Jump to content
Annons

Installation av Windows XP Pro


gson

Recommended Posts

Om jag väljer anpassad installation av XP vilka delar av installationen kan jag utesluta? Datorn skall inta vara ansluten till "nätet" mer än vid uppdatering av programmen. Målet är att ha en dator som bootar upp snabbt utan onödiga XP program installerade. Tacksam för tips inför min istallation av XP!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du får inte särskilt många val ens vid anpassad installation av Windows XP. Det du däremot kan göra efteråt är att söka rätt på filen Sysoc.inf (ligger vanligen i Windows\inf) och i den söka och ersätta alla

,hide, med ,,

(observera kommatecknen som alltså ska vara kvar! Endast hide ska bort). Spara.

Nu gömmer inte längre XP en massa program för dig under Lägg till och ta bort Windowskomponenter, utan du kommer åt att avinstallera allt du inte vill ha.

En annan åtgärd som kan vara lite mer avancerad är att släcka ner vissa systemtjänster som inte är nödvändiga. Jag kanske kan hitta några bra länkar om det om du behöver. (Lite för mycket info för att kunna skriva ner det här...)

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

TuneUp Utilities är ett suveränt program. Kör igång en guide, svara på enkla frågor och sen optimerar programmet och skalar av/avaktiverar onödiga funktioner.
- Vill du ha nätverksstöd eller internet på datorn?

- Nej.

- Okej, då kan vi avaktivera DHCP-klienten, Terminal Services, Windows Firewall och 30 andra tjänster som tar tid att ladda in...

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att det var lönt mödan. Nån procent i processorkraft, nån sekund i uppstart... möjligen 😄

Samtidigt som man kan sabba hela datorn om man inte kan datorer.

Det enda som gör skillnad på riktigt är optimera för bakgrundstjänster och att inte ha ngt program som kopplar upp sig till internet.

Eller allra bäst, inte ha internet och sen ha inga demo-program.

Den stora grejen är att allt funkar med hårdvaran, som exempelvis hade EMU-ljudkort problem med vissa grafikkort, då blev det massa strul.

Så antingen att ha tur eller läsa på så att man inte köper exempelvis just EMU och ngt av de grafikkort som inte passade,

eller vissa moderkort med vissa grafikkretsar, osv, lägg krutet på sådant istället så får du valuta för tiden du lägger ned.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...