Jump to content
Annons

Är MUSIK verkligen KONST?


tbruce

Recommended Posts

Menar du att Bachs alla etyder är gjorda rent vetenskapligt för att träna upp tekniken utan någon som helst musikalisk baktanke/värdering? Jag tror inte det. Men visst, det kan egentligen ingen veta.

Nej, nej. 🙂 men vissa. och musikalisk baktanke kan det ju ha, utan att 'skildra' något, som i programmusik, vilket hela denna diskussion började i.

Min tanke med ett stycke kan ju vara att demonstrera hur två skalor låter samtidigt spelade. Men det behöver ju inte 'skildra' något som en händelse/scen/scenario.

Ett känt stycke programmusik är Tavlor på en utställning - heter den väl? - av Musorgskij. Det skildrar en vandring på en tavelutställning, o de tavlor man kan se. Det är ett exempel på det jag menar med skildring.

Till programmusik skrevs oxå ofta en liten text som talade om vad styckena skildrade, så att man kunde följa med i bladet o samtidigt höra musiken.

Ett annat exempel på musik som knappast skildrar något lär väl vara improviserad musik. Men det hindrar ju inte att det är musik.

Okej, vi har lite olika definitioner tror jag. Jag menar nog att all musik har ett medvetet eller undermedvetet uttryck.

Improvisationsmusik som ligger på en nivå ovanför pentaskalorna som klingar ut från ABF's replokaler har i stort sett alltid en hel del tankeverksamhet bakom sig. Ibland kan man tycka att det blir extremt skitnödigt när jazzmusiker snackar om vilken färg dom försökte uttrycka under sitt solo. Vad är skillnaden mellan att skildra ett faktiskt skeende eller objekt gentemot något mer abstrakt som en känsla eller sinnesstämning?

edit: omedvetet blev undermedvetet.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 250
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Någon som gillar det Glenn Gould gjorde med Bach´s prylar, känner någon till denne extreme herre, bacillskräck hade han såtillvida att han inte tog folk i hand-ständigt bar handskar,bodde hemma hos mamma,sågade av benen på pianostolen och satt som en förkrympt dåre när han spelade och sjöng på ett outgrundligt läskigt vis samtidigt, men sååå bra och så djävla äckligt bra, vissa tycker han är för torr/snabb etc men han är/var ett nutida geni faktiskt!

Sedan finns det andra s.k. tokstollar/genier/interpretörer såsom John Ogden osv...läs och lär---se och lär---hör och lär!!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Konstigt att du som läst så mycket totalt missat begreppet programmusik...

jag har inte missat ett jävla skit, men det har du min söte gosse!!! 🙂😳😳

Men om du inte missat programmusik, så förstår jag inte vad du dividerar om?

Vad har jag missat tror du? Ge nåt konkret exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skall jag gå och röka en cigarill, förstår egentligen itne hur ni normala människor har tid att sitta här och dividera, JAG-är ju sjukskriven pga min hälseneoperation(ett tag till) men NI, sitter ni på arbetstid och lallar, eller är ni arbetslösa??? 🙂

ha! Jag övar piano och dirigering och trycker ctrl-r(eload) alldeles för ofta.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Okej, vi har lite olika definitioner tror jag. Jag menar nog att all musik har ett medvetet eller omedvetet uttryck.

Vad är skillnaden mellan att skildra ett faktiskt skeende eller objekt gentemot något mer abstrakt som en känsla eller sinnesstämning?

Jo, uttryck håller jag nog nästan med om, även om musik avsedd för serietillverkad reklambakgrund i radio o TV knappast har speciellt mycket vare sig medvetet eller omedvetet uttryck 😄 Sen bygger väl uttryck på att mottagaren finner något? Viss musik uttrycker något för mig, medan annan musik inte uttrycker ett skit. O då kan det både vara programmusik o inte.

Men från uttryck till detaljerad skildring är steget ganska långt.

Enl NE är programmusik följande: (o då får väl Florian utgå från motsatsen 😉 )

"musik med en deklarerad förbindelse till ett utommusikaliskt innehåll, i motsats till absolut musik. Termen bör reserveras för de fall då tonsättaren genom en titel eller en hänvisning till en person, dikt, bild, historia e.d. anger att verket på något sätt "handlar" om det angivna. _ _ _ "

Motsatsen till programmusik är då alltså det som kallas Absolut musik, som inte skildrar nånting specifikt utanför det musikaliska. Däremellan finns förstås gråzonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

"musik med en deklarerad förbindelse till ett utommusikaliskt innehåll, i motsats till absolut musik. Termen bör reserveras för de fall då tonsättaren genom en titel eller en hänvisning till en person, dikt, bild, historia e.d. anger att verket på något sätt "handlar" om det angivna. _ _ _ "

just precis detta är vad jag vänder mig emot---KOMMUNISM helt enkelt,lägg ner nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

själv sitter jag nöjd men min "nya" Blüthner-flygel 190 cm fr. 1926 som jag fick förra helgen (i byte mot min Ford-MONDEO 1995) och äntligen kommer inspriationen tillbaka...

