Jump to content
Annons

Patchbay


saverman

Recommended Posts

Annons
Måste skaffa en vettig patchbay. Någon som har något att rekomendera?

Jag funderar också på patchbay så jag har kollat upp en hel del. Även om jag inte har köpt något än så kan jag säkert komma med lite rekommendationer...

Vad är det för typ du ska ha? Balanserad eller obalanserad? Har du koll på skillnaden mellan normalled, half-normalled och straight-through? Annars förklarar jag gärna!

Vanligast i hemstudios är väl 1/4" TRS A-Gague (vanliga stereotele) och då tror jag starkt på Neutriks NYS-SPP-L. NYS är neutriks kinaproduktlinje, som alltså produceras billigt och därför kan säljas billigt. De kostar omkring tusenlappen här men under femhundringen på thomann. Neutrik brukar ju förknippas med kvalitet och så även deras kinaprylar. Varje jack på NYS-SPP-L är balanserat och har en garanterad livslängd på 5000 inpluggningar/utdragningar. Den är även väldigt funktionell då den stödjer både normalled, half-normalled och straight-trough/paralell funktionalitet.

Grymt prisvärd helt enkelt!

Själv är jag lite sugen på lödstift på baksidan, men de flesta lödstiftspatchbays som säljs är inte 1/4" TRS A-gauge utan bantam eller B-gauge*, vilket blir sjukt dyrt i kablageväg istället. Det är en svår avvägning i vilken jag inte riktigt tagit ställning än 🙂

*B-gauge är en 1/4"-kontakt som i själva verket verkligen ÄR en fjärdedels tum. Vanliga 1/4" som brukar kallas stereotele är i själva verket lite mindre. Även formen skiljer de två åt någorlunda.

Redigerat av Richard Olsson
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Neutrikens billigaste patchbay är just billig. Plugghålena är lösa skramlande moduler och den är ful. Jag har en REAN (tror det är så?) som skiljer sig såååå mycket i användbarhet just pga det ovannämnda.

Men neutriken fungerar, inget tal om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...