Jump to content
Annons

mpc1000 eller mjukvara?


ChrioN

Recommended Posts

GAAAH! kan inte bestämma mig! Det är hiphop som proddas så det är ju inte helt fel att ha en mpc i bagaget då...men dom har en ganska saftig prislapp. Ska jag köra mjukvara ala kontakt el dyl istället? help!

för/nack-delar uppskattas

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja.

Jag hade en MPC 2000 XL förut..fullexpanderad ..den har ett jäkla skönt sväng för sequencern är så jäkla tajt.. men ska man bygga låtar ihop med CUbase som master och sedan synca tar det för mycket tid o pill för att det ska vara kul..

jag tröttnade för att man blev tvungen att först bygga upp ett helt trumtrack ( song ) i MPC'n som motsvarade alla breaks o grejer i Cubase..sen blev man tvungen att spara det i MPC'n, sedan spara låten i CUbase..och det blev bara....AAARRRRGHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!... nu kör jag med Battery bara för enkelhetens skull ( finns bättre sampleplayers ) och att man får total-recall när man sparar låten i Cubase, så sparas samplingarna i Battery automatiskt= minimalt med huvudvärk vid låtsnickeri...

...men MPC'n är riktigt kul att bara bygga trevliga beats i... det är ofrånkomligt.. och det låter/känns inte alls på samma sätt om det görs i Cubase

Ska du bara mecka låtarna i MPC'n... köp den..du kommer inte ångra dig... ska du synca ihop med någon datorbaserad sequencer..fundera på ett alternativ..visserligen finns MPC'ns tryckkänsliga plattor att köpa som MIDI-trigg, men då tappar man ju halva idén...

Testa Battery om du vill ha en skitenkel, men väldigt kraftfull sampleplayer som tillåter en del tweaks som dom andra modellerna inte har samtidigt som den är CPU-snål.

edit: tillägg

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Håller med om att MPCn är cool.

Jag har för mig att jag läst att iallafall Logic har MPC-grooves för kvantisering...?

Som variant...?

Link to comment
Dela på andra sajter

MPC-60 (hette den väl?) var en Roger Linn-designad maskin från Akai som funkade både som sampler och sequencer. Många (alla) hip hop-producenter uppskattade det speciella sväng man kunde få till med maskinen.

Dessutom var den byggd som en stridsvagn och kraschade aldrig.

Det kom bättre modeller senare, till exemepel MPC 2000 som jag själv kört en del.

Idag är deras existenberättigande något mera svårmotiverat.

Eller har jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade mest tänkt att göra trummor i den. Kanske lite samplingar också..

Men det är väl bara att koppla den analoga utgången från akain till en analog ingång på ljudkortet och spela in? Iofs så är det ju nice att synca...har inte tänkt på det...hur gör man det egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

MPC'n som jag hade hade alla expansioner man kunde proppa i, bl.a 8 separata utgångar.. i.o.f.s har man väl inte så stor nytta av det om man inte spelar lajv ut i ett PA system och vill ställa nivåer från en extern mixer....men det är ju fräckt med alla expansioner.. 😱

Hur somhelst jag syncade min MPC till datorn via Midiclock..och det ställer man in i MPC'n så den slavas till Cubase startkommando via MIDI.

Det funkar väldigt bra om man inte loopar Cubase..då tappar den syncen efter en stund..

MPC-60'n har väl det bästa svänget eftersom den har ett lite speciellt sätt att "hårdkvantisera" noterna.. Magnus Frykberg ( Titiyo m.fl.) hade ju en ganska målande utlägg om MPC-60'n i Musikermagasinet för några år sen, där han berättade och visade på papper hur MPC'ns kvantisering ser ut...

Men jag har för mig att den saknar SCSI-interface och därigenom inte kunde ansluta en ZIP-drive eller liknade?? (rätta mig om jag har fel ) och det är ju segt..

MPC 2000 XL har i sin senaste OS uppdatering tillåtit att man bootar från SCSI istället, smidigt om du har en stor ZIP-drive eller ännu bättre extern hårddisk..

