Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Jag har suttit lite med WaveLab och mastrat lite hemma hos en kompis. Jag testade funktionen 3D Frequncy Analysis och det kom upp lite frÄgor som jag skulle vilja ha svar pÄ.

1. Vad sÀger denna analys mer detaljerat om musiken i sig?

2. Kan jag utlÀsa information frÄn en riktigt bra mastrad lÄt och sedan överföra detta till ett eget demoprojekt? För att pÄ sÄ sÀtt fÄ det att efterlikna en bra mastring(rent Eq-mÀssigt, förutsatt att material och genre Àr relativt lika)?

3. Hur gör jag för att i sÄ fall överföra dessa "detaljer" pÄ smidigast sÀtt till ett eget projekt?

4. Finns det nÄgon VST-plugg dÀr jag kan analysera frekvensomfÄnget pÄ en bra mastrad lÄt och sedan anvÀnda Eq-informationen pÄ ett eget projekt?`

MVh

/Pelle

😉

Annons
Postat

Det finns ett program som heter AAMS (Auto audio mastering system) DĂ€r kan du analysera en proffsmastring och föra över det pĂ„ din egen lĂ„t, dvs den Ă€ndrar eq och volym pĂ„ din lĂ„t för att matcha den proffsmastrade lĂ„ten EXAKT. Tror att det Ă€r ett gratisprogram. 😼

Postat

Det verkar ju vÀrdelöst pÄ en hel mix, om man inte rÄkar ha exakt samma typ av arr... sÀg att du har en extra diskantig hihat som ligger och dominerar högt uppe, som de inte har, dÄ kommer ju din hihat lÄta kasst överst?

Postat

Har heller aldrig förstÄtt vitsen med denna funktion.. kan förstÄ att man kanske vill matcha(inverterat tex) nÀr man mixar mellan olika instrument mm men skulle aldrig nÄgonsin ens övervÀga att göra det pÄ en slutmix.

Postat

AlltsÄ det kan ju sÀkert vara superbra om man t ex har tvÄ sÄngtagningar som Àr gjorda vid olika tillfÀllen och som rÄkar ha lite lite olika ljud... men annars vetefan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.