Jump to content
Annons

Glimten i ögat eller inte?


hammagrella

Recommended Posts

Satt och slökollade på ZTV häromkvällen och njöt av lite nutidshits, bl a dom här tre:

* Gunther - "Teenie weenie string bikini"

* Nic & the family - "Hej Monica"

* Han som rappar över en smurfspeedad "Through the fire" (diskuterad på annat ställe här i forumet)

Tanken slår mig - menar dom allvar eller driver dom medvetet med oss?

Alltså, jag lägger egentligen ingen värdering i det ena eller det andra;

antingen har dom på fullt allvar lirat in dom här grejorna, gravallvarligt stirrande på varandra. ("Kanske ska jag ha tunnare mustasch", säger Gunther bekymrat.) - och det är ju helt underbart i sånt fall! :rolleyes:

eller så har dom bara skoj, inser att det är otroligt kitchigt och garvar tillsammans med oss

det tristaste scenariot är väl om det har suttit en typ Bert som konceptbeställt dom här paketen för att han vet att det säljer. (Men sånt händer väl inte i verkligheten väl ? 😉)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hahahaha.. Ja fan vem vet.. Jag tror att det ät någon sorts kombination av alltihop. Det handlar väl om någon sorts inavlad ironi som blir grymt dubbelbottnad när det matas ut genom ZTV. Jag är helt kluven och vet egentligen inte vad jag ska tycka! Ibland är det ju lysande roligt, men min musikaliska moral säger åt mej att det är hemsk musik och jag borde egentligen framkalla kräkningar istället för skratt!

Men sätter pengar på att dom har kul när dom gör det så låt dom hållas.. Ibland blir det ju hysteriskt roligt också.. I vilket fall som helst kan man ju bittert skratta ÅT dom :rolleyes:

Hmm, jag tror inte Bert och grabbarna beställer sånt här, jag tror att det regnar den här sortens koncept över dom och dom släpper igenom det som dom tror kan generera pengar. Men vad vet jag?

Kul inlägg i alla fall!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt och slökollade på ZTV häromkvällen och njöt av lite nutidshits, bl a dom här tre:

* Gunther - "Teenie weenie string bikini"

* Nic & the family - "Hej Monica"

* Han som rappar över en smurfspeedad "Through the fire" (diskuterad på annat ställe här i forumet)

Tanken slår mig - menar dom allvar eller driver dom medvetet med oss?

Alltså, jag lägger egentligen ingen värdering i det ena eller det andra;

antingen har dom på fullt allvar lirat in dom här grejorna, gravallvarligt stirrande på varandra. ("Kanske ska jag ha tunnare mustasch", säger Gunther bekymrat.) - och det är ju helt underbart i sånt fall!  :rolleyes:

eller så har dom bara skoj, inser att det är otroligt kitchigt och garvar tillsammans med oss

det tristaste scenariot är väl om det har suttit en typ Bert som konceptbeställt dom här paketen för att han vet att det säljer. (Men sånt händer väl inte i verkligheten väl ? 😉)

Det är humor. Nu har jag förvisso inte pratat med dem personligen, men vad jag hört gjordes "Hej Monica" som ett skämt som han sedan lyckades få ut i etern utan att tröska genom den kommersiella processen där skivbolag & c:o tar den största förtjänsten. Gunther är en krog/klubbägare i Malmö som förmodligen hade rätt kontakter för att få ut sitt humorverk den kommersiella vägen. Den tredje vetefan.

edit: stavfel

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag känner iofs att här sitter man och baxar stora jäkla stenbumlingar in i glashus, när man tänker på vad man själv levererar för typ av musik  🙂 !

Hehe.. Jadu, passa dig.. Grejjen är väl att vi alla är ganska överens om att du inte från börjat smidit den stora planen att "nu ska ja göra ett skoj-tok-roligt projekt och dra in grova stålar på det som hjälplösa ungdomar ska hosta upp ur sina fickor". Det är väl där nånstans det moraliska dilemmat knackar på dörren...

Keep it up! Jag gillar dina låtar i alla fall..

[edit]

GMABB feat. Lady Kangaroo - It dont mean a thing (General MIDI allstar big band)

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag känner iofs att här sitter man och baxar stora jäkla stenbumlingar in i glashus, när man tänker på vad man själv levererar för typ av musik 🙂 !

