Jump to content
Annons

Ang.processorbelastning i nr 9/2005


Stigmata

Recommended Posts

Sitter o läser ljudkorts testet i nr 9/2005.

Jag har lite funderingar.

Jag har en AMD XP 3000+ med 1024 mb

Kör med Cubasae SX3, försökt att optimera XP(nyinstallerat).

Kör med DSP24/2000 ST-AUDIO kort. provat olika latency, ingen IRQ krock....

Grafik kort RADEON 9600..

När jag jämför CPU användningen med samma låt så får jag CPU min(%) 45 och CPU max(%) ca 50% i aktivetetshanteraren....

Visst att test datorn var en Frost på 3GHZ men så stora skillnader!

Jag har även jämfört testen på http://www.moar.net/fivetowers/index.shtml

Och jämför med liknande datorer och får dåliga resultat...

Vad har jag inte tänk på???

Kan grafikkortet käka för mycké CPU eller...

Tacksam för tips..

Christoffer

Redigerat av Stigmata
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Självklart har du sett till att du inte kör några onödiga program i bakgrunden? Som regel ska man stänga ner allt som kan belasta datorn vid musikhantering, ex. virusprogram, msn etc...

Angående att optimera cpn finns det ju en "amdfix" för xp som heter cool and quiet, den har du garanterat fått med cpu:n. Vidare finns det ju en rad inställningar du kan göra, dvs stänga ner onödiga tjänster som windows använder, finns flertalet artiklar om detta. Studio har väl skrivit något om det om jag inte minns fel, annars kan du kolla www.tweakxp.com.

Angående att grafikkortet skulle dra power från cpun, är det fel. Sitter själv på ett 9700gt och det funkar fin fint. Skulle såfall vara om du har ett dåligt psu, under 300w?

Det var kanske inte mycket till hjälp, men lycka till /Yllet

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska kolla..Tack

En dum fråga till, CPU belastningen när bara Cubase är i gång är runt 20 utan något projekt är laddat, det låter ju ganska normalt eller?? För Cubase i sig drar ju...

Så...är testerna med låtarna alltså gjorda i aktivitetshanteraren, eller med cubase egen cpu mätare??

Så att min cpu i aktivitetshanteraren som visar 40-50% med test låten är kanske ganska normalt eller??...

Christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Processorbelastningen ska ligga kring noll med bara Cubase igång. Processormätaren i aktivitetshanteraren var den vi utgick från i testen då den stämmer betydligt bättre överens med verkligheten. Beroende på drivrutiner till moderkort och processor så kan Cubase-mätaren vara helt felaktig.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just installerat in xp från början......

Rensat autostarten i msconfig och även nästan tömt systemkonfigurationen på alla tjänster.

Ligger på en egen hårddisk bara med audio prg...

Den andra windows kan väl inte störa???

Har faktiskt panda på den så nått spyware har jag nog inte.

Funderar på en annan sak..

Processorbelastningen är ju nästan noll innan jag öppnar upp cubase, och sen stiger den upp till 20%(dock ej cpu mätaren i cubase)

Förresten..Läst lite om det där med olika inst.på xp´n, ska det installeras med ACPI eller standard PC(vet ej om det heter så, typ..)

Christoffer

Redigerat av Stigmata
Link to comment
Dela på andra sajter

Hipp hipp hurra (tror jag)

Jag tror jag har hittat problemet..

Jag tog bort MME drivisarna på mitt DSP24 kort(alltså inte asio drivrutinerna)

Det verkar vara sisådär med drivisar till just det kortet med tanke på att staudio blev sålt till ESI osv osv...

så nu ligger processorn på 19% och ca 30% när jag spelar upp låten....

Tack

Christoffer

Redigerat av Stigmata
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...