Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

jag har lyssnat pÄ olika demosnuttar

men jag hör ingen direkt skillnad (jodĂ„, jag Ă€r halvdöv 😛 )

nÄgon som har en vettig beskrivning ?

Annons
Postat

Delay och Echo Àr samma sak. Det Àr en repetition av originalsignalen. Om du ropar nÄgot i en dal, sÄ kommer du att fÄ ett svar efter en viss tid - och detta Àr precis vad som hÀnder i en delayeffekt. Programmen för delay kan fungera pÄ mÄnga olika sÀtt. Vissa har ett fast tidsintervall (i likhet med den dÀr dalen...) och vissa kan följa midiklockan, sÄ att de följer takten i lÄten. Vissa hÄller sig pÄ en plats i stereobilden, medan andra studsar mellan höger och vÀnster kanal.

Reverb Àr efterklang - alltsÄ sÄdant som du fÄr om du sjunger i duschen i ett kaklat badrum - eller i en kyrka. I sjÀlva verket Àr reverb uppbygt av en farlig massa (i princip oÀndligt mÄnga i verkligheten) ekon med olika tidsförskjutning. Det beror pÄ att varje yta i ett rum reflekterar signalen pÄ sitt sÀtt och kommer att studsa tillbaks till lyssnaren i en vÄldsam mÀngd, dÀr ekona blir sÄ tÀta att de uppfattas som en homogen klang i stÀllet för vÀldigt tÀta delay.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.