Hehe, jag trodde det var just därför du frågade. För att du kände att du hade något gemensamt med dessa låtskrivare. Så känner jag det iaf. Lite iaf. Iaf iaf iaf. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående Günter, det var en intervju med honom i Sydsvenskan för ett tag sen. Mannen bakom (vad han nu heter) sa: Meneingen med Günter var att han skulle vara för mycket av allt. Så den snubben är bara för att lattja lite. Han hade flyt med bolaget som nappade på idén.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammagrella: Nog finns det skivbolag som verkligen försöker lansera liknande saker. Start klart records är ett bra exempel på en mjukisvariant med inte fullt lika oseriösa artister som Brandsta City Släckers, Hjalle och Heavy o.s.v.

Iofs bleknar alla tidigare nämnda när man lyssnar på de eminenta Cheeky Girls, jag minns även att jag hört en techno remix av Olsen Brothers "Fly On The Wings Of Love" Där introt bestod av panflöjt. Ni vet det där förbjudna instrumentet som åtskilliga klassiker slaktats på.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Olsen Brothers "Fly On The Wings Of Love" Där introt bestod av panflöjt. Ni vet det där förbjudna instrumentet som åtskilliga klassiker slaktats på.

/Majken

Hade en riktigt gedigen samling med panflöjtsmusik innan jag blev bestulen på förra datorn. Snacka om hysteriskt rolig musik alltså! Måste ha varit 10-15 plattor med popmusiksmelodier på panflöjt. Givetvis är 90% spelat av Dana Dragomyr (eller vad hon nu heter). Vilken instrumentalist!!! [ironisk smiley]

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
* Han som rappar över en smurfspeedad "Through the fire" (diskuterad på annat ställe här i forumet)

Tanken slår mig - menar dom allvar eller driver dom

KANYE WEST

I mitt tycke den just nu vassaste hiphop/rnb producenten.

Låten handlar om hur han blev påkörd & låg i koma. Under lång tis var hans käkben säkrade med ståltråd för att läka rätt, vilket innebar att stackarn hade ståltråd mellan läpparna. Men karl'n fortsatte rappa - genom ståltråden. I slutet av videon kyssar han en poster med en bild av Chaka Kahn. Tror inte han driver med oss...

Link to comment
Dela på andra sajter

KANYE WEST

I mitt tycke den just nu vassaste hiphop/rnb producenten.

Låten handlar om hur han blev påkörd & låg i koma. Under lång tis var hans käkben säkrade med ståltråd för att läka rätt, vilket innebar att stackarn hade ståltråd mellan läpparna. Men karl'n fortsatte rappa - genom ståltråden. I slutet av videon kyssar han en poster med en bild av Chaka Kahn. Tror inte han driver med oss...

HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!!!!!!

PS: Det värsta är väl inte att Chaka gråter (hela vägen till banken) utan - vad säger Klasse Möllberg och Smurfarna!!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
KANYE WEST

I mitt tycke den just nu vassaste hiphop/rnb producenten.

Låten handlar om hur han blev påkörd & låg i koma. Under lång tis var hans käkben säkrade med ståltråd för att läka rätt, vilket innebar att stackarn hade ståltråd mellan läpparna. Men karl'n fortsatte rappa - genom ståltråden. I slutet av videon kyssar han en poster med en bild av Chaka Kahn. Tror inte han driver med oss...

HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!!!!!!

PS: Det värsta är väl inte att Chaka gråter (hela vägen till banken) utan - vad säger Klasse Möllberg och Smurfarna!!?

Jodå.

Smurfhits kan ju alltid stämma hela hiphopvärlden för varumärkesintrång.

Detta med speedade soulsamplingar har ju varit det hetaste i den genren rätt länge nu ju. Om jag inte har fel så var LL.Cool.J först med sin put ya hands up.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta med speedade soulsamplingar har ju varit det hetaste i den genren rätt länge nu ju.

Oj......., vilken dålig koll jag har. Men fan - då är ju låten riktigt bra ju! 😆

Nä, heja Günther säger jag då hellre..... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

KANYE WEST

I mitt tycke den just nu vassaste hiphop/rnb producenten.

