Jump to content
Annons

Spela in cymbalerna separat.


ketri

Recommended Posts

Finns det några för-/nackdelar att spela in cymbalerna separat när man spelar in trummor?

Har sett/läst/hört ngt om att bla Queens of the stoneage gör så...

Vill man som trummis ha ngt att slå på där det egentligen ska finnas en cymbal?

Ska spela in trummor på en låt imorgon och funderar på att testa men ngn kanske vill avråda mig från det..?

Era tankar:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Elof (oregistrerad)

Nu vet jag inte, men jag antar att de gör så för de triggar en jävla massa.

Sista skivan var riktigt trumset om jag inte minns fel, men songs for the deaf var helt triggat.

Jag skulle inte vilja spela en låt utan att ha nåt att markera på när det egentligen ska vara en cymbal.

Varför ska du pröva detta, vill du åt QOTSA soundet?

Det kommer bli svårare att få det låta som ett sammahängande trumset, om det är det du eftersträvar.

Jag tycker det låter väldigt onödigt om du vill få det låta som ett helt trumset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är rätt många som gör så nuföriden, men det är ju av motsatt anledning än vad du nämner Elof. Det är ju för att slippa trigga men ändå slippa cymbal-läcket (som iaf jag tycker är det värsta läcket) och för att kunna köra med kondingar på pukor...

Och istället för cymbaler kör dom ofta med pads för att slå på något och inte hoppa över slagen...

Andy Sneaps Forum FTW 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte ute efter att låta "Qotsa" utan var mer nyfiken på om ngn testat och vad man i så fall hade för åsikter.

Är inte heller alltid så förtjust i läcket man får in i överhängsmikarna... Ska nog ta och testa ngn gång iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Det är rätt många som gör så nuföriden, men det är ju av motsatt anledning än vad du nämner Elof. Det är ju för att slippa trigga men ändå slippa cymbal-läcket (som iaf jag tycker är det värsta läcket) och för att kunna köra med kondingar på pukor...

Och istället för cymbaler kör dom ofta med pads för att slå på något och inte hoppa över slagen...

Andy Sneaps Forum FTW 😕

Aha, mr dyyk 😱

Jag trodde i min enfald att det var tvärt om.

Kondingar på pukor låter ju bra, men för mig kommer åtminstone 25% av puksoundet också ur OHmickarna och en del av cymballjudet ur andra mickar.

Men med metal är ju en annan grej såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Är inte ute efter att låta "Qotsa" utan var mer nyfiken på om ngn testat och vad man i så fall hade för åsikter.

Är inte heller alltid så förtjust i läcket man får in i överhängsmikarna... Ska nog ta och testa ngn gång iaf.

Läcket i överhängsmickarna? Läcket från vad? 😕

Överhängsmickar är ju just till för att ta upp allt..

Tanken med att trigga cymbalerna är som Polpotkin skrev att slippa cymballäck i pukmickarna och andra mickar.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några för-/nackdelar att spela in cymbalerna separat när man spelar in trummor?

Har sett/läst/hört ngt om att bla Queens of the stoneage gör så...

Att någon bara orkar. Det låter mest som ett extremt fiffigt sätt för ljudteknikern att få upp antalet studiotimmar. Först för att göra separata tagningar, sedan för att kämpa för att få det hela att limma ihop i mixen.

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Att någon bara orkar. Det låter mest som ett extremt fiffigt sätt för ljudteknikern att få upp antalet studiotimmar. Först för att göra separata tagningar, sedan för att kämpa för att få det hela att limma ihop i mixen.

Det tror jag är rätt ovesentligt eftersom det mest verkar va band med stora bolag i ryggen som ägnar sig åt sånt. Skulle gissa att dom får ett "paketpris" också...

Hursomhelst, det skulle va fräckt att prova, men fan vilken tid det lär ta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
sparven (oregistrerad)

Trist för trummisen ...hela känslan försvinner ju utan cymbaler....varfö inte köra på D-Drums rakt igenom...

Är ju nästan som att spela in elgitarrer (som ska vara riktigt tunga och feta)

helt cleant, och sen lägga på disten...

Man kan säkert få det jävligt jävligt bra ljudmässigt, men var tar känslan vägen?

Jag brukar höjja cymbalerna swå högt det går..och sätta upp som en hockeysarg...mellan trummorna och cymbalerna...

sparv

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Jag spelar in alla trummgrejjer separat. Största anledningen är att jag inte är tillräckligt tight för att spela allt samtidigt, dels för att man får fler armar ( bläckfisk! ) & kan göra konstigare saker. och så inget läck. & så kan man använda vilka mikrofoner som helst och inte bara närmickade.

Fast mest för bilden av en bläckfisktrummis. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

PD77 (oregistrerad)

Hade en vän som spelade in precis så här. Det stora pluset förutom det ni nämnt är att det går komprimera bra mycket hårdare på kanalerna med bara trummor när man gör så här.

Men jag håller helt med. Det kräver sin trummis för det här jobbet.

Jag skulle aldrig palla. Som en rolig grej ibland kanske på sin höjd.

Det verkar ofta förekomma i klickade produktioner då man har en referensram till när man sen klipper materialet.

Stelt javisst, men i bland kommer svänget fram ändå. Det sitter i trummisens hjärna allt det där tror jag.

Låter det bra så är det bra..

Thankyouuu

Link to comment
Dela på andra sajter

har själv funderat på att spela in så här, just för att komprimera skiten ur trummorna utan att cymbalerna hänger med. och även om jag spelat trummor i 12 år kommer det nog krävas lite övning.

enkla till halvavancerade komp går nog utan problem, men kommer man in på jazziga utflippade amfetaminstinna the mars volta-komp i 140 bpm krävs det nog att man övar ett tag innan man går in i studion.

och jag säger detsamma, är trummorna på songs for the deaf helt triggade? där ser man.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...