Jump to content
Annons

Hjälp! Spelnörd på nygamla äventyr

Recommended Posts

Kautschuk (oregistrerad)
Postat

Jo, jag ser att det frågats och diskuterats mycket om olika Sounblasterkort. Så här är det för mig:

Min dator är död. Lånedatorn jag nu har tillgång till är så otrolig seg att jag måste starta om den varje gång en sökning görs, eller en sida med flahgrafik visas, så jag är ledsen - jag pallar inte söka äldre trådar längre.

Jag ska alltså köpa en ny dator. Valet står mellan en Frost och ett köphemmabygge från någon vanlig datorbutik som bygger ihop komponenter. Frost är dyra och naturligtvis speciellt lämpade för sitt syfte, no question.

Mest vill jag spela in låtar med ett Rolandpiano, skriva ut noter. Möjligen micka en stålsträngad och en sångmikrofon till det hela också

Eftersom jag är notkunnig, klassiskt skolad pianist, lite lite av en audiofil vill jag att det ska bli så bra som möjligt, MEN huvudsyftet med den nya datorn är Photoshoparbete, och spelnörderi med ett fantastiskt och onödigt dyrt grafikkort, samt att lilla dottern ska kunna kolla Bamses hemsida förstås. En bra familjedator som är tyst och trevlig.

När jag pratat med datorbutiker är det inget som helst problem att använda tex Cubase och Soundblaster Platinum för det finns ASIOII stöd -annars asio-4-all. Det har jag träffat två hemmabyggande och trevliga datorbutiksnördar som gjort själva.

När jag pratat med trevligt folk i trevliga musikaffärer är det nog det västa de hört. Det är helt omöjligt, skulle det ändå fungera blir det antagligen så mycket brus och störningar att Einstürzende Neubauten skulle bli avis. Troligen kommer datorn och hela Stockholms innerstad att brinna ner och jag har kastat alla pengar i sjön.

Jag borde köpa en spelnördsdator för spelnördar som optimerats för spel och grafikhantering och bara glömma min musikalitet och skaparglädje.

Jag borde köpa en Frost, men det känns lite onödigt slitigt på förhållandet till min fru att lägga så mycket pengar på en väldigt fin och specialanpassad låda när jag (eller tjejerna (eller killarna)) som bygger Frosts datorer ska sätta i ett antagligen rätt varmt och bullrigt ljudkort och fläktarna måste fläkta mer än normalt i en Frost.

Jag borde köpa 2 datorer, en enklare Frost och en värstingspeldator.

Natruligtvis ligger förstås sanningen någonstans häremellan. Och (håll andan alla) det viktiga för mig är att det alls fungerar...det måste inte bli toppenljud som duger att ge ut skivor med Jag är helt på det klara med att det kan bli latencies, brus och annat obehag. Men det vore roligt att komma igång med lite synth- och midipulande som jag inte haft tid medan sedan Emulator var något som hade klaviatur.

I korthet lyder således mina frågor:

Soundblaster Platinum med Cubase eller liknande? Kanske någon mjukvarusynth också? Går det? Eller är jag helt vansinnig? Någon som testat och orkar svara annat än: "Gör en sökning".

Stort tack för er tid!

/ Kautschuk

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Min egen alldeles högst personliga åsikt är att det blir lättare om man undviker SB kort för musikskapande.

Själv är jag en svår gamer, och jag spelar spel med mitt M-Audio Audiophile 2496.

Jag har ett inbyggt 5.1 kort som jag slår på när det behövs för spel, funkar bra.

En speldator rockar fett för musik också.

Redigerat av drloop
Postat

Ett hyfsat musikerljudkort (t.ex. ovan nämnda M-audio 2496, ESI Juli@ eller EMU 0404) kostar bara en spottstyver (800-1500kr) jämfört totalkostnaden för en ny värstingdator, så det vore väl lite konstigt att snåla på just ljudkortsbiten...??

Postat

Det fungerar att använda Soundblaster-ljudkort men det är inte det optimala. Bäst av soundblaster-korten är de nya X-Fi som kan köras i flera olika samplingsfrekvenser och faktiskt ger riktigt låg belastning på datorn. Men det är väldigt mycket inställningar att hålla reda på. Enklast är ett vanligt Audiophile ljudkort som fungerar kanon till musikprogram och tillräckligt bra till spel.

/Majken

• 3 veckor senare...
Kautschuk (oregistrerad)
Postat

Tack för era snabba svar - mitt gick inte lika snabbt. 🙂

Jag har beställt en dator och köpt ett Soundblaster Elite Pro, men efter att ha hårdsluderat Creatives disk.forum inser jag att det vore vansinne att försöka använda det kortet, som iofs har ASIO-stöd o sägs ha låg latency etc. MEN från Creatives sida verkar inga uppdateringar av drivisar fungera alls och det går inte ens att köra CubaseLE som bundlas.

Ångrade mitt ljudkortsval och får hjälp av datorbutiken att montera in valfritt egenhändigt inhandlat kort.

Jag har sett Audiophile-korten, gillar priset och allt är så bra.

Min fråga är nu - vilket - eller vilka två- kort ska jag köpa för att kunna koppla in mitt rätt hyfsade surround5.1-ljudsystem. Förhållandet till den jag har ett förhållande med, tål nämligen inte att jag investerar i aktiva studiomonitorer på en stund nu. Går det alls?

I det asdyra systemet jag köpt finns två lediga pci-platser att fylla (och en pcix4).

Öppen och tacksam för förslag.

/ Kautschuk

(Jag vinner nog inte IDOL i år heller...)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar är inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.