( den får inte vara större än 500mb dock, mer kan inte MPC'n adressera, eller formatera..) och detta fungerade alldeles utmärkt, gick väldigt snabbt från det att man slog i gång burken tills man kunde börja göra beats.

Nackdelen var att skiten kunde hänga sig emellanåt..och givetvis när man precis gjort ett par olika patterns och skulle länka dom till en song...utan att ha hunnit spara.. 😳

men böjde man sig för att OS'et fortfarande är buggigt och att man sparade ofta var det inga bekymmer, den hängde sig aldrig när man spelade upp..bara när man programmerade intensivt..

Effektdelen använda jag aldrig eftersom jag har externa burkar som låter bättre, standarden på reverben är inte speciellt mycket att hänga i julgranen.. det var mest filterdelen som användes för vissa trummor och att man kunde spela in alla åkningar i den interna sequencern.

Sequencern har 300.000 noters minne vilket räcker till en väldigt lång låt .. tänk på att det är bara i Patternmode som den gör av med noter...i songmode "pekar" den bara på vilka pattern som ska spelas..lite som FL och Reason m.fl

Det som är lite behållningen med maskinen är att trumplattorna är hyffsat fina att "spela" beats på och att det går snabbt att mecka ihop beats..( nästan lite för fort faktiskt.... man blir väldigt petig med småsaker eftersom allt är så enkelt 😉 )..när man ändå snackar om redigering kan jag säga så här: jag använde aldrig notredigeringen eftersom det är k.r.å.n.g.l.i.g.t och tar tid att efterredigera.. det är enklare att göra om ett pattern i det läget, tills det sitter.

Tyvärr passade inte gränssnittet mitt sätt att jobba eftersom jag gör på ett speciellt sätt när inspirationen kommer flygande, och kände att maskinen satte krokben för arbetet ihop med Cubase och resten av maskinparken...

well hoppas du får lite mer kött i öronen nu'rå...

Link to comment
Dela på andra sajter

fin liten bok du skrev där demoniqus 😳 najs.

Apropå zipdrive el dyl.. mpc1000 tar compact flash kort, och det är ju helt underbart! ska köpa en 256a. kostar max 500 spänn. klockrent tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 ..alrajt..o här sitter jag o babblar om MPC 2000XL.. 🙂

jag har för mig att MPC 1000 hade samma grundmotor som MPC 2000?

men ett nytt operativsystem och USB för överföring mellan datorn och MPC'n?

isåfall är det ju asa-smidigt..

Lycka till med vad du än väljer..it's a jungle out there.

Link to comment
Dela på andra sajter

MPC i all sin ära...

Jag har kör på MPCan och gillar det..

men om du vill ha det simdigt på ett bra sett men jobba som på Mpcan då skulle jag kolla på Live 3 eller helst fyran.

med live 4 kan du spela in och jobba med midi.

kolla in den på www.ableton.com och sedan jämför vad det kostar mot mpcan och vad du kan göra.

Jag jobbar mycket med samplingar och live då är live 3 superbra..

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp akai mpd16 trumpad midi kontroller och kör det ihop med battery.

ChrioN wrote;

tycker det är inspirationshämmande att göra allt på datorn..

Jag tyckte alltid att hårdvaran var inspirationshämmande.

Jag körde Alesis HR16 (till salu..) och hade en Alesis- sequenser (vad hette den nu?)

i samma design, men nu jobbar jag med enbart mjukvara och spelar in midit via min gamla korg 707...

-det beror väl på hur man vill jobba, men jag föredrar bra mjukvara när det gäller redigering. (att länka patterns i HR 16 var inte min grej)

-kolla in dr008 också, när du ska välja sample-player; inte riktigt lika överskådlig som Battery, men att kunna välja en massa presets direkt tyckte jag var bra (asbra synth-trummor); det blir nästa köp för min del (CM hade en demo med senaste numret)

mvh/Hwagang

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...