Jump to content
Annons

Marshall


eddde

Recommended Posts

Jag tänkte införskaffa en Marshall comboförstärkare

men jag vet inte riktigt vilken av dem som är bra?

jag har tänkt mig att lägga ut max 3000 på en begagnad mellan

65-100 watt eftersom jag bara ska ha den i Replokalen. Men

det finns de som säger att vissa Marshallstärkare är skräp.

Jag vet att det är många som tycker att det finns andra bättre märken osv,

men om vi bortser från dem. Vilken av Marshalls combomodeller är bra?

tacksam för svar/

martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låt bli Valvestatemodellerna, köp en helrörsförstärkare om du kan. Enklaste sättet att se att det är det för en nybörjare är att kolla om det finns två switchar bredvid varandra där man sätter på den, en röd och en svart. En rörstärkare är mycket ljudstarkare än en transistorhäck så 40-50 W räcker mer än väl både när man repar och spelar på små klubbar. Spelar man på ännu större ställen så mickar man ju upp stärkaren så då funkar de också utmärkt.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

så rörhybrider är inget att ha? jag har en kompis som har en Laney TF200 65wattare å den låter som attan, är marshall så dåliga på att göra mindre förstärkare alltså?

Gör inte Laney bara helrörsstärkare? jag kanske minns fel? Hybrider är oftast inte bättre än andra rörstärkare. Speciellt inte Marshalls. Stirra dig inte blind på namnet utan kolla in exempelvis Laney.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller nog med om att man inte får speciellt mycket för 3000.. men kolla gärna in Tech21's trademarkstärkare. Dom tycker iaf jag är flexibla och låter bra!

Dom är riktigt bra, tror dock att Trademark 60 som nog krävs till en hårtslående trummis är något dyrare (kostar den inte uppemot 6000 kr?). Trademark 30 som jag testat och tycker låter riktigt bra ligger väl runt 3500 kr i pris. En av de bästa övningsförstärkarna som finns men tyvärr är 30 W i en transistorstärkare inte mycket.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom är riktigt bra, tror dock att Trademark 60 som nog krävs till en hårtslående trummis är något dyrare (kostar den inte uppemot 6000 kr?). Trademark 30 som jag testat och tycker låter riktigt bra ligger väl runt 3500 kr i pris. En av de bästa övningsförstärkarna som finns men tyvärr är 30 W i en transistorstärkare inte mycket.

Ja du har nog rätt. Det kostar nog nått i stil med 6000 om man ska ha något annat än övningsvolym ur dem. Man brukar generellt sett inte hitta så många begagnade heller (har jag i alla fall fått för mig). Men de är jävligt trevliga, beroende på vad man är ute efter såklart!

Redigerat av kartan
Link to comment
Dela på andra sajter

Som olycklig ägare till en Laney tf700 kan jag inte annat än att varna för dessa skitstärkare. 120 transistorWatt eller vad den nu ska vara på kommer man ingenstans på, i alla fall inte jag. Kör numera på en atomic reactor rörstärk på 18W som spelar skiten ur det mesta, både i replokal och på medelstora scener. Mitt råd är att spara ett par tusenlappar till och köpa en Marshall DSL, TSL Combo som också låter mys.

Redigerat av kaffe
Link to comment
Dela på andra sajter

De större modellerna utav Valvestate låter riktigt bra och de har ett förstegsrör som du kan byta ut för att få andra ljud. För ett tag sedan ville många få samma typ av ljud som addic59 på forumet fick till och han använde Valvestate. Jag har en Valvestate 8240 som jag köpte för 1400kr begagnad för några år sedan som jag är väldigt nöjd med och den räckte gått och väl i replokalen. MvH

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har sett ett gäng jcm 800 combos gå för runt 3-4000 på vendolin så det ska inte vara omöjligt att hitta en sån.

annars har du ju peavey's nya valve king, som fått bra recensioner, kostar 4995:- NY.

din budget på 3000 spricker då men mitt tips är att spara ihop till åtminstone 5 papp. DÅ kommer du garanterat hitta ngt du kan spela på i många år.

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

annars har du ju peavey's nya valve king, som fått bra recensioner, kostar 4995:- NY.

din budget på 3000 spricker då men mitt tips är att spara ihop till åtminstone 5 papp. DÅ kommer du garanterat hitta ngt du kan spela på i många år.

spelar just på en sån själv i rep lokalen. låter alldeles utmärkt. riktigt grym stärkare faktist!

den kan få dock spöka lite då o då. börja låta o ha sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...