Jump to content
Annons

Cubase + Groove Agent


jonasandersson

Recommended Posts

Jag använder Cubase och i 'Audio 01' spelar jag in ett trumljud från Groove Agent. I 'Audio 02' lägger jag sedan på en elgitarr. När jag sedan "mutar" 'Audio 01' (dvs tystar ner den kanal som trumljudet ligger i) så hör jag ända trumljudet tillsammans med gitarren när jag lyssnar på 'Audio 02'. Det verkar som att när jag i efterhand lägger på gitarren i 'Audio 02' så kommer även trummorna med som ligger i 'Audio 01' . Hur kan det komma sig?

Det är väl det som är vitsen med olika kanaler, att man ska kunna ha allting uppdelat.

När jag i 'Audio 02' spelar in gitarren så borde väl endast gittaren komma med och inte det som ligger i 'Audio 01'?

Är det någon som kan förklara detta?

Ett annat problem är att jag inte kan spela in i 'Audio 03'. Om jag däremot spelar in i 'Audio 01' eller 'Audio 02' och sedan flyttar ner detta till 'Audio 03' så kan jag lyssna på det som jag tidigare spelade in i 'Audio 01' och 'Audion 02', men jag kan inte spela in från 'Audio 03'.

Är det någon som vet vad detta beror på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag använder Cubase och i 'Audio 01' spelar jag in ett trumljud från Groove Agent

menar du inte "midi 01" ?

När jag sedan "mutar" 'Audio 01' (dvs tystar ner den kanal som trumljudet ligger i) så hör jag ända trumljudet tillsammans med gitarren när jag lyssnar

om du har groove agent på "run" så startar det varje gång du trycker på rec eller play i cubase så det kan vara själva pluggen du hör, inte det du spelat in. prova att starta och sedan stoppa groove agent innan du lyssnar igen, så du vet att det inte går i gång av sig själv.

jag brukar spela in trumor och gitarr samtidigt och då startar jag groove agent, sedan startat och stoppar jag cubase så att groove agent också stannar, för att dett ska starta när jag trycker på rec, sedan brukar jag komma in med gitarren efter ca 5 sek.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med att Groove Agent startar av sig själv osv. känner jag till och jag har stoppat den innan jag lyssnar. Mitt problem finns även då jag inte blandar in Groove Agent i inspelningen.

När jag väljer 'nytt projekt' i Cubase SX så får jag fram olika templates att välja bland. Då brukar jag i regel välja alternativet '24 Track (Mono Inputs) Audio Sequencer'. I det fallet är de olika kanalerna nämnda som 'Audio 01', 'Audio 02', 'Audio 03' osv. Det som du nämner med 'Midi 01' osv. får man väl fram om man väljer alternativet '16 Track Midi Sequencer''. Jag är inte så insatt i Cubase ännu, kanske borde jag välja det senare alternativet istället.

Hur som helst är problemet detta:

Låt säga att jag exempelvis spelar in något i 'Audio 01' (trummor eller gittar). Om jag sedan spelar in något i 'Audio 02', exempelvis ett gitarrpålägg, då spelas gittaren in i 'Audio 02' (så långt verkar det vettigt) men även det som finns i 'Audio 01' kommer med. Hur kan det vara så? Är det så Cubase funkar?

Alltså vad jag är ute efter är att om jag exempelvis har gitarrpålägg nr1 i 'Audio 01' så vill jag kunna HÖRA det spåret samtidigt som jag spelar in gittarpålägg nr2 i 'Audion 02', men jag vill definitivt inte att gittarpålägg nr1 ska komma med i den sekvens som spelas in i 'Audio 02'. I 'Audio 02' så vill jag endast ha gitarrpålägg nr2 och inte gitarrpålägg nr1, för det finns ju redan i 'Audio 01'.

Det blir lite kaka på kaka om det som spelas in i alla de tidigare kanalerna alltid kommer med i den senast inspelade kanalen. Dessa sekvenser finns ju redan i respektive kanal och behöver inte återupprepas i den senaste inspelade kanalen.

Alltså blir det på detta sätt åt mig:

'Audio 01' = gitarr nr1

'Audio 02' = gitarr nr2 + gittar nr1 (dvs audio 01 kommer med i inspelningen).

Istället vill jag ha det på detta sätt:

'Audio 01' = gitarr nr1

'Audio 02' = gitarr nr2.

Verkar helt enkelt som att när man i Cubase spelar in gitarrpålägg nr2 i 'Audio 02' så spelas det nya gitarrpålägget in (bra så långt), men utöver detta så kommer även den sekvens som ligger i 'Audio 01' med. Är det så Cubase fungerar? I så fall är det väl som det är, men jag tänkte att man kunde ha alla ljud var för sig uppdelat i olika kanaler.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo givetvis ska varje instrument vara ensamt på sin kanal, det är precis som du själv säger det som är tanken.

Är du säker på att felet uppkommer inne i Cubase? Det kan inte vara så att du leder tillbaka allt det du lyssnar till ingångarna på ljudkortet igen?

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan inte vara så att du leder tillbaka allt det du lyssnar till ingångarna på ljudkortet igen?

Har inte tänkt på det, möjligen kan det vara så.

Jag använder ett Audiophile-ljudkort och ett mixerbord(Eurorack UB802).

1) Från mixerbordet leder jag ljudet från "Main Out" till ingångarna på mitt ljudkort.

2) Från utgångarna på mitt ljudkort leder jag sedan ljudet tillbaka igen in i mixerbordet via "Stereo Aux Return".