Låten handlar om hur han blev påkörd & låg i koma. Under lång tis var hans käkben säkrade med ståltråd för att läka rätt, vilket innebar att stackarn hade ståltråd mellan läpparna. Men karl'n fortsatte rappa - genom ståltråden. I slutet av videon kyssar han en poster med en bild av Chaka Kahn. Tror inte han driver med oss...

HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!!!!!!

PS: Det värsta är väl inte att Chaka gråter (hela vägen till banken) utan - vad säger Klasse Möllberg och Smurfarna!!?

Jodå.

Smurfhits kan ju alltid stämma hela hiphopvärlden för varumärkesintrång.

Detta med speedade soulsamplingar har ju varit det hetaste i den genren rätt länge nu ju. Om jag inte har fel så var LL.Cool.J först med sin put ya hands up.

De var faktiskt en DJ i Göteborg som redan på sent 70 tidigt 80 tal speedade upp plattor på detta sätt vid namn Sonny. Han blev sedan stor remixare i London 😱

/Reason

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Detta med speedade soulsamplingar har ju varit det hetaste i den genren rätt länge nu ju.

Oj......., vilken dålig koll jag har. Men fan - då är ju låten riktigt bra ju! 😆

Nä, heja Günther säger jag då hellre..... 😱

Synd att du inte vill vidga dina vyer Hamma.

Herr Günter gör musik lite grann på samma vis & av samma anledning som du, väl? Bara att hans musik snarare får kallas "Halvgalen dance på tyskengelska".

Vill du ha ett mixtape? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju alltid så att musik måste sticka ut på nåt sätt (tokdårar 😱 , avklädda brudar, konstiga ljud 😉 etc) om de nu inte enbart säljer på att det är bra musik som går hem i stugorna och på listorna. Men de är väl inget konstigt med det, kolla all reklam som ramlar in i brevlådan med alla dessa erbjudanden. Vissa köper andra bryr sig inte. Det är ju meningen att vi skall konsumera på ett eller annat sett. Alla sätt är bra utom dem dåliga 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Att folk anser att Kanye West skulle vara nåt slags skämt, eller ens dålig inom sin genre förstår jag faktiskt inte. Han är väl en av de hetaste just nu, en kille som inte bara säljer, utan även uppskattas av många som vanligtvis brukar hata det som säljer. Jag har själv svårt för hip-hop (och jag har verkligen försökt mig på genren) men tycker ändå att Kanye West är helt okej.

Att man sedan tycker att bakgrunden låter lite smått smurfhitsaktigt är väl en sak, men att jämföra med Günther..? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del får det gärna vara smurfar eller lallande fyllon 😱 i bakgrunden bara de finns nått som gör att helheten blir bra. För övrigt tycker Kaney East är helt ok

edit West

Redigerat av Reason
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Skönt.

Att det inte bara är jag som är nere med Kanye.

Då är det ju inte jag som har helt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att folk anser att Kanye West skulle vara nåt slags skämt, eller ens dålig inom sin genre förstår jag faktiskt inte.

Nej, han lyckas ta sig själv på allvar, OCH vara sämst just nu. Det tycker jag är en superbedrift!

Låten handlar om hur han blev påkörd & låg i koma. Under lång tis var hans käkben säkrade med ståltråd för att läka rätt, vilket innebar att stackarn hade ståltråd mellan läpparna. Men karl'n fortsatte rappa - genom ståltråden.

Oh no. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Att folk anser att Kanye West skulle vara nåt slags skämt, eller ens dålig inom sin genre förstår jag faktiskt inte.

Nej, han lyckas ta sig själv på allvar, OCH vara sämst just nu. Det tycker jag är en superbedrift!

Låten handlar om hur han blev påkörd & låg i koma. Under lång tis var hans käkben säkrade med ståltråd för att läka rätt, vilket innebar att stackarn hade ståltråd mellan läpparna. Men karl'n fortsatte rappa - genom ståltråden.

Oh no. 🙂

🙂

En ärlig åsikt är bättre än ingen åsikt. Dagens ros.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Jajje!

& ärlig rapmusik är bättre än ingen rapmusik.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)

Visst är Gunther medveten humor. Tyskt så det står härliga till. Men tänk, var går gränsen? VEM avgör var gränsen går? Hade exakt samma låt/video släppts 1981 hade det tagits på fullt allvar!

Är ni/vi HELT säkra på att inte Tomas Di Leva också driver rejält med oss?