får inte upp bilden här-ifrån MINABILDER???måste man lägga upp den externt... 😉

Det är fegt o spela på bra flyglar; då låter ju vadsomhelst bra. 😄 Nä, pianolöst här, har min hemska Yamaha AN1x som klaviatur mot nåt samplat.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
"musik med en deklarerad förbindelse till ett utommusikaliskt innehåll, i motsats till absolut musik. Termen bör reserveras för de fall då tonsättaren genom en titel eller en hänvisning till en person, dikt, bild, historia e.d. anger att verket på något sätt "handlar" om det angivna. _ _ _ "

just precis detta är vad jag vänder mig emot---KOMMUNISM helt enkelt,lägg ner nu...

😄

Mmm, kommunism är vad det är!! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
😄 eller totalitärism eller något annat fånigt, stöpt, likriktat...

ja, får man inte bestämma allt själv så... är det nog antingen kommunism eller totalitärism eller någon annan hemsk ism som begränsar en... så jobbigt! 😉🙂

edit: du har förresten köpt en yamaha-elflygel o inget annat.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

😄 eller totalitärism eller något annat fånigt, stöpt, likriktat...

ja, får man inte bestämma allt själv så... är det nog antingen kommunism eller totalitärism eller någon annan hemsk ism som begränsar en... så jobbigt! 😉🙂

edit: du har förresten köpt en yamaha-elflygel o inget annat.

Nu får ni fan ta och lyssnar på Wagners ouvertyr till Die meistersinger in nürnberg, så ni lugnar ner er!!!'

Massa svammel ju bara...

Link to comment
Dela på andra sajter

ett annat hett tips är ju förstås---och lyssna nu:

Anton Bruckner´s Requiem...hur bra som helst!!!

(en annan sjöng ju med på jubileumskonserten i Engelbrektskyrkan-Sthlm. som korgosse 1973 i Stockholm gosskör...har för övrigt använt denna inspelning,delvis på min senaste platta...) 😉

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

ett annat hett tips är ju förstås---och lyssna nu:

Anton Bruckner´s Requiem...hur bra som helst!!!

(en annan sjöng ju med på jubileumskonserten i Engelbrektskyrkan-Sthlm. som korgosse 1973 i Stockholm gosskör...har för övrigt använt denna inspelning,delvis på min senaste platta...) 😉

Grejen är att ouvertyren till Die meistersinger, är instrumental och kanske det bästa han gjort!!! Så folk som inte gillar opera, t ex DrPhil (jävla skitprogram det där, varför valde du ett sånt namn????), kan tycka om det ändå. Men det är ofta förbisett bland folk som gillar klassiskt...

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

ett annat hett tips är ju förstås---och lyssna nu:

Anton Bruckner´s Requiem...hur bra som helst!!!

(en annan sjöng ju med på jubileumskonserten i Engelbrektskyrkan-Sthlm. som korgosse 1973 i Stockholm gosskör...har för övrigt använt denna inspelning,delvis på min senaste platta...) 😎

Grejen är att ouvertyren till Die meistersinger, är instrumental och kanske det bästa han gjort!!! Så folk som inte gillar opera, t ex DrPhil (jävla skitprogram det där, varför valde du ett sånt namn????), kan tycka om det ändå. Men det är ofta förbisett bland folk som gillar klassiskt...

Ööhh 🙂

Han kallar sig för MrPhil.

Link to comment
Dela på andra sajter

ett annat hett tips är ju förstås---och lyssna nu:

Anton Bruckner´s Requiem...hur bra som helst!!!

(en annan sjöng ju med på jubileumskonserten i Engelbrektskyrkan-Sthlm. som korgosse 1973 i Stockholm gosskör...har för övrigt använt denna inspelning,delvis på min senaste platta...) 😎

Grejen är att ouvertyren till Die meistersinger, är instrumental och kanske det bästa han gjort!!! Så folk som inte gillar opera, t ex DrPhil (jävla skitprogram det där, varför valde du ett sånt namn????), kan tycka om det ändå. Men det är ofta förbisett bland folk som gillar klassiskt...

Ööhh 🙂

Han kallar sig för MrPhil.

