Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena

Undrar om det är någon som vet om man använder sig av Direct Monitor funktionen som finns i tex Cubase lysnar efter "band" så att säga...

Ordnar man en monitorlyssning efter band så är ju fördelen att man lättare hör om någon kanal tex. peakar under inspelningen. Tänkte koppla min laptop med ett Emu 1616 kort till ett Alesis Studio 32 inlinebord.

Tacksam för svar.

// Klas

Annons
Postat

Det är ju knappast något problem. Enda gången det kan dista vid inspelning, är utanför datorn eller i ljudkortet. Lyssnar du med Direct Monitoring, så lyssnar du ju direkt på det som har kommit in genom ljudkortets ingång - så efter det tillkommer ingen dist. Hårddisken fungerar ju som en bandspelare, men det finns ingen risk att överstyra "bandet", som det finns med en bandspelare...

Postat
  Citat
Vaddå efter band?

Förr använde man rullbandare i stället för dator, och då sa man att man lyssnade efter band då man lyssnade på ljudet som passerade genom bandaren vid inspelningstillfället. Uttrycket hänger kvar... 😆

// Klas

Postat (redigerat)

Tror han menar som på gamla rullbandare. Där kunde man

välja vilket tonhuvud som man lyssnade på. Av dom som kom

efter inspelnings huvudet. Har jag för mig. Vet inte om det går i cubase däremot.

Edit : Det var tydligen många som han svara före mig.

Redigerat av auto mode
Postat
  Citat
Det är ju knappast något problem. Enda gången det kan dista vid inspelning, är utanför datorn eller i ljudkortet. Lyssnar du med Direct Monitoring, så lyssnar du ju direkt på det som har kommit in genom ljudkortets ingång - så efter det tillkommer ingen dist. Hårddisken fungerar ju som en bandspelare, men det finns ingen risk att överstyra "bandet", som det finns med en bandspelare...

Det är väl så att latency värdet i Direct Monitor är ungefär lika med noll?

Tack för svaret!

Postat
  Magnetic sa:
  Citat

Det är väl så att latency värdet i Direct Monitor är ungefär lika med noll?

Tack för svaret!

Ja - det är väldigt nära noll vid Direct Monitoring. 😆

Postat
  Magnetic sa:
  Citat
Vaddå efter band?

Förr använde man rullbandare i stället för dator, och då sa man att man lyssnade efter band då man lyssnade på ljudet som passerade genom bandaren vid inspelningstillfället. Uttrycket hänger kvar... 🙂

// Klas

Tack för förklaringen. Hajjar.

Skönt att man inte kan allt jämt. Ibland börjar jag bli orolig. 😆

JO jag brukar använda direct monitoring en hel del men inte alltid. Jag ser till att peakarna inte slår över bara. Genom att kolla på inmätarna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.