3) Till "Phones" har jag sedan kopplat mina enkla datahögtalare.

Kan problemet tänkas ligga här eller?

Det var supporten på Eurorack som tipsade mig om att koppla på detta sätt (utifrån de förutsättningar som var, då jag ville använda mina vanliga datahögtalare som sammanfogas i en minitele).

En annan variant som de nämnde på musikaffären var att jag kunde koppla enligt denna variant:

1) Från "FX Send" till ingångarna på ljudkortet.

2) Från utgångarna på ljudkortet till "Line in 5/6" (tror jag det var).

3) Och sedan koppla högtalarna till "Main Out".

Om man jämför de bägge varianterna så är enligt den senaste varianten "Main Out" kopplat till högtalarna, medan "Main Out" i den första varianten är kopplat till ingångarna i ljudkortet. Kanske där problemet ligger?

Någon som har nåt tips om hur jag bör koppla mitt mixerbord?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter lite som what you hear is what you get. Allt

som fångas upp i mixern skickas tillbaks in i ljudkortet

på samma bus.

Det bästa är om man har ett ljudkort med flera bussar out

så du kan välja i Cubase vad som monitoreras out

på bus 1 och vad som för tillfället spelas in går ut på bus 2 typ.

Då blir spåren separeade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan inte vara så att du leder tillbaka allt det du lyssnar till ingångarna på ljudkortet igen?

[...]

1) Från mixerbordet leder jag ljudet från "Main Out" till ingångarna på mitt ljudkort.

[...]

Bingo! Där har du felet!

I main out kommer ju allt som summeras i mixern ut.

Plocka ut signalen till ljudkortet via en annan utgång på din mixer, via en insert eller en send. Då ska det fungera korrekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter lite som what you hear is what you get. Allt

som fångas upp i mixern skickas tillbaks in i ljudkortet

på samma bus.

Det bästa är om man har ett ljudkort med flera bussar out

så du kan välja i Cubase vad som monitoreras out

på bus 1 och vad som för tillfället spelas in går ut på bus 2 typ.

Då blir spåren separeade.

Låter intressant det du säger. Jag har ljudkortet Audiophile 2495. Kan det möjligen ha flera bussar? Vid en snabb titt i instruktionsboken så hittar jag ingen information om bussar, men det tycks finns flera att välja mellan när jag kollar i VST-connections.

bussar.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat det här med att använda FX sänd (istället för "Main Out") till ingången på ljudkortet, men då hör jag inget alls i högtalarna vare sig vid inspelning eller uppspelning.

Jag fick ett tips om att istället ta utgången från ljudkortet till "Tape in" och sedan har jag alternativet "Tape to ctrl room" valt .

Så nu har jag:

1) "Main out" till ingången på ljudkortet.

2) Utgången från ljudkortet till "Tape in" och knappen "Tape to ctrl room" valt.

Nu funkar det bra vad gäller inspelningen. Dvs jag kan höra de tidigare inspelningarna medan jag gör min nya inspelning, samt att de tidigare inspelningarna inte kommer med i den senaste inspelningen. DVS jag har varje ljudpålägg solo i respektive audio track, precis som jag ville ha det.

Nackdelen är att nu kan jag inte höra gittaren genom högtalarna. Det känns som att spela unplugged, då jag inte hör effekterna från min V-amp under det att jag spelar in. Slutresultatet är däremot bra, med effekter och allt.

Om jag däremot väljer alternativet "Tape to mix" istället och disablar "Tape to ctrl room", så hör jag gittaren som vanligt igen, men då är jag tillbaka på ruta ett med mitt ursprungliga problem (då det jag endast vill "höra" även kommer med i inspelningen).

Borde finnas ett sätt att få hela kakan på en gång ?

Dvs att:

1) Endast HÖRA de tidigare inspelade spåren

2) Höra gittaren i högtalarna under det att jag spelar in

3) Samt att de tidigare inspelade spåren inte kommer med i den senaste inspelningen

Det borde finnas ett "recept" på hur man bör koppla mixerbordet (Eurorack UB802) till ljudkortet (Audiophile 2496). Är det någon som också har Eurorack och i så fall, hur har ni kopplat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kopplar från ljudkortet och använder dig av AUX return. Då har du din lilla ratt du kan vrida av och ställa hur mycket du vill skicka tillbaka till ljudkortet via vilken av utgångarna du nu valt.

Kan hända att jag sitter och luras nu men det känns som att du borde använda dig av den iaf

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du anvander V-Amp, så varfør leda signalen om mixern ? varfør inte koppla V-ampen direct inn i ljudkortet ? den er jo en sorts "DI-box". signalerna skulle vel vara starka nog ?

koppla sedan ljudkort ut - til en inngång på mixern. Se til att soft-ware mixern ( antingen M-Audio sin mixer, eller i Cubase ) routar inngående ljud tilsammans med "redan innspelat" til ljudkortets utgångar.

Koppla høgtalare/starkare til mixerns main, elr control room elr phones.

Då ska du høra alt tilsammans, inkl. V-ampens efx, o bara spela inn V-ampen.

Kom i håg att av-aktivera "record" på dom kanaler du inte vil spela inn på i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

I main out kommer ju allt som summeras i mixern ut.

Det är sant att main summerar - men bara det som är skickat till main.

Om jag tar in ljudet från ljudkortet på t ex regel 1 och inte adresserar den till main utan endast till subbarna så går ju inte signalen ut i main.

Jag förutsätter att mixerbordets reglar tillåter att välja bus.

Redigerat av Sampel
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...