Ja, men varför väcka associationer på det sättet då? 😎 Ok ok, han kallas sig inte doktor.... Errare humanum est

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

allright, let´s start another thread ´bout SYD BARRET, please, det är konst, att hålla sig undan alla dessa år efter ett otroligt starkt statement med PINK FLOYD dom första och största psykeldelia-erövrings band någonsin i England 1966 och ett par-tre år framåt, och sedan döööö efter många lååånga år i skum tystnad dolt i ett töcken eller total medvetenhet om tingens natur---nyss, honom måste vi hylla i oändlighet, LSD tog det bästa ifrån honom eller...bytte någon utomjording hans kropp, visste han hela tiden att vi bara valsar runt i onödan osv...märkligt är det och ändå inte-kanske 🙂😎😎

har ni aldrig hört "SÅPBUBBLEZEROS" som just var ett sådant band i början på 90-talet (förra seklet) som hylllade Syd och hans låtar såsom "see emily play" "astronomy domine" "lucifer sam" osv WATCH OUT!!!

Syd is dead---long live Syd!!!

🙂😆😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Snabbt och impulsivt tyckande:

Musik är inte konst! Musik är design! (för det mesta)

Jag kommer säkerligen inte hålla med om detta imorgon så håll det inte emot mej, egentligen vill jag mest testa en teori som dök upp i skallen på mej från en annan diskussion om konst, kanske är teorin helt åt helvete. Men, nu ska vi se:

Vad är konst? För mej är konst något som VIDGAR perspektiven hos publiken! Något som får oss att se verkligheten, eller en viss del av verkligheten, ur en lite annan vinkel. Vad som får vem att vidga vilken del av vilken verklighet är naturligtvis svårt att svara på, men i princip tycker jag att det är en definition som fungerar för mej. Konst är alltså inte hantverk (även om det kan involvera det), konst är alltså inte bara en bild (även om det kan involvera det) och konst är heller inte musik! (även om det kan involvera det)

Konst ska "säga" något, men inte i en pratbubbla eller genom en textrad. Utan genom ett koncept, en idé, ofta något som ställer något "självklart" på huvudet.

Musik är för mej framförallt en form, ett medium. Denna form kan fyllas med alla möjliga olika saker. Allt som oftast fylls den med massa bladder. Nonsens. Inte konstnärliga koncept. Men det gör inget, för just den här formen är väldigt speciell, eftersom den - trots att den är konstruerad och inte finns "naturligt" - har en inneboende logik som påverkar människor på ett sätt som egentligen inget annat "uppfunnet" gör. Det räcker för musiken att vara en form; den klarar sig utmärkt på egen hand.

Detta tyckte man även om t ex bildkonst ända in på mitten av 1800-talet. Först då började man testa att göra tavlor och skulpturer som inte bara skulle vara fina, utan få oss att tänka till, få oss att "vidga vyerna". Mindre än ett sekel senare var denna syn på bildkonst i det närmaste alenarådande.

Ofta, inte alltid men ofta, är bilder som har denna konstnärliga extra dimension ganska fula ur ren bildsynpunkt. Det är inget vackert naturalistiskt landskap utan kanske något förvrängt, något kantigt, något fult. Dvs, som bild betraktat dåligt, som konst betraktat bra. Samma sak händer med musiken när man trots allt försöker använda den som uttrycksmedel för konst; som musik betraktat blir den rätt dålig.

Alltså, musik är en form som står för sig själv och närmast förlorar på att få ett innehåll som säger något mer än vad en låttext kan, alltså är det design snarare än konst?

Tack för ordet, nu kan ni lyncha mej. 😆

Det finns ett skönt cirkelresonemang, Den institutionella konstteorin, som behandlar frågan, i lite olika varianter:

”A work of art in the classificatory sense is 1) an artifact 2) upon which some person or persons acting on behalf of a certain social institution (the artworld) has conferred the status of candidate for appreciation.” (1971)

”A work of art in the classificatory sense is (1) an artifact (2) as set of aspects of which has had conferred upon it the status of candidate for appreciation by some person or persons acting on behalf of a certain social institution (the artworld). (1974)

”I) An artist is a person who participates with understanding in the making of a work of art.

II) A work of art is an artifact of a kind created to be presented to an artworld public.

III) A public is a set of persons the members of which are prepared in some degrees to understand an object which is presented to them.

IV) The artworld is the totality of all artworld systems.

V) An artworld system is a framework for the presentation of a work of art by an artist to an artworld public.” (1984)

Källa: http://www.vilks.net/?p=121

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Var det någon som såg Musikministeriet i TV häromdagen, och var ordet Dunka Dunka egentligen kom ifrån? Det var ljudtekniker på SR som på 70-talet kategoriserade musikstilar, och det konstaterades att det fanns egentligen bara 3 st olika kategorier av musik:

1. Fjutt

2. Mellanmök

3. Dunka Dunka

Ger ju lite nya perspektiv på begreppet dunka-dunka som tidigare klingat lite negativt. I sammanhanget med mellanmök o fjutt känns ju dunka-dunka plötsligt riktigt seriöst - för vem 17 vill spela fjutt? Eller mellanmök?? :rolleyes:

Nä, dunka-dunka framstår som klart rejälast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ger ju lite nya perspektiv på begreppet dunka-dunka som tidigare klingat lite negativt. I sammanhanget med mellanmök o fjutt känns ju dunka-dunka plötsligt riktigt seriöst - för vem 17 vill spela fjutt? Eller mellanmök?? :rolleyes:

Nä, dunka-dunka framstår som klart rejälast.

