Jump to content
Annons

Liten elektronisk studio...


raybeam

Recommended Posts

Hej!

Har tidigare gjort musik med framförallt Reason.. Förra sommaren tog pengarna slut och jag fick sälja datorn o högtalarna.. Har nu sparat ihop 25.000:- nu och funderar på att kanske köpa musikgrejor igen.

Har ingen dator (som går att använda), så jag måste köpa allt från scratch.. Vad ska jag satsa på för prylar?

Dator, ljudkort, mick, monitorer, samt MIDI-keyboard kommer jag att behöva..

Inga värstingprylar behövs, man skapar inte med prylarna. Funktionella, prisvärda grejor bara.. Har inte något emot att köpa begagnat.. Kommer nog att jobba mest med att göra elektroniska beats i Reason, ev. lite Cubase.

Skulle vara schysst om någon med lite koll vill tipsa om bra prylar..

/Namaste

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Har tidigare gjort musik med framförallt Reason.. Förra sommaren tog pengarna slut och jag fick sälja datorn o högtalarna.. Har nu sparat ihop 25.000:- nu och funderar på att kanske köpa musikgrejor igen.

Har ingen dator (som går att använda), så jag måste köpa allt från scratch..  Vad ska jag satsa på för prylar?

Dator, ljudkort, mick, monitorer, samt MIDI-keyboard kommer jag att behöva..

Inga värstingprylar behövs, man skapar inte med prylarna. Funktionella, prisvärda grejor bara.. Har inte något emot att köpa begagnat.. Kommer nog att jobba mest med att göra elektroniska beats i Reason, ev. lite Cubase.

Skulle vara schysst om någon med lite koll vill tipsa om bra prylar..

/Namaste

en schysst liten bärbar mac

ett schysst ljudkort

ett par monitorer ]

komplettera med en subbaslåda

kanske Studio Project mick!?

det hade jag kört på! 😲

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har tidigare gjort musik med framförallt Reason.. Förra sommaren tog pengarna slut och jag fick sälja datorn o högtalarna.. Har nu sparat ihop 25.000:- nu och funderar på att kanske köpa musikgrejor igen.

Har ingen dator (som går att använda), så jag måste köpa allt från scratch..  Vad ska jag satsa på för prylar?

Dator, ljudkort, mick, monitorer, samt MIDI-keyboard kommer jag att behöva..

Inga värstingprylar behövs, man skapar inte med prylarna. Funktionella, prisvärda grejor bara.. Har inte något emot att köpa begagnat.. Kommer nog att jobba mest med att göra elektroniska beats i Reason, ev. lite Cubase.

Skulle vara schysst om någon med lite koll vill tipsa om bra prylar..

/Namaste

en schysst liten bärbar mac

ett schysst ljudkort

ett par monitorer ]

komplettera med en subbaslåda

kanske Studio Project mick!?

det hade jag kört på! 😉

tackar, ska checka det du tipsat om!

Link to comment
Dela på andra sajter

ok om man vill köra bärbart... finns sina för å nack delar i de... men mac=nej tack

har aldri haft bra erfarenheter med dom... dyrt å dålit är ingen bra kombination...

ja skulle köra med en pc... bärbar elr inte är en smak sak... men bärbar är dock dyrare och svårare att uppgradera...

men smaken e som baken.. delad 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

ok om man vill köra bärbart... finns sina för å nack delar i de... men mac=nej tack

har aldri haft bra erfarenheter med dom... dyrt å dålit är ingen bra kombination...

Du vet att macbook pro är i stort sett identisk med motsvarande vaio-modeller va? Det är samma saker i dem ungefär, då det är ASUS båda två, dock betydligt billigare.

Så nä, särskilt dyra är de inte. Dock tycker jag inte de är tillräckligt stryktåliga för att vara laptops. Har ingen erfarenhet av MacBook i det avseendet visserligen, men PowerBook var ju en katastrof.

Link to comment
Dela på andra sajter

vaio... är inte dom grymt små men rätt klena?? elr missminner jag mig =S

och e de inte sony som tillverkar vaio?? =S

aja... vikket som, så har väl i dom flesta fallen en likvärdig mac/pc pcn alltid varit bättre..

men en sak man riktigt ska tänka över... vart köper du delar om din datorn går sönder när garantin gått ut om du äger en mac/pc??

Link to comment
Dela på andra sajter

aja... vikket som, så har väl i dom flesta fallen en likvärdig mac/pc pcn alltid varit bättre..

Hårdvarumässigt är det ju ingen större skillnad nuförtiden. Och de ligger i samma prisklass som datorer från andra tillverkare. Den enda skillnaden som jag ser det är vilket operativsystem som är förinstallerat.

Känns ganska förlegat att argumentera Mac vs. PC i dessa dagar. Windows vs. OSX kan jag väl gå med på kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

men en sak man riktigt ska tänka över... vart köper du delar om din datorn går sönder när garantin gått ut om du äger en mac/pc??

antingen macoteket eller någon liknande affär.. ds store i norrköping är enbast apple leverantör, apple sverige.. mm.. en del finns det!

jag köper ram när jag behöver det till min G4 AGP på närmsta dator affär. då det sitter sdram 133 i.. samma som i min pc, en pentium 4..

plus att en mac går inte sönder på samma sätt som en pc. en pc krashar bit för bit tills operativsystemet är odugligt, medan en mac "totalkrashar", fast då är det bara att starta om, så funkar allt som vanligt sen! iofs är det med 10.2 o framåt som tycker det funkar bäst. os 9.2 har jag för mig gick ganska instabilt.. men det är bara att jämföra med windows millenium. sämsta som dom nånsin släppt. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...