Jump to content
Annons

Nybörjarens djungel... Var startar man?

Recommended Posts

Postat
Lyssna i? Hörlurar, högtalare från datorn?

När du spelar in så kan det vara bra att ha ett par hörlurar som inte läcker ut allt för mycket ljud eftersom detta då kan hamna på den nya inspelningen. Dessutom är det aldrig fel att ha ett par schyssta monitorer (högtalare) som ger en bra och rättvis ljudbild så att man kan mixa bra.

Jag tror dock att du kan bordlägga sådana här frågor tills vidare...Det är inte helt nödvändigt. Vänta tills behovet börjar pocka på eller du vinner groteskt mycket pengar på keno.

Annons
Postat (redigerat)
Bara så att du vet Sjehera...Om du köper den riggen som du snackar om nu så kommer du att vara tvungen att spela in både höger och vänster mick på samma spår och kan därmed inte fippla med mickarnas nivåer sinsemellan och liknande i efterhand.

Ursäkta men nu är du väl ute och cyklar?! Eller missar jag nåt?

Mic in på kanal 1 och 2.

Mixerkanal 1 pannad max vänster->ljudkortets kanal 1->Sequenserns kanal 1 in.

Mixerkanal 2 pannad max höger->ljudkortets kanal 2->Sequenserns kanal 2 in.

Separerat o klart.

Jag verkar ha drabbats av ett tillfälligt hjärnsläpp idag. Du har naturligtvis rätt!

Redigerat av Pluffo
Sjehera (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Valhagen: Varför frågade du vad jag kommer att lyssna i?

edit: Ok, hajar. Har ett par bra dj lurar sedan tidigare, högtalarna behöver uppdateras men det tar vi nog lite senare. 🙂

Redigerat av Sjehera
Postat (redigerat)
Valhagen: Varför frågade du vad jag kommer att lyssna i?

Ungefär som Pluffo svarade. Man behöver vettig lyssning.

..så du inte kommer hem med en lattjolajbanlåda blandat godis från musikbörsen och kommer på att "ja jägarn, hur ska jag lyssna på det inspelade då..."

Se till att ha ett par vettiga lurar 🙂

Edit: hehe, nu blev det klart medans jag skrev igen.

Det blir kanon! Kör hårt nu!

Redigerat av Vallhagen
Sjehera (oregistrerad)
Postat

Uppfattat kapten! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.