended Posts

Hej

Jag har testat demo ver av FL Studio 6 och Cubase 3 och jag tycker båda känns bra.

Problemet är att jag vet inte vilket program jag ska köpa ?

FL känns lättare på något sätt, men Cubase verkar bättre för mixa/remix.

Någon som kan hjälpa mig? kom gärna med tips =)

(är nybörjare)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mm.. förstår.. :rolleyes:

Alltså valet beror lite på vad du ska syssla med för musik också.. Om man proddar rock t ex tror jag inte att Fl är speciellt bra val.. Elektronisk musik (trance, techno) funkar båda för.. men valet är ditt..

Jag var i din situation btw och valde cubase, då det är större val möjligheter anser jag 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Många uppfattar Fl som lättlärt och snabbjobbat... Däremot kan det kännas lite begränsat efter ett tag.. Och då känns det jobbigt att vara på ruta ett med ett nytt program...

Cubase kan man ha till det mesta... Dessutom så är det väldigt många som använder det, så det är lätt och få information och tips...

Sedan finns det inte bara Cubase och Fl heller,. Sonar ska tydligen vara bra,. för att inte tala om Reason som många producenter av elektronisk musik använder..

I reason så har du dessutom bra instrument (synthar mm) från början.. vilket du inte kommer ha i varken cubase eller Fl...

Dock så stöder inte Reason audio inspelning..

Men men valet är ditt.. hoppas jag inte gjorde dig mer förvirrad 😛

Redigerat av Pain, baby
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan jag inte så mycket om FL men jag röstar för Cubase. Det är som många säger att man kommer till en viss gräns med FL sen känns det för begränsat. I Cubase kan man göra en hel del och det är i stort sätt plånboken som bromsar. Varför då? Jo för VSTinstrument kostar. Men samtidigt - du kommer nog aldrig känna dig fullärd på programmet. Sen tyckte jag att nybörjar-inlärnings-kurvan inte var så stor i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du?

Om det medföljer trommor osv när du köper ett program? Eller menar du när man köper en VST?

I fallet när du köper et program brukar det ingå litegrand men inte mkt. Men Tx Reason har två stora ljudbanker som medföljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla savar =)

Men har bara en fråga/ fundering kvar

Vad är de för nått man ska köpa för att få "proffs trumm ljuden till Elektronisk musik (trance, techno)" någon som kan hjälpa en noob 😲 ???

Då skall du kika på såkallade Samplings biblotek eller sampla själv!

Fast man får ju igentligen inte sampla hur man vill men .....

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är de för nått man ska köpa för att få "proffs trumm ljuden till Elektronisk musik (trance, techno)"

Trumljud kan du hitta mängder av på samplingsskivor i musikaffären (Vengeance samplingsskivor är väldigt populära just nu) eller så besöker du nån av alla tusentals sidor på internet som erbjuder gratis samplingar att ladda hem.

Sök på free drum samples på Google och fyll upp hårddisken.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...