Jag är då inte helt säker. Men humor i musik är väldigt svårt, eller hur Hackeman? 🙂

Det finns drösvis med musik som folk tar på alldeles för stort allvar som jag asgarvar åt, speciellt på den extremare sidan. Och jag får underliga blickar på mig av kompisarna... 🙂 Tyska Rammstein t ex. Jag tycker de är asroliga med sin nattsvarta humor och ironi och helskruvade texter. De har glimten i ögat på ett speciellt sätt. Men ingen annan verkar tycka så.

Sedan finns det tyska band som t o m PARODIERAR Rammstein. Hackeman, du skall kolla upp tyska spex-metal-synth-techno bandet KNORKATOR! Ja, ni andra också för den delen...

www.knorkator.de

Där ligger dina "bajslåtar" i lä. De sjunger bl a om en man som kan käka med arslet, o s v. Vad som är så skumt är att de är bra på riktigt. De kan spela och kan låta allt från svintungt till riktigt vackert och med en high tech produktion som får en att baxna. De sjunger ibland på engelska också. Deras lille skallige heltatuerade sångare - har ett röstomfång på 4 1/2 oktav en bra dag - ena stunden death metal growlar han som den värsta grottmetallare, för att i refrängen förvandlas till korgosse i en katolsk kyrkokör. Utan hjälp av studioeffekter. Sånt tycker jag är humor i musik.

Dom är helsjuka, totalt smaklösa, askul och jävligt duktiga. Och nu kommer det bizarra : De kom på tredje plats i den tyska uttagningen till Eurovisionsschlagefestivalen 2001!

Ut på nätet nu och ladda ner, och sätt lite knorr på tillvaron...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan finns det tyska band som t o m PARODIERAR Rammstein. Hackeman,  du skall kolla upp tyska spex-metal-synth-techno bandet KNORKATOR!  Ja, ni andra också för den delen...

www.knorkator.de

Achtung!! Underhållande snubbar... Coolt hur de i t.ex Ma Baker blandar death metal och kastralsång! 😄 Det där med high-tech produktion framgår dock inte alls med den låga samplingsraten demosnuttarna ligger på... 🙂

Att ha ett röstomfång på 4 1/2 oktav och slösa den på sånt här är lika knäppt som kaxigt. Gränsen mellan geni och dårskap är som bekant hårfin. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Günter gör musik lite grann på samma vis & av samma anledning som du, väl? Bara att hans musik snarare får kallas "Halvgalen dance på tyskengelska".

Aj, vilken snyting!! 😆

Håller inte med om att jag har samma ambition och/eller stil som Günther.

Å andra sidan är jag ju partisk och känner inte Gürra personligen, så vad fan vet jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)
Det där med high-tech produktion framgår dock inte alls med den låga samplingsraten demosnuttarna ligger på... :rolleyes:

Att ha ett röstomfång på 4 1/2 oktav och slösa den på sånt här är lika knäppt som kaxigt. Gränsen mellan geni och dårskap är som bekant hårfin. 😆

Jag kan bränna av några riktiga CDs till dig, med high-tech ljudkvalitet.

Kolla in syntspelarens attrapp-setup på bifogad site , som han använder live...

alla "synthar" i ... papp som han har målat "riktigta synthar" på... ! Bild nr 14!

http://www.knorkator.de/gallery/index.php

Det var just det jag menade och kanske detta vi diskuterade i tråden. Att slösa sin talang på galenskaper, drift, skämt, och osmakligheter. Kan du tyska så läs texterna som också finns alla på hemsidan. De har slaktat "Highway to Hell", "With a little help from my friends" och en hel del andra heliga kor inom rockmusiken, fast på engelska då.

Och hur fan ramlade jag över dom? Jo, de står i CD-backarna precis före Kraftwerk i tyska butiker, och man kunde bara inte undgå det märkliga namnet och sedan såg jag skivomslagen och tänkte "Wha'da'f***..!?!? ... detta måste jag bara ha...!" och jag sket i Kraftwerk...

Det finns fortfarande gott om nedladdningsbart med Knorkator på t ex Kazaa t o m. Som är helt ok kvalitet. De är ju inte på ngt jättebolag precis. Och de vill nog sprida sin säd lite varstans... eller nått.

Knorkator = man kan ju tro att det är ett datakonsultbolag inom gris och slakteribranschen... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...