Jump to content
Annons

Ett stycke Blues


Fistmadness (oregistrerad)

Recommended Posts

Fistmadness (oregistrerad)

LÅTNAMN: Blues no more

ARTIST/GRUPP: Jonas

GENRE: Blues

LÅTLÄNGD: 1:56

KOMPOSITÖR: Jonas

PRODUCENT: Jonas

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: Mp3

STATUS: Skiss

Med skallrande gitarrer och en röst som har sina sprickor har jag kastat ihop ett litet stycke blues. 😕

Behöver veta lite tips till mixning, hur är ljudbilden i detta exemplet?

Tacksam för kommentarer! 😕

bluesnomore2.mp3

Redigerat av Fistmadness
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Det här kan nog bli bra kul med lite bluesiga vibbar. Jag personligen tycker det skulle göra sig bättre med ett annat ljud på guran som inleder tycker det låter lite för mycket lajnat. Inledningen kanske kunde kortas lite oxå man får liksom vänta på låten. Eller stoppa in nåt rytminstrument för bygga upp spänningen och öka förväntningarna. Inledningsvis så skulle jag nog oxå föredra om sången skruvas upp lite. Sen när det väl drar igång så hör man att det finns ett gott frö i den här bluesen. Så en summering måste väl bli då att ja det finns en del att fundera över men fan det här kan sluta riktigt bra. Lycka till

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Fistmadness (oregistrerad)
Det här kan nog bli bra kul med lite bluesiga vibbar. Jag personligen tycker det skulle göra sig bättre med ett annat ljud på guran som inleder tycker det låter lite för mycket lajnat. Inledningen kanske kunde kortas lite oxå man får liksom vänta på låten. Eller stoppa in nåt rytminstrument för bygga upp spänningen och öka förväntningarna. Inledningsvis så skulle jag nog oxå föredra om sången skruvas upp lite. Sen när det väl drar igång så hör man att det finns ett gott frö i den här bluesen. Så en summering måste väl bli då att ja det finns en del att fundera över men fan det här kan sluta riktigt bra. Lycka till

Göran

Tackar tackar!

Jag hade en annan version på inspelningsburken där jag panorerade ut de båda gurorna som ligger inledningsvis då dessa inte börjar samtidigt... blev en ganska häftig effekt på grejen... undrar varför jag ändrade det?

Men det är nog ingen dum idé att korta av den lite som du säger. Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan hålla med om att gurorna låter lite för mycket lajnat, denna genre gör sig nog bäst om du mickar upp istället.

Tycker det är lite för mycket reverb på den sologura som kommer in mot slutet.

Vore ballt om du sakta ökade spänningen i låten. På med en kagge och lite tamburin (eller linkande) efter ett tag. Följ sedan med en bas.

Annars en skön blues! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Fistmadness (oregistrerad)
Jag kan hålla med om att gurorna låter lite för mycket lajnat, denna genre gör sig nog bäst om du mickar upp istället.

Tycker det är lite för mycket reverb på den sologura som kommer in mot slutet.

Vore ballt om du sakta ökade spänningen i låten. På med en kagge och lite tamburin (eller linkande) efter ett tag. Följ sedan med en bas.

Annars en skön blues! 😆

Det låter som en god idé! Då är det bara att införskaffa mig en tamburin så ska det nog bli gytt! Jag ska klura lite mer på upplägget... Gitarren som används vid inspelningen är inge vidare den heller så jag är i krokarna att skaffa ny...

tack för goa kommentarer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fistmadness (oregistrerad)
Håller med föregående talare om gurasoundet -basen är väl mullrig oxå... 😆

kanonlåt annars! du har en riktigt bra röst -gillar det avskalade stuket, men som sagt, en laidback tamburin hade nog suttit finfint mot slutet....

Tjohopp!

Hehe, basen är en stor miss... eller snarare brist på ork vid inspelningstillfället.. Jag lånade en bas som var stämd i Ciss, och utan att stämma om la jag bara helt enkelt på basen säkert 4 oktaver lägre än guran 🙂

Tack för komplimangen om rösten.. då har jag lyckats lägga sången rätt den här gången 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

skriver medans jag lyssnar:

gitarrljudet låter inte bra. låter lajnat. inte snyggt.

basen hör man inte så mycket av och fyller inte någon funktion alls. den borde du höja och även kanske ändra lite EQ så den blir lite vassare.

jag skulle vilja höra mer riv i sången. den är absolut inte dålig som den är nu. men det vore schysst att höra dig ta i lite...

du borde gå ner i källaren och micka upp hela rummet och spela in allt där. hehe

bra låt, tycker jag.

peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fistmadness (oregistrerad)
skriver medans jag lyssnar:

gitarrljudet låter inte bra. låter lajnat. inte snyggt.

basen hör man inte så mycket av och fyller inte någon funktion alls. den borde du höja och även kanske ändra lite EQ så den blir lite vassare.

jag skulle vilja höra mer riv i sången. den är absolut inte dålig som den är nu. men det vore schysst att höra dig ta i lite...

du borde gå ner i källaren och micka upp hela rummet och spela in allt där. hehe

bra låt, tycker jag.

peace!

tack för konstruktiv kritik 😲

Tänkte sätta mig och pillra iordning allt när jag fått klart min studio.

peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra bluesig känsla över hela produktionen. Sången låter lite dov. Du sjunger nice men det skullle vara ännu bättre om du kunde eq:a så att det blev lite klarare ljud. 🙁

Hade varit gött med en skitig distad gitarren tillsammans med ackegurorna. Låter lite skumt vid 1:18 när sologitarren kommer in med en massa reverb medan kompgitarrerna är snustorra.

Gillar idén att basen styr ackord byten lixom på ett par ställen men den behöver komma fram mer i mixen i så fall.

Överlag riktigt nice, bara lite finslip kvar. 😉

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Fistmadness (oregistrerad)
Bra bluesig känsla över hela produktionen. Sången låter lite dov. Du sjunger nice men det skullle vara ännu bättre om du kunde eq:a så att det blev lite klarare ljud. 🙂

Hade varit gött med en skitig distad gitarren tillsammans med ackegurorna. Låter lite skumt vid 1:18 när sologitarren kommer in med en massa reverb medan kompgitarrerna är snustorra.

Gillar idén att basen styr ackord byten lixom på ett par ställen men den behöver komma fram mer i mixen i så fall.

Överlag riktigt nice, bara lite finslip kvar. 😛

Mvh / djonas

Jag måste erkänna att jag inte är helt grym på att EQ:a, men det har väl alla här redan kommit underfund med 🙂 . Jag har några idéer till i stil med detta stycket som ska spelas in men först måste den nya studion bli färdig.

Tack för kommentarerna!

Edit: stavfel

Redigerat av Fistmadness
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...