Men nu glider ni ifrån ämnet lite grann! Är musik konst?

MrPhil, vad säger du är definitionen av konst som du ser det (jag har ju min förstås, men skulle vilja höra andras)

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Ger ju lite nya perspektiv på begreppet dunka-dunka som tidigare klingat lite negativt. I sammanhanget med mellanmök o fjutt känns ju dunka-dunka plötsligt riktigt seriöst - för vem 17 vill spela fjutt? Eller mellanmök?? 😕

Nä, dunka-dunka framstår som klart rejälast.

Men nu glider ni ifrån ämnet lite grann! Är musik konst?

MrPhil, vad säger du är definitionen av konst som du ser det (jag har ju min förstås, men skulle vilja höra andras)

Hm, tebax te ämnet dårå.

Som jag ser det är musik en kulturyttring, precis som konst (som för mig innefattar måleri o skulptur), teater, film/foto, litteratur (både lyrik o prosa) o dans.

Alltså är musik lika lite konst som musik är film eller litteratur. Däremot inte ett dugg mindre kulturellt eller med mindre 'konstnärligt' innehåll.

Sen finns det oxå musik som påminner mer om design, dvs ljudmattor med musikaliska klanger som avser att bara ligga som stämningskapande bakgrunder, eller ljudkollage som innehåller andra ljud tillsammans med musik. Men sådant återfinns oxå i de andra konstformerna/kulturyttringarna.

Tillägg: en produkt som Britney Spears känns också mer som design av hit-material än kultur. Också där kan man hitta liknade företeelser i t ex lyriken: serieproducerade fantasy- och deckarromaner som följer samma mönster gång efter gång. Egentligen allt som produceras med det huvudsakliga målet att tjäna pengar istället för att förmedla ett uttryck.

Det är väl mitt 'objektiva' svar på frågan.

Mitt subjektiva svar är: kan jag säga "det är väl ingen konst" om nåt, så är det heller ingen konst - för mig.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, tebax te ämnet dårå.

Som jag ser det är musik en kulturyttring, precis som konst (som för mig innefattar måleri o skulptur), teater, film/foto, litteratur (både lyrik o prosa) o dans.

Alltså är musik lika lite konst som musik är film eller litteratur. Däremot inte ett dugg mindre kulturellt eller med mindre 'konstnärligt' innehåll.

Jag menar att kultur kan yttra sig på två sätt: nyttig kultur (typ uppfinningar som jordbruk och datorer), och onyttig (som bara är avsedd att skapa känslor hos betraktaren, t ex höja stämningsläget för stunden)...

Hantverk är både nyttig och onyttig kultur. Konst däremot är HELT och hållet onyttig. Dit hör musiken.

Sen menar jag då att ny konst bör vara innovativ,eftersom det väl inte är någon konst att måla av Guernica av Picasso om den redan existerar, eller sätta noterna till beethovens 9a i cubase om man redan har partituret.

Problem uppstår förstås med detta resonemang, om man lägger sång med politiska åsikter till musiken, då blir helt plötsligt musiken "nyttig" för den som vill sprida sina åsikter

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Hm, tebax te ämnet dårå.

Som jag ser det är musik en kulturyttring, precis som konst (som för mig innefattar måleri o skulptur), teater, film/foto, litteratur (både lyrik o prosa) o dans.

Alltså är musik lika lite konst som musik är film eller litteratur. Däremot inte ett dugg mindre kulturellt eller med mindre 'konstnärligt' innehåll.

Jag menar att kultur kan yttra sig på två sätt: nyttig kultur (typ uppfinningar som jordbruk och datorer), och onyttig (som bara är avsedd att skapa känslor hos betraktaren, t ex höja stämningsläget för stunden)...

Hantverk är både nyttig och onyttig kultur. Konst däremot är HELT och hållet onyttig. Dit hör musiken.

Sen menar jag då att ny konst bör vara innovativ,eftersom det väl inte är någon konst att måla av Guernica av Picasso om den redan existerar, eller sätta noterna till beethovens 9a i cubase om man redan har partituret.

Problem uppstår förstås med detta resonemang, om man lägger sång med politiska åsikter till musiken, då blir helt plötsligt musiken "nyttig" för den som vill sprida sina åsikter

Nyttoaspekten har jag aldrig hört i samband med kultur.

kan inte hålla med heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...