Jump to content
Annons

Bygga egen MIDI kontroller?


ThomasJ

Recommended Posts

Annons

Du bör ha grundläggande lödkunskaper iaf. Och du måste även ha möjlighet att göra ett kretskort och bränna en PIC, så känner du nån du kan ta hjälp av med det så är det en fördel.

Men visst, så länge du följer instruktionerna till något existerande bygge så ska det inte vara jättesvårt precis.

Vad är det du tänkt bygga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla detta, färdigfixat chip som konverterar spänningen du skickar in (från dina reglar/rattar) till midi-meddelanden. Gör det hela bra mycket enklare.

Har ett sådant chip från ett projekt som aldrig blev av...intresserad?

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan nog få ganska mkt hjälp av en "gubbe" som är min bror. Vad jag vill bygga är en kontroller för att styra AbletonLive. Blir det mkt bök och "programering" om man vill få detta att kunna styras via USB? Vet att det fins massor färdiga prylar som funkar kanon. Men det är ju sååååå mkt roligare att bygga eget!😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan nog få ganska mkt hjälp av en "gubbe" som är min bror. Vad jag vill bygga är en kontroller för att styra AbletonLive. Blir det mkt bök och "programering" om man vill få detta att kunna styras via USB? Vet att det fins massor färdiga prylar som funkar kanon. Men det är ju sååååå mkt roligare att bygga eget!😏

Det är nog lite överdrivet ambitiöst att försöka få ut MIDI-signalen via USB, men det bara vad jag antar med lite sunt förnuft, så det är möjligt att det finns något kort som går att köpa som gör det åt en.

USB behöver ju drivrutiner o.s.v, för att datorn ska fatta hur den ska tolka datan som kommer in på USB-bussen och översätta det till MIDI.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan rekomendera www.ucapps.de sidan varmt...

Har byggt en midi controller och en midibox sid...

Mycke att lära.

Det går att beställa färdiga kit men jag gjorde egna kretskort.

Men räkna med att det tar LÅÅÅÅNG tid, tror att min SID tog ca 3-6 mån.

Som jag vet finns det ingen bra usb till midi men det finns massor av info på forumsidan(ucapps.de).

Tror att det är billigare att köpa ett enkelt midi interface och köra controllen via midi istället.

Christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...