Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

En vädjan till er kunniga...

Har skickat många skivor brända i hemmet med bandets promovideo på.

Allt tillverkat enligt norm och bränt från Adobe Encore 1.5.

Av någon konstig anledning kan inte dessa brända skivor spelas i alla spelare.

Inte spelas upp på alla datorer. (Mac/PC)

Och det känns som att det inte snurrar och flyter bra.

Mina frågor är därför.

Finns det fler orsaker till åvanstående problem om man bortser från att en pressad DVD har skarpare spår?

Blir menystrukturen annorlunda upplagd på en bränd skiva och i så fall, påverkar detta kompatibiliteten!?

Det är lite bråttom med detta så svar som innefattar vilken typ av brännare jag använder kommer ignoreras.

Jag försöker hitta kärnan till problemet!

Stort tack på förhand!!

Vänligen.

/Tha' Cruncha'

Annons
Postat (redigerat)

Kärnan till problemet är inte Adobe Encore. Inte heller din brännare.

Det beror på ditt märke av DVD-R/DVD+R. Byt till bättre skivor helt enkelt!

Vissa skivor kan vara svårare att läsa än andra och en del DVD-spelare är känsligare än andra. Det är stor skillnad mellan olika brännbara skivor. En del märken fungerar bra i alla spelare, och billigare märken fungerar i vissa spelare och är knappt uppspelningsbara i andra.

Generellt kan jag säga att dyrare skivor brukar ha bättre dye/skrivlager och därför bättre läsbarhet. Traxdata-skivorna på Clas Ohlson är billiga men ändå bland de bästa.

Jag har skivor av olika sorter hemma och väljer olika märken beroende på hur viktig skivan är. Är det enklare skivor som bara ska användas i hemmet brukar jag välja en jättebillig Princo-skiva. Är det backupskivor eller skivor som ska lämnas vidare brukar jag ta en TDK med Taiyo Yuden-dye.

Vad gäller DVD:ns innehåll och menystruktur finns det ingen skillnad mellan en bränd skiva eller en pressad.

Redigerat av Linus
Postat

Hmmmm!

Bra svar. Kände till det redan och gör samma som du.

Dock finnsfortfarande en problematik med brända skivor som jag inte förstår.

Om det nu är så att brända respektive pressade har samma struktur.

Vad är det då som gör att dyrare skivor lättare kan spelas.

Vad är det rent fysiskt som påverkar då det för mig låter orimligt.

Alltså... Det är fortfarande bara en laser som läser hack i en snurrande plastbit.

Pressade skivor lider inte av kompatibilitetsproblememen!

Varför?

Postat
Det är fortfarande bara en laser som läser hack i en snurrande plastbit.

...men den snurrande plastbiten innehåller mer än bara plast och bl.a. kan olika material ha olika reflektionsgrad, känslighet för ljus och repor och livslängd.

Att det heter "brända" skivor är heller ingen slump. Dye-lagret är känsligt och lasern bränner spår i lagret. Det händer inte vid pressning. Därför är pressade skivor inte så känsliga och håller länge. 🙂

Här har du en länk 😆

http://www.ccssinc.com/cdr_dye_explained.php

Den där handlar om CD-R, men principen är densamma. DVD-R/DVD+R har dock helt andra dyes och våglängder på lasern varierar.

Postat

Tack för länken Linus!

Så det är alltså enbart hur skarpa spåren i skivan är som avgör om skivan går att spela i alla system?

Det låter knepigt.

Minns det glada 90-talet när vi hade problem med för snabbt brända CD-r skivor!

Va fasen är det som gör att dagens teknik inte klarar fixa detta enkla system?

Vi har ju för fan varit på månen!!!

Take care Linus. Din hjälp är mycket uppskattad!

/Cruncharn'

Postat
Va fasen är det som gör att dagens teknik inte klarar fixa detta enkla system?

Enkla skivor är långväga billigare att tillverka, tillverkarna sätter ett marginellt lägre pris, vi konsumenter väljer det billiga alternativet och tillverkarna får större förtjänst. 😆

Postat

Linus!!!

Det svaret får mig att se rött!!!

Ha ha ha!

Att det alltid ska vara på det sättet.

Man säger att konsumenten har rätt! MY ASS!!!

Nåväl.

Om din budget vore obegränsad.

Vad skulle du valt för skiva då?

Finns det bättre prylar än Traxdata?

Det låter som att du har fått gå den långa vägen till din kunskap.

Vill bara säga att jag är väldigt tacksam för att du tar dig tid med det här!

Take care mannen!

/Cruncharn'

Postat (redigerat)
Om din budget vore obegränsad.

Vad skulle du valt för skiva då?

Nåja, Traxdata-skivorna har aldrig vållat några problem för mig - och de har fungerat i varje DVD-spelare jag testat och jag ser dem som ett tryggt kort. (Använt flera olika modeller av Philips, Pioneer, Sony och Thomson)

Men Traxdatas ovansida är ju inte det vackraste man sett. Inte så mycket utrymme för att notera vad skivan innehåller.

Med obegränsad budget skulle jag ha tagit en Verbatim DVD+R, vit printable och sen haft en skrivare som kan göra en snygg etikettutskrift direkt på skivan. Sweet. 🙂😆

Redigerat av Linus
Postat

Nu vet jag inte om det är en myt som jag gått på eller något men jag har hört att DVD+R är bättre för film och DVD-R är bättre för data.

Alltså kör på DVD+R för saker (film och musik) som ska spelas upp på externa saker och DVD-R då du bränner så kallad ISO/Data filer.

Har själv aldrig haft problem. Och visst är det en fråga om pris också men min brännare bränner det mesta och de som är dålig kavlité på vill den inte bränna alls på.

Postat

Tycker mig känna igen det där!

Beror det på att DVD+R är Philips patent och att det används i många tillverkares maskiner?

Eller är det tvärtom med + och minus? Minns aldrig!

Jag ska testa Linus råd men det stör mig som fän att pressade skivor fungerar överallt och att brända inte "alltid" gör det!

/Crunch'

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.