Jump to content
Annons

Toneport eller ljudkort?


Norman

Recommended Posts

Jag behöver nått för att kunna utveckla låtar och presentera låtideér för mitt band.

Jag har funderat på att köpa en Line6 Toneport UX2 men fick en förvarning att det kan bli latency iom att den drivs via USB. Jag har en 2 Ghz processor och 512 Mb RAM. Musikhandlaren som varnade mig tyckte att det är bättre att köpa ett ljud kort tex ett E-MU 0404 och en liten mixer.

Jag har även funderat på att köpa en 8-kanals digitalporta typ ZOOM MRS-8.

Tacksam för lite vägledning och åsikter på vad som skulle kunna vara mest användbart. Jag har kört fast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar använda Guitar Pro för att presentera låtidéer, mest för att du kan pyssla med din låt och ändra detaljer i all oändlighet i det. 😕´

EDIT: och då behöver du varken ljudkort, mixer eller ens en gitarr. 😠

Redigerat av Lynxo
Link to comment
Dela på andra sajter

Först ska jag väl kanske säga att jag är kär i min UX2a och kanske är lite partisk pga det.

Angående latency så har jag inte upplevt någon större sådan. Och om det skulle uppkomma så spelar det heller ingen roll då UX2ans superba direct monitoring finns.

Jag har väldigt mycket bra att säga om den men kan väl summera det till att det är det bästa inköp jag gjort på länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag hört av andra så är det i stort sett ingen latency alls med Toneporten. Ska funka klockrent och låta grymt. Du ligger visserligen nånstans kring minimikraven för att köra den men... Läs på om den, både här på forumet och andras recensioner.

Vad är det du ska spela in? Bara gitarr med enklare trummor?

Det är väl väldigt beroende på hur flexibel du vill vara? Skriver du låtar på ett hotellrum kan det va bra med en porta, annars kan det nog vara lika bra att köpa ett ljudkort och mixer (alt ux2), som handlaren sa.

Sen skulle nog jag köpt på mig ett ljudkort med några ingångar, mixer, en pod2 och några mickar begagnat (allt kan säkert hittas för kanske 6000) istället för digitalporta och ux2 för dryga 5000...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har själv en Toneport UX2... Har aldrig haft problem med latency (aldrig haft några problem alls med den 😕 ).

Rekomenderar Toneport 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...